Ciklider.se

Författare Ämne:  Altolamprologus Compressiceps 222l  (läst 27369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
  • Antal inlägg: 148
    • Visa profil
Altolamprologus Compressiceps 222l
« skrivet: 23 dec 2010, 06:57 »
Hej, nu när det äntligen har hänt något med projektet tänkte jag starta en tråd här i presentation istället. Vad som ska bli i burken är ganska öppet så vi får se vad framtiden för med sig.

Det har hitills stått och "mognat" med gödning innehållande ammonium så första steget i inkörningscykeln verkar avklarat. Algerna har tagit sig bra så jag är nöjd.

Invånare:
- 1 par A. Compressiceps (kommande)
- Elefansnäckor (som verkar vara som kaniner med fortplantningen)
- Diverse okända småsnäckor

Filtrering:
- Eheim 2260 ( som jag försöker tysta)

Inredning:
- Aquaterra (Tack Peckers!)
- "Vågsten"
- Någon vit sten
- Skiffer till Altosarna
- Grotta under nedre modulen
- Dolt grottsystem av keramikrör

Alla tips är välkomna! :)

Kör ett powerhead med filtermatta och filtervadd tillfälligt för att klarna upp vattnet en smula efter allt mekande nyligen.

Inte ens doppvärmaren som än är kvar vid skiffret kan hålla sig still i strömmen.

Insugets raster kan skymtar svagt i öppningen.

Först yr sanden.....så slutar det så här

Strilröret

En Elefant

« Senast ändrad: 05 apr 2011, 22:35 av Visualdarkness »

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
SV: Första cikliderna 222l
« Svar #1 skrivet: 23 dec 2010, 07:23 »
Ser mycke bra ut, där kommer din fisk å trivas:)
Trevligt med så mycke bilder också!

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 23 dec 2010, 07:33 »
Hoppas på det!

Kul att du gillade bilderna, finns för mycket att leta bland i min Zoopet-tråd på över 30 sidor, innan uppstarten av karet... ;)

Lutar mot att jag slänger i ett gäng Tanganyikasnäckskal (neothauma) och jag skulle gärna vilka ha någon som passar Compressiceps men jag antar det kräver större skal.

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 23 dec 2010, 09:17 »
Wow, vilket fint kar ;D! Gillar verkligen inredningen. Ska bli kul att följa tråden.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 23 dec 2010, 09:29 »
Kul att ni gillar det!
Jag ska försöka uppdatera här också och inte på på zoopet, men det blir en del jobb. Så ju oftare ni skriver destå större är chansen att jag blir "påmind". ;)

Jag är nöjd med hur inkört det ser ut redan innan fisken är i och algerna tillsammans med den troliga bakteriefloran borde var nytig i uppstarten.

Dock måste jag skaffa mer sand helt klart, gärna samma färg men snäppet grövre så att stormen i karet skapar struktur och landskap i med skiftningar i kornstorlek (inte min geniala idé).

Tror det blir bara Altosarna som hämtas nu först, om jag inte bestämmer mig för annat också. Leleupi har blivit mer och mer intressant, kanske någon snäll snäcklekare eller varför inte jullar? Kanske nöjer jag mig med ett artakvarium och hoppas på odling då det redan är ett färdigt par jag skaffar? Många möjligheter!

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 23 dec 2010, 13:11 »
nice ;D
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad -Malawi4life-

• Medlem
  • Antal inlägg: 210
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 23 dec 2010, 13:22 »
 snyggt ^^ de där ska du va nöjd med :)
nämen hallå!

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 02 jan 2011, 13:38 »
Nu ligger jag efter här som jag misstänkte. Nu går två stycken A. Compressiceps "Yellow" i karet (ingen riktig aning om vilken alto det är mer exakt). De är blyga som sjutton och jag har bara sett ena nu ett bra tag, så var den andra hålle hus har jag ingen aning om.

Första tiden spenderade de 100% i skifferhörnan men ingen bor där längre och minst en bor mid insuget.

Efter en liten mystiskt NH3/NH4+ topp och ett par vattenbyten senare så har den ena blivit mindre skygg, om det är tiden eller bytena som spelat störst roll låter jag vara osagt.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=UxLU51_KS-0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=UxLU51_KS-0</a>

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 03 jan 2011, 20:38 »
Nu har jag sett båda samtidigt!
Den ena står kvar vid insuget medan den andra till och från simmar ut från den undre modulen (som är en grotta). De ser pigga och krya ut men håller sig än bara i skuggade områden (som de klippskrevsfiskar de är).

När jag kom hem idag tyckte jag att något rusade från området vid skiffret och in mot gömställena och nu på kvällen dyker den upp till och från, simmandes runt mot bakre väggen. De är otroligt smygande i sina rörelser och tycks nästan sväva undan ibland.

Den modiga har nu utforskat skiffret simmar nu med huvudet ut i "ljuset".

Ett par dåliga bilder då de är utan blixt från andra sidan rummet för att inte skrämma undan fisken:

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 03 jan 2011, 21:00 »
Hur ser parningen ut för dessa för jag fick nyss se ett helt makalöst beteende som jag laddar upp en film på (men det kommer ta tiiid...)?

Den modigaste, som helt säkert är hanen nu, blev helt galet utfärgad spände fenorna och vibbrerade medan han simmade till insuget och hämtade honan. De simmade sida vid sida tills de för en stund hoppade in bland stenarna.

När de senare kom tillbaka ledde han henna till den undre modulen där han bökade sand medan hon stod stilla ovanför. När han bökat klart spände han fenan och vibrerade mot honans anal under kanske 10min. Med tiden blev det bara intensivare, ibland vände han till och med sig på sidan, tills han med ryggen pressade henne uppåt och de särade på sig spurtande till sina "hem".

Jag vet att de ska kunna leka i både grottor och snäckor men även öppet i sällsyntare fall. Någon som vet något om detta?

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 02 mar 2011, 01:36 »
Det har hänt mycket med cikliderna sedan sist och nu har de fått yngel!  ;D
Ynglen upptäcktes idag och bor inne i snäckan dit mamman skyfflat in mängder med sand.

Lite lider på karet, ursäkta det tillfälliga finfiltret och den låga vattennivån. Bilderna är ganska fula och gör inte karet rättvisa.

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 02 mar 2011, 14:20 »
*Bump*

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 02 mar 2011, 14:42 »
riktigt snyggt kar! och grattis till tillökningen

vad är det för bakgrund? ser ut som slimline med ngn modul uppe i vänstra hörnet?

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 02 mar 2011, 14:59 »
Tackar!
Det är Aquaterra Rockwall och två av deras moduler (en uppe och en nere). Altosarna älskar den mörka hörnan under modulen. :)

Utloggad Visualdarkness

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 04 mar 2011, 08:43 »
Ett par "mamma med yngel"-bilder. Ynglen simmar numera till och fån inne i snäckan och närmar sig ibland utgången, men mamman föser in dem på nytt genom diverse akrobatiska manövrar. :)

Jag är nästan 100% på att detta är hanens offer med tanke på hur arg han blir på elefanterna som kommer för nära. Tur att jag har fler! Han tar snäckorna i munnen och simmar fullfart och dunkar dem i saker för att sedan rycka eller kasta ner snäckorna i sanden. Tur att det inte är fisk som är ivägen för honom.