Ciklider.se

Författare Ämne:  En fiskart till  (läst 1890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
En fiskart till
« skrivet: 08 dec 2010, 17:20 »
Jag har startat mitt första malawiakvarium för ca 6 månader sedan, 540 liter. I karet går nu 10 st vuxna "golden" + 6 yngel tillsammans med 10 "rödzebra" och 3 malar. Hade 15 st "Demasoni" men av någon, för mig okänd, anledning dog hela bunten  :huh:
Nu funderar jag vad jag ska ha istället, för några nya demasoni känner jag inte att jag vill ha... Läste sen mer och mer att de var känsliga på både det ena och andra sättet. Jag matar med egen räkmix vilket kanske var anledningen att det dog....?
Nu till frågan:
Jag skulle vilja ha blå hanar till mina rödzebror, men får inte tag i dem så jag tittade på "callainos". Men den kan korsa sig med rödzebran, eller??? I vissa böcker är rödzebran Metriaclima, i andra Pseudotropheus. Vilket är rätt? Skulle iallafall vilja ha en vacker blå fisk, kanske socolofi?
Andra förslag som passar ihop med mina fiskar (och mig)?

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
SV: En fiskart till
« Svar #1 skrivet: 08 dec 2010, 18:10 »
Hej.. du kan inte ha callainos för den kan bli korsa med rödzebra så klart ingen intresserad den.. o kanske ta skoj den lab.trewavasae då?? eller ps.socolofi så gärna..  eller bra många har honor för lombordoi för blåå med gula hane eller gärna ps.sp.acei "marygold".. men min smak så du skall ta lab.trewavasae redtop eller mcat så den snyggt även ps.socolofi kan där oxåå.. du kan ha din 540 liter för 4-5 arter för din karet...
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 08 dec 2010, 18:14 »
de kommer att korsa sig garanterat. rödzebran tillhör metriaclima.

Melanochromis sp. "northern blue" (eller M. kaskazini
, som den heter på latinska), maingano, auratus, socolofi, hongi? finns många olika arter som skulle passa.

själv tycker jag att "northern blue" är ascool ;D
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 08 dec 2010, 18:24 »
de kommer att korsa sig garanterat. rödzebran tillhör metriaclima.

Melanochromis sp. "northern blue" (eller M. kaskazini
, som den heter på latinska), maingano, auratus, socolofi, hongi? finns många olika arter som skulle passa.

själv tycker jag att "northern blue" är ascool ;D
men inte alls.. hur min där jag har lombardoi och rödzebra gick tillsammans... ingen korsa den varandra.. hur förklara???... tillhör dom lombardoi o rödzebra är samma metriaclima...
« Senast ändrad: 08 dec 2010, 18:29 av Classe »
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 dec 2010, 18:32 »
Jag är mest sugen på en helblå art, och ju mer jag kollar är förståss Callainos utesluten då båda har samma "tidigare handelsnamn" också.
Tror det blir en grupp Socolofi, typ 10 st. Är de känsliga?
Intressant med "northern blue". Hur ser honorna ut? Hittar inte något om dem. Jag tycker mest om när båda kön är lika varandra, eller varsin läcker färg så att säga. Inte "oanseligt bruna".

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 08 dec 2010, 18:40 »
Jag är mest sugen på en helblå art, och ju mer jag kollar är förståss Callainos utesluten då båda har samma "tidigare handelsnamn" också.
Tror det blir en grupp Socolofi, typ 10 st. Är de känsliga?
Intressant med "northern blue". Hur ser honorna ut? Hittar inte något om dem. Jag tycker mest om när båda kön är lika varandra, eller varsin läcker färg så att säga. Inte "oanseligt bruna".
nä ingen känslig den socolofi men svårt ser köns.. men du får välja dig själv.. jag skall gilla den lab.trevasae mcat el redtop så vacker den färg oxåå...
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 08 dec 2010, 18:43 »
Tänkte just lägga till att de också är intressanta (trewavasae alltså) Passar de som liten grupp (1+3)? Kan man ha redtop hane och OB-honor? Eller finns honorna samma färg som hanarna? Är de svåra att få tag i?

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 08 dec 2010, 18:45 »
Tänkte just lägga till att de också är intressanta (trewavasae alltså) Passar de som liten grupp (1+3)? Kan man ha redtop hane och OB-honor? Eller finns honorna samma färg som hanarna? Är de svåra att få tag i?
ja den kan det oxå så ingen problem.. snyggt.. men din välja.. men jag har bra här i västgötland så klart.. men vet inte ditt hemma i piteå... o bra att den 3 hanar och 7 honor så går det okej för den...
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Custer

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 08 dec 2010, 18:50 »
Socolofi har jag, okomplicerat och vacker.

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 08 dec 2010, 22:07 »
men inte alls.. hur min där jag har lombardoi och rödzebra gick tillsammans... ingen korsa den varandra.. hur förklara???... tillhör dom lombardoi o rödzebra är samma metriaclima...
Callainos och rödzebra, menade jag
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 08 dec 2010, 22:23 »
Callainos och rödzebra, menade jag
japp men inte Lombardoi o rödzebra där så den fungera bra gått där.. men många finns problem med metriclima där..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...