Ciklider.se

Författare Ämne:  Sjuka demasoni  (läst 6158 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Sjuka demasoni
« skrivet: 01 okt 2010, 10:31 »
Hjälp mig snälla! Mina demasoni dör! De är lite slöa och står och flämtar vid ytan. Magen sväller lite och är kanske lite mörkare på undersidan(?) sen försvinner fiskarna ner under stenarna (eller om de blir piggare för jag skiljer dem inte från varandra) ett tag. Nästa dag hittar jag dem döda på botten. de (3st hittills) har hål rakt in i magen utan att verka vara ätna på av de andra fiskarna. Vad är det? Vad gör jag åt det? Detta har börjat sista dagarna och jag har inte gjort något annorlunda förutom att vid sista vattenbytet före detta började tillsatte jag bikarbonat för att höja Kh. De som dött är mina 3 största dessutom.

Jag har även 10 golden som verkar helt oberörda och pigga. Har mätt vattenvärden som är ok. Haft Demasoni ca 1 månad och golden ca 3 mån. Matar med räkmix en gång per dag. Akvariet är på 540 liter och så har jag ett 100 liters yngelakvarium som är upptaget just nu av 10 goldenyngel ca 1 cm, så karantän är lite svårt.
Tack på förhand för hjälpen.
/Kicki

Utloggad Skuggan

• Registrerad
  • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
SV: Sjuka demasoni
« Svar #1 skrivet: 01 okt 2010, 10:53 »
Demasonin är känsligare än andra och drabbas lätt av buksot tyvärr. Känsliga för förändringar av vattenvärde också,tillsättningen av bikarbonaten kan bli en stressfaktor och en amoniakutfällning.

Ofta håller man för få demasoni då dom ska gå i stora grupper 15-20 st eller fler om man har utrymme för det.

Kraftig syresättning,ytcirkulation, undvik pellets,mata med räkmix,håll demasoni i stora grupper och vattenbyten en gång i veckan. Gömställen,stenrös så brukar det funka.

Kan vara så att det har blivit ett foderbyte,vad matades dom med innan du köpte dom?

Hur länge har du haft igång akvariet?

1225l malawikar(250*70*70) är en fröjd för hjärta och själ.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 okt 2010, 12:11 »
Jag har/hade rättare sagt 15 st och många gömställen. Vet inte vad de åt tidigare, inköpta från akvarieteknik utan att mellanlanda i affären. Byter vatten varje vecka, sist blev det lite längre dock. Akvariet har varit igång sen mitten av maj. Kanske jag har lite dålig ytcirkulation, ska köpa en cirk.pump snart.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 01 okt 2010, 15:11 »
Vad ska jag göra för att inte alla ska bli sjuka/dö?
Just nu kan jag se 10 st som alla ser pigga ut, jag har många gömställen så de två som inte syns nu kan bara gömma sig, eller så är de borta. Bytt 50 % vatten och rengjort filtrena idag. Täta vattenbyten? Medicin?

Utloggad Ozric

• Medlem
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 01 okt 2010, 16:29 »
Tycker din beskrivning verkar skum,yatzy..
Fisk med "buken" brukar inte flämta vid ytan och sen "hål i buken". Hmm
Är vtnet inte tillräckligt syresatt kan ju stressen pga det leda till problem..

Jag hade medicinerat med Metronidazole och ev ihop med Nifurpirinol. Rena filter och riktigt med skval på ytan. Ev ett redigt saltbad åt dem. (nån annan får komma med rekomderad dos).
Hisingen Blues

Utloggad Pectoralis major

• Medlem
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 01 okt 2010, 16:41 »
Citera
Hjälp mig snälla! Mina demasoni dör! De är lite slöa och står och flämtar vid ytan. Magen sväller lite och är kanske lite mörkare på undersidan(?)

Den beskrivninge är nästan identisk av min sjuka demasoni som jag spolade ner i toaletten i dag. Dom andra är dock riktigt pigga. Jag bytte 50% av vattnet och tillsatte salt för säkerhets skull
400 liters malawi

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 01 okt 2010, 17:12 »
saltet är för att stärka slemhinnorna.., var det så?
Hur mycket ska jag sätta i och vilken typ av salt? Vanligt som man köper i butik eller? 540-liters akvarium har jag.
Just nu ser jag alla kvarvarande 12 och alla ser pigga och alerta ut. Kan saltet vara skadligt för de "friska" fiskarna?

Utloggad Pectoralis major

• Medlem
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 01 okt 2010, 17:56 »
400 liters malawi

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 02 okt 2010, 18:08 »
Nu är det en som beter sig konstigt/är slö igen. Den står vid termometern och är slö. Magen är lite svullen (se bilder). Kan den vara förstoppad? Den verkar inte vara så svullen att bukvattensot stämmer in. När jag släppte den (tappade ut den) "försvann den in i mängden" och nu ser jag ingen som är slö.
PS. jag är inte så bra på att fota så det blev i håven och taskig kvalitet. DS

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #9 skrivet: 02 okt 2010, 23:00 »
när jag körde P.demasoni gick det ej med räkmix , varje gång jag testade fick de buken. jag körde endast flingor till dem från O.S.I det funkade kanon till maten tog slut igen
Malawi is the shit

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 03 okt 2010, 00:20 »
Är det buksot de har? Trodde buken skulle vara mer svullen, men jag vet ju inte. Tillbaka till flingfoder då.... Men är  inte räkmix det som sägs vara bäst för nästan alla fiskar? Jag har ju golden också, som slukar allt som kommer i deras väg. Även yngel... De verkar helt opåverkade av allt detta och mår väl även bra av flingfoder?

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #11 skrivet: 03 okt 2010, 16:17 »
Vet ej om det är just buksot , du skrev de flämtade i ytan? De kan mycket väl vara förstoppade!! P.demasoni lever ju endast på alger o har ett invecklat tarmsystem , har märkt att yngel som föds upp på räkmix klarar det medans fisk som inte käkat det innan brukar svälla upp uppstoppade eller buken. Testa Tropical Supervit
Malawi is the shit

Utloggad maltandis

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 801
  • NCS
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 03 okt 2010, 17:39 »
Demasonins tarmar är 6ggr fiskens storlek, de är veggisar. På första bilden ser det ut som buken (eller förstoppning), jag skulle köra en kur Metronidazole.
Byt 60 procent av vattnet och i med medicinen enligt dosering, ingen mat.
Dag tre kör samma kur igen, ingen mat.
Waterlifes Octozin = metronidazole, välsorterade akvariebutiker brukar ha det på hyllan. Flagyl=metronidazole  finns oxå på apoteket, recept behövs.
Lycka till!
Jocke
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.
Haka på, nästan gratis ju.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 03 okt 2010, 21:47 »
Okej, jag ska fara och köpa medicin imorgon.
Idag har jag sett alla så ingen fler har dött iallafall. De har inte fått mat heller i och för sig. Nyss fick de dock lite för mina golden är såååå hungriga. Demasonisarna får ändå bara lite rester  :)

Utloggad Pontulf

• Medlem
  • Antal inlägg: 1248
  • Trolling tur - Vättern!
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 04 okt 2010, 16:43 »
Första bilden ser ut som övermatning? :)

Sista bilden ser det ut som den ruvar? :)