Ciklider.se

Författare Ämne:  Egen bakgrund av polyester  (läst 10502 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thobiastt

• Medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Passion för afrikanska ciklider
    • Visa profil
SV: Egen bakgrund av polyester
« Svar #15 skrivet: 15 jun 2010, 14:30 »
vart köpte du polyester? Gick det år mycket? Vad kostade allt? =)
Många liter med Tropheus.

Hellre fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

www.aquatropic.se
www.akvariumkungen.se

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 15 jun 2010, 17:51 »
Köpte allt på biltema (5 liter polyester, 1 m2 väv och härdare) och det mesta gick åt. Betalade ca 550:- för det.
Kakelfixet hade vi sen tidigare en öppnad 3 kg-påse som gick åt precis.
Lacket behövdes 2+1 dl 2-komponents golvlack, men köptes som litersförpackning för 450:-

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 15 jun 2010, 17:52 »
Förresten: Jag har fler stenar men de har lite rost från järn inne i stenen. Kan man använda dem, eller är det farligt för fiskarna?

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 16 jun 2010, 21:42 »
Nu har jag flyttat om stenarna och är ganska nöjd. Inga rostiga stenar användes.

Har också släppt i 10 st 1-cm guppyyngel som vattentestare och 3 plecomalar som bodde trångt. De verkar må bra, men guppysarna blev ännu pyttigare i sitt nya "hav". De ska bort när malawisarna kommer.

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 17 jun 2010, 00:44 »
Ett riktigt kalas kar! Mycket snyggt hembygge måste jag säga. Nya sten placeringen blev en klar förbättring. Ska bli kul att se lite firrar i karet.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #20 skrivet: 17 jun 2010, 01:05 »
jag tyckte den första placeringen av stenar på botten såg bättre ut :) Tyvärr Håe

Gilla att det vart mer som ett U och en öppen del i karet , snygga moduler men jag skulle satt de flesta på botten ;)
Malawi is the shit

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 878
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 17 jun 2010, 10:03 »
Ett riktigt kalas kar! Mycket snyggt hembygge måste jag säga. Nya sten placeringen blev en klar förbättring. Ska bli kul att se lite firrar i karet.
Grattis yatzzy!
Håller med HåE! Riktig kalas kar! Din möda lönade sig! Du lyckades med att skapa verklighets trogna moduler, vilket inte är lätt! Dina fiskar kommer att trivas i Ditt kar, det är jag övertygat om. Lycka till och ha det gott!
Vänligen, Andrej.
Diver

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 17 jun 2010, 10:14 »
Tack för alla snälla kommentarer!
Det värmer en total nybörjare att höra att man gör nånting rätt! Om det inte vore för denna sida skulle jag nog ha haft en plansch till bakgrund...

Så mycket kunskap och enkelt att få svar på mina frågor, helt super! Imorgon bär det av till fiskaffären. Hoppas de har det jag vill ha.

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #23 skrivet: 17 jun 2010, 21:44 »
Mycket bra jobb med bakgrunden, ser väldigt naturlig ut  ;D
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 19 jun 2010, 00:25 »
Nu har jag släppt i en grupp på 10 st "golden". De gillar bakgrunden skarpt! De simmar ut och in mellan "stenarna", försvinner och dyker upp nån annanstans. De är nöjda :)

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 20 jun 2010, 11:34 »
Snyggt karet o du har gjort duktigt den projekt.. ja kul se den du skall ha den snart alla fiskar där.. du kan ha tre arter där mbuna.. men bra med fyra ok..  men lite tuffare för M.auratus..  jag skall gillar den Golden+Demasoni och gärna så¨en till Ps.sp.acei "marygold" blir dom vacker.. men okej med rödzebra.. men din val o smak sak.. Lycka till..
« Senast ändrad: 20 jun 2010, 11:37 av Classe »
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 28 jun 2010, 21:07 »
Idag har jag sett en golden-hona som troligen tuggar! Jippi! Har inte sett någon lek, men uppenbarligen har den ägt rum. Det måste väl innebära att de gillar akvariet, eller? Trodde det skulle dröja länge när de har kommit till nytt hem...

Det är maken som matat sista dagarna så jag vet inte om honan låtit bli att äta sista dagarna, men nu kommer hon fram och "jagar" maten utan att äta den. Gömmer sig bland stenarna övrig tid.

Syns det direkt på "hakan" att hon tuggar eller tar det någon dag? Blir det mer och mer eller? Tänkte om man kan gissa sig till när det är dags att spotta. Har inte bestämt hur jag ska lösa det, eftersom jag inte har något yngelkar (och inte hade tänkt ha det heller egentligen).

Ska försöka ta någon bild, men det är ju ÄNNU svårare att ta bilder på dessa rörliga rackare än på akvariet som var nog svårt.  ;D Kanske inte så konstigt. En applåd till alla som tar så bra bider på sina fiskar!

Utloggad sleepy

• Medlem
  • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 28 jun 2010, 21:42 »
Haka + det du beskriver så är det deffinitivt tugg....
Dock behöver de inte betyda att hon klarar av att hålla kvar äggen i munnen tiden ut. Ibland behöver honan leka 1-2 gånger innan de blir något av det.

Grattis till tugget!
Senaste bygge: Aqua terrarium 810L vatten + 700L luft
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.msg54053;topicseen#new

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 26 aug 2010, 22:06 »
Tack!
Hon gick "tiden ut" men fick spotta i karet och inga yngel klarade sig förståss.
Nu tuggar hon igen och jag har upptäckt en STOR nackdel med min bakgrund. Den är ett H-vete när man ska fånga fiskar! Tillräckligt svårt i så stort akvarium, men omöjligt när stenarna erbjuder gömställen där jag inte har en chans att få ut dem ur. Fiskarna försvinner in på ett ställe och kommer ut nån annanstans, eller stannar bakom stenarna till jag ger upp.
Har dock löst det för att fånga nyfikna golden. Riggade en fälla och väntade till den rätta fisken simmade in innan jag drog bort pinnen som höll upp öppningen. Men så enkelt går det inte med skygga/smarta malar. Någon som har en idé hur man fångar malar i "djungeln"?

Utloggad sleepy

• Medlem
  • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 26 aug 2010, 22:32 »
några tror jag har klara sig, fast dom e riktigt svårt o upptäcka. Du kanske får syn på någon på 1-2cm  så småningom ;)
Senaste bygge: Aqua terrarium 810L vatten + 700L luft
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.msg54053;topicseen#new