Ciklider.se

Författare Ämne:  Akvastabil 720 / Mini-odling / Troffar-Pettrisar  (läst 40173 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cabron021

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
Akvastabil 720 / Mini-odling / Troffar-Pettrisar
« skrivet: 01 feb 2013, 22:54 »
Hejsan  :)

Tänkte lägga upp en tråd här om mitt "nya" Akvastabil 720 kar som jag hämta nu i eftermiddags.
Tvätta av grejerna lite snabbt för det var rätt så skitigt då förra ägaren hade tappat intresset för ett bra tag sen verkade det som. Men jag orkade inte tvätta mer, kände att jag var tvungen att lägga upp lite kort och presentera det hela.

Är vad jag tycker mitt första riktiga akvarium. Har ju ett 320 som jag köpte för 1-2 månader sen som jag bara slängde upp utan att göra så som jag själv vill ha det. Men efter att jag fått lite inspiration från alla möjliga kar härinne så blir det andra bullar med det här akvariet. Ska göra det precis som jag vill ha det innan jag kommer stoppa i fisk. Ska bli roligt.  ;D

Kommer eventuellt sätta dit en till liten modul till höger om den största modulen i mitten.
Sen är jag på jakt efter ett FX5 som jag tänkte sätta utsuget bakom den vänstra övre modulen. Sen ska jag jaga lite vit sten tänkte jag. Den blå bakgrunden kommer jag behålla för jag gillar den faktiskt och även sambon. Fick med ett innerfilter Eheim 2252. Det kommer jag förmodligen behålla och sätta där det satt tidigare (I den högre modulen). Men ser att det sitter något "galler" liknande på den som vattnet åkt in i. Även doppvärmaren kommer sitta där tänkte jag.

Akvarium: Svart Akvastabil 

Ljusramp: Heltäckande svart 4st t8. Lite osäker på vilka lysrör jag ska använda mig av men har läst på prylguiden här att dem flesta är nöjda med Hagen Power Glo. Kanske 2 st av dom plus 2 andra?  Fick med 2st marine blue tror jag dom hette. Något att ha?

Benställning: Följde med en tillhörande Svart alu ställning. Men kommer att stå på mina vita lecablock som 320it står på. 4 block högt, med 2 bänkskivor. En som akvariet står på sen blir det en skiva på dom första lecablocken som jag kommer använda som hylla där ytterfilter m.m ska stå.  Anledning varför jag använder mig av lecablock är för att jag vill ha upp karet högre, så det kommer bli i samma höjd med tevebänken till Vänster. Får se om jag i framtiden bygger några sorts luckor eller liknanade.

Teknik: Ett fx5 såfort jag får tag på ett, (Har en bytes annons mot fx5 i Säljes), Jäger 300w doppvärmare, Eheim 2252 . Sen eventuellt något som sätter ordentlig fart på vattnet.

Fiskbesättning: Det kommer att bli troffar. Lite osäker på sort men det kommer bli någon av följande som jag fastnat för. (dock beror det ju på tillgång) Moori ilangi, Moori kasanga, eller Red Chimba.

Helst av allt är jag ju sugen på red chimba då jag tycker dom är riktigt fina. Hade väl tänkt mig ha 50-60 st varav 20-25 vf och resten f1/f2 säger man så?  :laugh:. Vill ha någon art till där i men så långt har jag ej kommit än tyvärr.

Jag kommer uppdatera med mer bilder såfort jag gör någon förändring, kan ta ett litet tag nu pga att jag behöver skrammla ihop några kronor till  :surprised:

Kritik både bra och dålig/tips på lysrör tas emot. Sen kan jag passa på att fråga vad ni använder er utav för att få glasrutan så ren och fin så möjligt? Så man inte ser att man vart där och torkat med te.x en trasa.

Här kommer lite bilder också. Ingen super fotograf men kortet när man kliver in genom hallen "13 meter bort nästan" och det ser akvariet direkt är nice tycker jag. Snart försvinner 320 karet så då blir det ännu snyggare sikt.

Det va nog allt, trevlig helg på er!  :)

« Senast ändrad: 22 mar 2013, 21:45 av cabron021 »

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: Inköpt Akvastabil 720 kar
« Svar #1 skrivet: 01 feb 2013, 23:35 »
Fint kar! Kommer bli kanon med sand o fisk!
släng inte i ett innerfilter är mitt tips... köp en hydor koralia streamer istället som skuver lite vatten.
Marine glo tror ja är för salt ursprungligen, tror de gör ett fint jobb, dock lite mkt blått ljus kanske? eller har ja fel. köp ljus efter vilen förg du ska ha på fisk. Jag hade powerglo och aquaglo tror jag. har även kört powerglo och philips aquarelle.
Just nu har jag 4 t5 juwel, men har bara 2 igång, pga att det fläskar på lite för mkt så alger är ett faktum

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 feb 2013, 23:42 »
hade jag vart du hade jag skärt ut modulen längst upp till höger och moddat den eller använt din ena modul i ditt till salu kar och gjort en hörnmodul och slängt i lite filter och en schytt skalle som flåsar 1000-1500.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 794
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 02 feb 2013, 06:09 »
Snyggt akvarium!

Personligen skulle jag inte byta ut den snygga benställningen mot lecablock. Tycker de är ganska fula, men det är bara jag.

Däremot mattan under blir kanske litet problematisk. Ev spillvatten kommer sugas in i mattan, dessutom hjälper den inte till att fördela trycket. 2 längsgående brädor, alternativt en stor skiva under är nog mer funktionellt i längden.

Mvh
Titta den simmar!

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 02 feb 2013, 07:40 »
Ja köpte hockeypuckar och la under fötterna på mitt 540

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 02 feb 2013, 09:39 »
Mattan la jag bara där temporärt. Puckar fick jag med. Funderat på att använda dom men inte bestämt mig än. Ska iallafall testa och se hur det blir.

Ang rören har jag sett att Philips akvarell och power glo är väldigt många som kör. Får pröva mig fram när jag köpt fisk. Slarvig kan du berätta lite mer om den där filterhörnan. Den högra modulen är ju med galler på. Menar du att jag ska trycka ner filtermatta där i eller?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 02 feb 2013, 13:00 »
Jag trodde du skulle ha insuget till ditt fx5 i den. Men annars tar man en modul. Sätter den helst i ett hörn. Sätter i ett eller två galler längst ner. Fyller på med filtermatta man klippt i små kuber, i med önskad skalle över kuberna sen måste du ha ett litet hål för utblåset. Du ska självklart ha slang på utblåset som sedan sticker ut ur hålet. Sen kan det va bra med överrinnings skydd. Alltså man sågar ut en liten fyrkant högst upp. Typ strax under vattenytan. Täpper igen det hålet med en filterbit. Ifall det blir stopp undertill i modulen, så kan vatten rinna in ovanför så inte pumpen går torrt och skär

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 02 feb 2013, 16:17 »
Snygg burk.

En allmän fundering, hur gör man med botten moduler eller moduler som inte är öppna? Är de fyllda med något i eller finns nån typ av genomströmning? Helt täta? Jag tycker det kan vara snyggt men har inte vågat mig på det, vill inte ha stående vatten nånstans. Hur gör ni?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 02 feb 2013, 16:24 »
finns väl 2 skolor. ena varianten är att limma direkt i karet. Du får då borra med ett litet borr på ställen som inte syns.
Variant 2 är att fylla moduler med stenar så den sjunker typ, sen limma den på en lös glasbit som glasmästaren skär till efter anvisning.
Fördel med variant 2 är att du kan möblera om om du tröttanr och vill bygga ett rös eller nått.

Jag har dock aldirg haft problem med stillastående vatten i någon modul.
Men fyllde måste de vara annars blir det nån tryckförändring eller så. å andra sidan är det ju vatten i bakgrunder och moduler på bakrutan oxå.

Utloggad Ankarberg

• Medlem
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 02 feb 2013, 17:20 »
Snygg burk.

En allmän fundering, hur gör man med botten moduler eller moduler som inte är öppna? Är de fyllda med något i eller finns nån typ av genomströmning? Helt täta? Jag tycker det kan vara snyggt men har inte vågat mig på det, vill inte ha stående vatten nånstans. Hur gör ni?

Jag har en bottenmodul som är fastsilikonad mot bakrutan (den är s a s öppen på ett håll). Under den står den på frigolit. Har inte haft några problem med stillastående vatten.
350 liter Malawi
2 x 54 liter yngel
95 liter Tanganyika

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 02 feb 2013, 18:03 »
Snyggt akvarium!

Personligen skulle jag inte byta ut den snygga benställningen mot lecablock. Tycker de är ganska fula, men det är bara jag.

Däremot mattan under blir kanske litet problematisk. Ev spillvatten kommer sugas in i mattan, dessutom hjälper den inte till att fördela trycket. 2 längsgående brädor, alternativt en stor skiva under är nog mer funktionellt i längden.

Mvh

Det blir nog att ha karet på svarta ställningen. Dock så ska jag höja det minst 1dm. :o

Nu har jag sålt gamla karet så nu ska jag jaga rätt på ett fx5 och fixa så det blir bra. Sen ska jag jaga rätt på "vit" sten.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 02 feb 2013, 21:09 »
Köp en stor sten! Rös är tråkigt när man ska fiska!

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 03 feb 2013, 08:23 »
Köp en stor sten! Rös är tråkigt när man ska fiska!

Haha jadu :) vit sten blir det iaf. Idag ska jag prova att "pucka" upp ställningen. Skulle vilja ha 3 puckar under varje ben för att nå rätt höjd. Kommer förmodligen se lite konstigt ut men ska försöka dölja det på något vis. Ska även köpa en mdf skiva och såga ut så det blir ett hyllplan. Har en fråga till er som har fx5, om ni har hyllplan på eran 720 ställning får filtret då plats under akvariet eller måste jag låta det stå på golvet. :o

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 03 feb 2013, 08:39 »
Kolla spec på fx5 på typ pwss eller något. Det är stort som satan! Jag skulle nog köpt en sån där tvätt korg i trä och ställt det i brevid.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 03 feb 2013, 08:44 »
Cirka yttermått ansluten;
Längd 49 cm
Bredd 34 cm
Höjd 48 cm

frågan är hur stora hål du har i ställningen. Man kan ju alltid slänga i det ovanfrån innan man ställer på karet, fast då blir det ju uppenbara problem senare...