Ciklider.se

Författare Ämne:  540 liter rovtanganyika *projekt*  (läst 20030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johho

• Medlem
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: 540 liter rovtanganyika *projekt*
« Svar #30 skrivet: 26 apr 2013, 08:14 »
Hur tänker du där Kajjan, att det inte finns jättemycket att välja mellan? Tänker du att det är dåligt utbud i butikerna? Eller tycker du det finns få arter i sjön?

Jag tycker Tanganyika erbjuder jättemycket olika, framförallt olika beteende, men även en del udda kroppsformer, olika storlekar och spännande färgkombinationer i vissa fall. Men sen kan det vara snålt med dem i butikerna.
400 liter tanganyika

Utloggad Kajjjan

• Registrerad
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 26 apr 2013, 08:47 »
Hur tänker du där Kajjan, att det inte finns jättemycket att välja mellan? Tänker du att det är dåligt utbud i butikerna? Eller tycker du det finns få arter i sjön?

Jag tycker Tanganyika erbjuder jättemycket olika, framförallt olika beteende, men även en del udda kroppsformer, olika storlekar och spännande färgkombinationer i vissa fall. Men sen kan det vara snålt med dem i butikerna.
Ja, jag kanske tänker fel. Men jag menar att antalet arter är färre och i butikerna är det ännu färre. Inte för att jag räknat på det direkt. Visst en väldig massa tropheus finns det ju. Men i övrigt tycker jag att man går igenom artlistorna ganska snabbt i förhållande till Malawi. Men jag kan absolut ha fel uppfattning där.
Men jag är helt enig om att Tanganyika erbjuder mycket olikheter i form och beteende bland det som finns i sjön.

//Kaj

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 26 apr 2013, 10:45 »
Är ju "Tanga" nörd o håller med dej "Kajjan" märks tydligt på forum i antal inlägg,där "Malawi" är bra mycket större, även i butiker där det säkert går 20st "Malawi" kar på 1st "Tanga"kar."Troffar" brukar finnas i lite större mängd.Men det är ju lite av tjusningen,att ha lite mer udda fiskar. Mille
Dieselråttan

Utloggad johho

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 26 apr 2013, 11:11 »
Kan helt hålla med om att utbudet i butik är tunt i förhållande till malawi, men det borde ha att göra med att malawi har sina förbannade färger och det säljer bättre än intressant beteende :)

Det är också därför det är mindre uppdateringar på tanganyikaforum. Nu är ju inte ens troffar så inne längre så inte ens troffetråden har mycket updates.

Vi som gillar tanganyika är helt enkelt i minoritet.

Många har ju akvarium att visa upp, och det är klart det är lättare att visa upp ett färgsprakande malawikar för den okunnige än att visa upp ett kar med gråa snäcklekare, de säljer helt enkelt inte lätt :) Så man skulle kunna sammanfatta att malawi är för noobs och tanganyika är för eliten ;)

400 liter tanganyika

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 26 apr 2013, 11:50 »
 ;D Kan inte förklaras bättre än du gjorde "johho" o alltid retar det någon "Malawi"nörd. :laugh: Mille
Dieselråttan

Utloggad Kajjjan

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 26 apr 2013, 14:40 »
Kan helt hålla med om att utbudet i butik är tunt i förhållande till malawi, men det borde ha att göra med att malawi har sina förbannade färger och det säljer bättre än intressant beteende :)

Det är också därför det är mindre uppdateringar på tanganyikaforum. Nu är ju inte ens troffar så inne längre så inte ens troffetråden har mycket updates.

Många har ju akvarium att visa upp, och det är klart det är lättare att visa upp ett färgsprakande malawikar för den okunnige än att visa upp ett kar med gråa snäcklekare, de säljer helt enkelt inte lätt :) Så man skulle kunna sammanfatta att malawi är för noobs och tanganyika är för eliten ;)

Jag är helt enig med dig, även om jag inte vill skriva under påståendet att Tangayika är för eliten och Malawi för noobs (vet inte ens vad noobs betyder men jag kan ju ana att det inte betyder elit...). Det finns fina och intressanta arter bland Malawi också. Men jag kräks när jag ser en "karamellburk" av färger som fladdrar som nattfjärilarna mot lampan när man närmar sig karet... Färger är inte allt. Det går dock hem i en värld där "image is everything".

Utloggad johho

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 30 apr 2013, 08:28 »
Jag hoppas att samtliga förstod att jag skämtade :)

Frontosan mår bra, de stora växer så det knakar, jävlar vad de trycker i sig mat. De är lika mattokiga som malawiciklider, kommer som hundar till ytan när jag går förbi. Så var INTE mina förra frontosor.
400 liter tanganyika

Utloggad Majjo86

• Registrerad
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 30 apr 2013, 17:20 »

haha, gött snack!
350 T.Moliro vf
253 Tanganyika
253 Malawi
56 tomt
56 tomt

Utloggad jsv1891

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 30 apr 2013, 20:28 »
jaha, då blir ja tvungen att skaffa tanganyika då ju  :eek: vill med vara elite :)
rio 300 malawi
222l gott&blandat
70l yngel

Utloggad dalton63

• Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 01 maj 2013, 00:12 »
Måste slå ett slag för malawi då
använder argumenten som sa imot ett mångfald av färger
storlekar och former det är väl bra dom är inte för inte kallade så nära saltvatten som möjligt. Ibland malawi kan du hitta ett färgspectrum som i regnbågen hitta det bland tanganyika.
Det finns ett massa arter från tanganyika ja men många ser likadana ut det som skiljer är skulderbandet blått Dubbe rött Körsbär osv . kom igen grabbar malwai is the shit där har ni mångfalden. Har haft kar i säkert 40 år man kommer alltid tebax te malawi :evil:

Utloggad johho

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 09 maj 2013, 09:56 »
Idag ska jag åka till Nol och se om 1+1 N. Sexfaciatus kan följa med hem.
400 liter tanganyika

Utloggad Kajjjan

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 09 maj 2013, 22:01 »
Idag ska jag åka till Nol och se om 1+1 N. Sexfaciatus kan följa med hem.

Blev det något inköp?

//Kaj

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 794
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 09 maj 2013, 22:08 »
Angående färgval hoppas jag att de flesta gör som jag, dvs har ett eller flera akvarium som man trivs med.

Själv har jag färgsprakande Malawi (nåja) fiskar i ett akvarium med himmelsblå bakgrund och kritvit sand. Ungefär som på Mallorca. Men det är ju inte naturtroget hur det ser ut i Malawisjön juh! kanske någon tycker.

So what! säger jag, viktigaste är att jag gillar setup och fiskarna. Det är ju trots allt jag som ska ha dem hemma hos mig i åratal.

Bara mina 2 cent.
Titta den simmar!

Utloggad johho

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 09 maj 2013, 22:18 »
Blev det något inköp?

//Kaj

Idag blev det 1+1. De var ganska små, 5 cm. Men hoppas de kommer trivas hos mig.
400 liter tanganyika

Utloggad johho

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 25 maj 2013, 09:37 »
Lite bilder från igår.
400 liter tanganyika