Ciklider.se

Författare Ämne:  Slimline i botten?  (läst 2717 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Constanzo

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Slimline i botten?
« skrivet: 01 jan 2009, 16:13 »
Hej!

Detta är mitt första inlägg...

Jag har som ambition att efter 5 år i saltvattenshobbyn starta upp ett ciklidakvarium istället för mitt 325 liters saltvattens-rev. Har provat allt från muränor till sjöhästar.

Men nu är tanken Ciklider. Jag vill skapa en klippbiotop, och tänkte mig slimlinebakgrund både bak i karet och på botten! Alltså ingen sand alls!

Vad tror ni erfarna ciklid-akvarister om detta? och vilka lämpliga arter finns det, har funderat på Tropheus, då jag haft sådana innan. Trevliga och enkla att yngla upp!

Behöver Tropheus bottensubstrat för att trivas, eller funkar det med bara sten/klippvägg?
Gammal saltvattensakvarist!

Utloggad mike.f

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Slimline i botten?
« Svar #1 skrivet: 01 jan 2009, 16:55 »
Persomligen skulle jag nog välja att ha fin sand i botten pga att tropheus gillar att "gå" och plocka lite i sanden, sen om sanden är tillräckligt fin så får troffarna i sig små pyttekorn och det är bra för tarmarna (tarmrensning liksom) :rolleyes:

Trophus rules ok!!

Mvh Clabbe

Utloggad Constanzo

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 jan 2009, 18:54 »
Just det, också en aspekt, har läst nånstans att Tropheus skall ha väldigt känsliga tarrmsystem. Någon som vet mera om detta?

Skulle sanden vara avgörande för att framgångsrikt hålla "Troffar"?

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 01 jan 2009, 21:26 »
fast å andra sidan... har man pengar ligger i drivor, så är det ju respekt att klä in botten i slimline istället för frigolit! för att skydda mot stenar o så när dom gräver,plus att man slipper se vit frigolit om de gräver ändå ner!

Utloggad mike.f

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 01 jan 2009, 21:48 »
Nej! men det är aldrig fel att ha fin sand till Troffar el hästnosar.

Mvh Clabbe

Utloggad Constanzo

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 01 jan 2009, 22:40 »
På tal om kostnader, saltvattenshobbyn skadar ens sinne för vad pengar är fullständigt! Börja aldrig med det! Tror jag har teknik i saltkaret för nio tusen spänn, man skall inte börja räkna på det.

Men jag tror det hade vart snyggt att sätta en ljus slimlinepå hela botten och sedan på bakväggen i karet, mumma....

Och då även slippa sanden och allt gegg som samlas där.

Finns iofs en biologisk fördel med bottensubstrat, mycket denitrifikationsbakterier där...

Fast å andra sidan är det ju bara att köra en 1000l/h powerhead med insug genom en rejäl klump blått skumfilter!

Tack för alla inputs!

Utloggad Broman

• Medlem
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 01 jan 2009, 22:51 »
Förlåt mig men jag förstår inte alls varför man inte ska ha sand, det är ju en del av inredningen, tycker jag:).

Däremot som Slarvid skrev om man har slimline på botten med sand över så den visar sig när dom gräver skulle nog bli riktigt snyggt. Jag tror att det skulle se kalt ut med bara slimline på botten :)

Utloggad Constanzo

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 02 jan 2009, 00:32 »
Jag tänker att i många biotoper så förekommer ju sand knappt alls, t ex vid en klippvägg/skrev.

Men ja, kanske en kompromiss, slimline i botten och bara lite grus, knappt så att det täcker botten helt....kan ju bli bra kanske

Utloggad Christian Alfredsson

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 505
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 02 jan 2009, 09:47 »
Jag hade haft slimline som bakgrund. På botten hade jag valt moduler så att det bygger lite på höjden. Mellan dessa kan man sedan ha fin sand. Man kan placera modulerna tätt så det inte blir så mycket springor med sand.
Christian Alfredsson
http://www.zoopet.com

Utloggad Palle

• Medlem
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 02 jan 2009, 18:32 »
Men är det inte så att den goda bakteriefloran finns i sandbotten och de kan vara bra att ha?

Mvh Patrik

Utloggad Christian Alfredsson

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 505
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 04 jan 2009, 20:50 »
Går ju lösa med filter eller en större sump under.
Christian Alfredsson
http://www.zoopet.com