Recensioner Visningar Datum för den senaste recensionen

Plats: Höganäs
Inlägg: 8177
Recenserad: 4/12, 2007 Rekommenderar du produkten? Ja | Omdömme: 0

Postitivt: En unik fotobok.
Negativt: Priset, men den har sålts rabaterat till NCS ich Zoopet-medlemmar.

Beskrivning
Eftersom två av mina huvudintressen är ciklider och fotografering blev jag förstås väldigt intresserad när jag hörde att Ad Konings skulle ge ut en fotobok med sina bästa ciklidfoton. Att han är en av världens absolut bästa ciklidfotografer råder det inget tvivel om. Vad jag känner till så finns det inte heller någon liknande bok utgiven sedan tidigare.

Vid en första anblick av boken måste jag säga att jag blev imponerad. Det känns direkt att det här inte är en vanlig ciklidbok, den är inbunden med hård pärm och med ett snyggt pappersomslag. Formatet är väl tilltaget med 29x27 cm för att ge fotona full rättvisa. Layouten känns enkel och ren, de flesta fotona är i rejäl storlek samtidigt som både storlek och placerig varieras på ett bra sätt. Som bakgrundsmönster på sidorna används tonade ciklidbilder i diffusa färger som inte tar för mycket uppmärksamhet från huvudmotiven.

Boken inleds med två kortare kapitel, det första tar upp "rift" -ciklidernas utvecklig och anpassning. Det andra beskriver de olika biotoperna som finns i de båda sjöarna. Resterande del av boken ägnas åt foton, först 80 sidor med foton från Malawisjön och sedan lika mycket från Tanganyikasjön. Till fotona finns korta och koncisa bildtexter som beskriver olika intressanta beteenden. Bilderna håller fantastisk kvalitet, precis som man alltid har blivit bortskämd med av Ad Konings. Många av bilderna är inte publicerade tidigare. Förutom det vanliga innehållsregistret i slutet av boken finns ett register med små tumnagelbilder av alla sidor i bokens fotodel. Här finns artnamn (och oftast kön) samt uppgifter om var fotona är tagna.

Finns det inga brister i boken då? Inte mycket, trots att jag har ansträngt mig för att hitta något. Man kan tycka att priset är något högt men mot bakgrund av att det är en bok med hög kvalitet i liten upplaga, så är priset fullt acceptabelt tycker jag. En sak skulle vara att jag saknar foton på storslagna undervattensscenarier, t ex foton på stora stim med ciklider på öppet vatten. Kanske kunde det också finnas med lite fler foton på de olika livsmiljöer som finns i dessa båda sjöarna. Men med alla fina foton som finns i boken är det svårt att vara kritisk. Mitt favoritfoto i boken visar en Lobochilotes labiatus-hona i färd med att fånga upp sina yngel i munnen.

Drömciklider är en bok som väcker drömmar hos oss ciklidintresserade, eller som Ad Konings själv uttrycker det i bokens inledning; <em>- I djupet i en sjö av drömmar blev jag en del av allt som lever där och nu, i mina drömmar, är sjön och deras invånare en del av mig.</em>

------------------------------
Mvh Micke

Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

Blogg - fotogalleri
maltandis

Registrerad: January 2008
Plats: Östertälje
Inlägg: 801
Recenserad: 12/2, 2011 Rekommenderar du produkten? Ja | Omdömme: 9

Postitivt: Snygga bilder!
Negativt:

En väldigt trevlig bok, jag vann ett ex på ciklidstämman 2009. En bok för oss som inte är lika bra på att plåta som Micke och Co. Boken var rätt dyr när den kom, nu ska den bort. Jag passade på att köpa några ex att lägga undan. Konings bilder har man ju sett överallt, bilderna i den här boken hade jag inte sett förrut :-)

/Jocke

------------------------------
Jocke