Ciklider.se

Författare Ämne:  Algatack går det bort?  (läst 792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 794
    • Visa profil
Algatack går det bort?
« skrivet: 12 dec 2011, 10:30 »
Hej,

Mitt 530 liters kar har varit igång i ca 2 månader nu. I helgen upptäckte jag att jag fått en mindre algatack. Bakgrunden har fått en del alger på sig och vissa stenar på vänstra sidan hade ganska ordentligt med grönt på sig.

Jag slutade mata och har haft mörkt i karet, monterade även mitt UV-C-filter som nu får stå på konstant.

Stenarna tog jag upp och borstade rena, men jag undrar om algerna på bakgrunden kommer försvinna av sig själv när balansen infinner sig? Eller måste jag försöka borsta rent den? Och nej jag tycker inte alger är snyggt. :)
Titta den simmar!

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
SV: Algatack går det bort?
« Svar #1 skrivet: 12 dec 2011, 11:37 »
kör du uv kommer det nog bli bra snabbare men det brukar lösa sig ändå. Tänk på belysningstiden som du var inne på om det blir förmycket och du kan ju ta en ny diskborste och skrubba lite på bakgrunden oxå så blir den snygg igen.
Det har jag gjort vid uppstart när jag fått bruna alger som jag inte tyckte om. Vad kör du för fiskar ?   Jag hade lite alger och när jag for bort en hel vecka i sommras och då hade mina tropheus rensat allt så bakrunden var som ny när jag kom hem  ;D  Nu kör jag uv i mina kar uppe och jag har nästan inga alger alls och jag tycker oxå det är snyggt när det är cleant.
Lycka till Mvh Laestander

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 794
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 dec 2011, 13:59 »
Anledningen att jag kört UV bara nån gång i veckan hittills, är att jag dels läst att det inte behövs mer. Dessutom vill jag inte att UV-lampan ska brinna ut eller att quartsglaset ska bli skitigt.

Nu har jag läst att UV-lampor klarar ett år kontinuerligt, därför kommer jag göra en fast installation av den, möjligen med något lägre strömning än jag har idag (1000lit/tim alt i serie med ytterfilter 1200 lit/tim).

Jag har timer på lyset, men det är ganska starka T5-rör 2x80W. Har även ett tredje rör på 80 W som jag inte kör.

Det jag dock tror kan vara orsak till den plötsliga algtillväxten är övermatning, varför jag kommer försöker hålla nere litet på maten ett tag.

Mvh
Titta den simmar!

Utloggad Silverminc

• Medlem
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 12 dec 2011, 20:11 »
Är det bara jag som tycker att alger är snyggt? Min bakgrund är nästan täckt och jag gillart :-)
Det enda som är irriterande är när det blir på rutan, vilket jag har problem med nu.
Tunnbrödsintresserad pyroman