Ciklider.se

Författare Ämne:  "Inavel"  (läst 1462 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
"Inavel"
« skrivet: 20 okt 2011, 20:44 »
Då jag har problem med att få tag på honor till nytt blod "verkar inte vara så många som har just dom jag behöver" o inte många som vill bli av med bara honor, så undrar jag om någon har koll på ungefärligt när man ska börja oroa sej för inavel på fiskarna. Mille
Dieselråttan

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
SV: "Inavel"
« Svar #1 skrivet: 20 okt 2011, 21:15 »
Behöver du nytt blod då? Det råder ganska delade meningar om huruvida man behöver tillföra det, kolla tex på Malawijanne. Han har inavlat sina fiskar i mer än 20år. Jag själv kommer nog också köra på samma linje. Och plocka ut mina finaste och fortsätta avla på dom. Urvalsodling genom inavel kallas det visst. :)

Utloggad TutenStain

• Medlem
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 20 okt 2011, 21:48 »
Tror dock också det beror på art. Vissa verkar bli påverkade lättare än andra. Detta säger jag bara utan "bevis" men så har jag upplevt det.

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 20 okt 2011, 22:41 »
Behöver du nytt blod då? Det råder ganska delade meningar om huruvida man behöver tillföra det, kolla tex på Malawijanne. Han har inavlat sina fiskar i mer än 20år. Jag själv kommer nog också köra på samma linje. Och plocka ut mina finaste och fortsätta avla på dom. Urvalsodling genom inavel kallas det visst. :)
Det är det jag inte riktigt vet, känns bara lite konstigt att "syskon" parar sej o sen "far " som parar sej med "dotter dotter" någonstans borde det ju bli fel o missbildningar o sjukdom borde uppenbara sej.Mille
Dieselråttan

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 20 okt 2011, 23:43 »
Äh jag tror de klarar sig rätt fint men det finns ju naturligtvis gränser, skulle gissa att de flesta avelsgrupper som levererar fisk till butiker är mer eller mindre inavlade.

Utloggad Pierre_N

• Medlem
  • Antal inlägg: 507
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 21 okt 2011, 15:20 »
Tror dock också det beror på art. Vissa verkar bli påverkade lättare än andra. Detta säger jag bara utan "bevis" men så har jag upplevt det.

Fisk som lever i små bestånd på begränsade områden i naturen (tex mbunas och troffar) klarar av inavel mycket bättre än väldigt stora bestånd som lever över stora områden gör.

Utloggad endymion

• Medlem
  • Antal inlägg: 937
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 okt 2011, 00:40 »
Har du inavlad fisk måste du rensa stenhårt bland ynglen. Normalt sett är F2 första "skitgenerationen". Rensar man där dröjer det oftast ett par generationer innan det dyker upp problem igen. Sedan blir det många ggr färre och färre yngel ju mer inavlat det blir. Mina F1 L. caeruleus ger exempelvis ca 25-35 yngel per kull. När jag köpte en gul stam L. caeruleus gav de 10-12 yngel per kull, så då blandade jag upp dem med en annan bra stam och då nu får jag 15-25 yngel per kull.

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 22 okt 2011, 09:24 »
Har du inavlad fisk måste du rensa stenhårt bland ynglen. Normalt sett är F2 första "skitgenerationen". Rensar man där dröjer det oftast ett par generationer innan det dyker upp problem igen. Sedan blir det många ggr färre och färre yngel ju mer inavlat det blir. Mina F1 L. caeruleus ger exempelvis ca 25-35 yngel per kull. När jag köpte en gul stam L. caeruleus gav de 10-12 yngel per kull, så då blandade jag upp dem med en annan bra stam och då nu får jag 15-25 yngel per kull.
Ungefär min tankebana, har inte fått indikationer än på inavel då jag sparat något yngel då o då,för att hålla populationerna,men nu har tanken dykt upp o det verkar vara ett h-lvete att få tag på nya honor till dom här sorterna,det finns men det gäller att hitta dom som har. Mille
Dieselråttan