Ciklider.se

Författare Ämne:  120L dvs Tanganyika frågor?  (läst 3167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ehobro

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
120L dvs Tanganyika frågor?
« skrivet: 24 sep 2011, 21:24 »
Tjena!

Har haft mitt 120 Liters kar gående nu i snart 2 veckor och nu på fredag tänkte jag köpa fisk!

Har inrett grovt grus i botten och sedan finkorningt sand över. Har många stora stenar som jag bygt gömställen med. 1 riktigt grotta och 5 mer öppna gömställen. Ska även snart stoppa ner ett par vinbärskal på en liten öppen yta jag sparat i akvariets vänstra kant.

Fiskarna jag just nu värderar är följande.

Julidochromis transcriptus (1 hane - 1 hona)
Lamprologus' multifasciatus (2 hanar-2 honor)
Neolamprologus pulcher (1 hane -1 hona)
Lamprologus' stappersi (2 hanar-2 honor)

Gillar att veta vad jag sysslar med och vill att fiskarna ska ha det bra, även om jag vill "pressa" det sålångt så möjligt med mycket fisk och ett par arter. Klotrar därför ner alla de frågorna jag går och funderar på så får vi se om jag blir något klokare.

Vill ju såklart få yngla snäckynglarna, är det då bättre att jag kanske bara köpter en sådan art istället för två? och isåfall vilken är roligast i akvariumet?

Så som jag har räknat nu blir det en fisk per 10 liter, varav många av dem är mycket små så vad säger ni? är det för mycket? vill ju gärna ha lite större fiskar också?

Sen kommer det till plantor, har just nu lite plantor i akvariumet. Gillar dom igentligen inte... Vill igentligen ha en ren sten miljö men inbillar mig att dom är ganska nyttiga för att ta hand om näringen fisken skiter ut sig med skiten. Tänkte köra ett vatten byte på 15% en gång i veckan, borde det då funka fint i ett växtfritt akvarium?

Fisk tips, vad har jag missat? kom med förslag!

Kommer säkert mer frågor med tiden men först får jag väll se om jag får några svar.

Tack på förhand!

Erik

Utloggad SFPalle

• Medlem
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: 120L dvs Tanganyika frågor?
« Svar #1 skrivet: 24 sep 2011, 21:59 »
Hejsan kan rekommendera brevis istället för multis, har själv 10 multisar i mitt 720 gräver nått så in i helsike brevis ska väl vara lite mindre benägna på den fronten
720l Tanganyika kar

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 24 sep 2011, 22:26 »
I ett 120L kan jag bara rekomendera,en sort snäcklekare o en sort grottlekare,då flera olika fiskar konkurerar om samma nisch i ett så litet kar brukar inte gå bra i längden. Mille
Dieselråttan

Utloggad ehobro

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 24 sep 2011, 22:44 »
Har ett grovt grus som dom små rackarna absolut inte kan flytta på, och ett finare ovanför. Förstår vad du menar men här kommer de ju inte så djupt. Är brevis lika aktiva som multis då??

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 25 sep 2011, 01:45 »
Har du "grus" o inte småsten så flyttar dom på dom,har sett "multissar som flyttat sten som har varit ca 1cm i diameter utan problem.Stappersi gräver nästan inget, mer än att dom gräver ner sin snäcka så bara öppningen syns, men dom är hårda på att ta yngel. Du ska helst räkna med ca 5st snäckor per fisk. Jullarna tycker om lodräta grottor.Med 1 "riktig"grotta" o den fisk ställningen du har gjort blir det"bråk" med kanske "i värsta fall"dödlig utgång,Mellan "jullarna" o "princessorna" Förmodligen "jullarna som får stryka på foten"Ett tips om du vill ha någorlunda harmoni i ditt kar, är att du ordnar ca 5-6 grottor,o skaffar ca 10st snäckor,sen ca 6 st av snäcklekare o 6st av "jullar" eller "princessor" yngel,låt dom para i hop sej o gör dej av med dom överblivna, sen kommer det yngel i stora lass, o dom vuxna acepterar lättare sina yngel så det blir mera fisk i karet.
  Mille
Dieselråttan

Utloggad ehobro

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 sep 2011, 02:28 »
hur står ska en grotta vara? Vad är det jag ska tänka på när jag bygger dom, vad är viktigt?

flickvännen har kameran i helgen men ska ta ett foto snart. såklart man vill ha harmoni i karet. ångrar att jag inte köpte ett större.

Fan, detta blir svårt... snäcklekaren spelar väll inte så mycker roll vilken det blir men vetefan om jag ska ta jullar eller prinsessor... lutar mot jullar men utan erfarenhet är det svårt att göra ett riktigt beslut.

Tar och hämtar lite mer sten imorgon så bygger jag på grottorna mina lite bättre.

Hade varit bra om någon kan svara mig om jag "borde" ha växter i akvariet eller om jag kan skippa det eftersom jag inte har hur mycket plats som helst.

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 25 sep 2011, 11:31 »
Du kan gott slopa växter,om du inte vill ha dom för det estetiska.Grottorna ska helst ha en öppning så stor att den fisksort du väljer, någorlunda lätt kan komma in, o sen utvidga sej inne.Tänk blomkruka ca 5-6cm hög,så blir det nog bra.Prinsessor tar gärna grottor på botten,Jullarna tycker om att ha sina grottor lite högre upp,då gärna i en lodrät bergvägg.Mille
Dieselråttan

Utloggad johho

• Medlem
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 25 sep 2011, 11:38 »
Jag brukar försöka att inte "bygga" grottor. Jag försöker istället bara stapla så mycket sten som det går så kommer det automatiskt finnas grottor som fiskarna gillar :) Men jag gillar också att ha mycket sten i akvariet.
400 liter tanganyika

Utloggad ehobro

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 25 sep 2011, 12:44 »
Bra tips! Blir nog att jag försöker beställa Lamprologus' stappersi eftersom jag inte vill ha allt söndergrövt heller, även fast det låter lite roligt att se på  :laugh:

Om det är en blomkruka av denna storleken man ska tänka på har jag redan ett par fina halvöppna grottor, ger mig ut nu efter morgonkaffet och plockar fler stenar.

Hehe, hur mycket sten kan man ha i ett akvarium? finns det någon maxvikt? Jag har ju tjockt lager med grus och sedan  sand så trycket blir ju iallfall fördelat utöver otten, Har kag stält några stenar in mot bakvägen, är det en bra ide? dom kan ju iallfall inte trilla och slå sönder akvariumglaset?

Är Fortfarande jävligt sugen på att prova både prinsessor och jullar, men märker ju att det inte verkar vara så många som tror på den idén. Finns det någon annan bra tredje art? Snäcklekare -julle - ???

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 25 sep 2011, 22:37 »
Du skulle kunna prova A Compressiseps " sumbu shell" ett par av dom sätter lite press på dom andra fiskarna att skydda sina yngel, dom är snäcklekare o sätter lite prägel på karet med sitt "fulsnygga"utseende. Snäll fisk som dock gärna knycker något yngel här o var.Mille
Dieselråttan

Utloggad ehobro

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 25 sep 2011, 22:46 »
Jackpot! Var ute i hamnen idag och vid en gammal bunker från kriget hittade jag dödsmånga bra byggstenar. Var ett jävla massa bärande och ännu mer kokande och tvättande när jag kom hem men nu är jag färdig!

Allt står mycket stabilt mot varandra och stora delar av stenhögen står lutande mot bakglaset för ökat stabilitet. tryckt ner bas stenarna ett två centimeter i sanden och gruset för att öka stabilitet också.

Är detta säkert? har någon provat på liknande själv förut? Har en bra känsla i magen men kan inte säga att jag känner mig helt dödsäker, men nu finns det gott om grottor iallafall. Total 6 grottor med mycket mörker spritt i alla riktnignar.

Har sparat en liten fläck längst till höger för vinbär snäckorna, blev lite mindre än tänkt men dom får finna sig i det, verkar ju som dom "försvarar reviret tillsammans".

Bild.
https://picasaweb.google.com/108619790097461947617/NyMapp?authkey=Gv1sRgCLTx6L2mkveiMQ#5656397964449790434

https://picasaweb.google.com/108619790097461947617/NyMapp?authkey=Gv1sRgCLTx6L2mkveiMQ#5656400644764736946

Har även byggt några mer öppna grottor åvanför marknivå, ifall jag nu skulle vilja prova att köra 2 st jullar också, även om dom flesta verkar tycka det är en dum idé  :cry:

Vad tycks? ganska nöjd själv. Invändnigar, tips eller kritik?

erik

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 26 sep 2011, 11:17 »
Inte för att jag är en domedagsprofet,men det där ser livsfarligt ut, För det första om du ska ha "Prinsessor" så ska du ha grundstenarna på botten, på tex tunn frigolit, då "prinsessorna"gräver undan grus under stenarna där dom har bestämt sej för att leka,med risk att allt välter.Sen är det inte helt lyckat att luta mot glaset då det finns risk för repor i glaset o att det finns en risk"dock liten beroende på vikt på sten"att punkbelastningen får glaset att spricka.Mille
Dieselråttan

Utloggad ehobro

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 26 sep 2011, 12:39 »
Okej, du lyckades skrämma mig. ska jobba ikväll, tar vara på lite frigolit underkvällensgång att lägga i botten, sen är det väll bara att börja om från början och töma helvetet.

Förstår vad du menar med risk för punkt tryck på sidorutan, tror dock inte på det i ditta cenario eftersom mestadels vikt faller neråt, har bygt ner det något också för att få mera sim yta i mitten av akvariet,