Ciklider.se

Författare Ämne:  Sand ?  (läst 3630 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pontuss

• Medlem
  • Antal inlägg: 583
    • Visa profil
Sand ?
« skrivet: 26 aug 2011, 18:32 »
Tips på bra sand som ni rekommenderar å sen vad ni tycker om för sten. har beslutsångest så lika bra jag frågar.

Utloggad jhes

• Medlem
  • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
SV: Sand ?
« Svar #1 skrivet: 26 aug 2011, 19:15 »
Vilka fiskar har du tänkt ha?

Tips på bra sand som ni rekommenderar å sen vad ni tycker om för sten. har beslutsångest så lika bra jag frågar.

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1695
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 aug 2011, 19:18 »
Jula blästersand är fint och mycket prisvärt om man vill ha vanlig sandfärg. Annars tycker jag nog att ciklidsanden..den vita..är absolut snyggast.

Utloggad johho

• Medlem
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 aug 2011, 19:41 »
Jag kör ciklidsand och vita moduler, till det har jag kalksten då de har samma färg som modulerna och allt ser väldigt enhetligt ut.
400 liter tanganyika

Utloggad Pontuss

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 26 aug 2011, 20:01 »
Vilka fiskar har du tänkt ha?

Det har jag inte tänkt ut än heller ... har funderat på Saulosi, Johanni, Rödzebra, demasoni, acei , socolofi, auratus, röd rubin. några av dom fiskar jag skulle kunna tänka mig att ha. kom gärna med idéer vad ni tycker är en bra blandning. Är nybörjare så vet inte mycket alls.

Utloggad Pontuss

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 aug 2011, 20:06 »
Jula blästersand är fint och mycket prisvärt om man vill ha vanlig sandfärg. Annars tycker jag nog att ciklidsanden..den vita..är absolut snyggast.
Jag kör ciklidsand och vita moduler, till det har jag kalksten då de har samma färg som modulerna och allt ser väldigt enhetligt ut.
blästersand har jag tänkt på men är inte säker på det, sen så ciklidsand verkar nog en bra idé har någon någon bild som är tagen så man kan se hur den ser ut? :)

Utloggad StefanL

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 26 aug 2011, 20:06 »
Såhär ser mitt akvarium ut. Bakgrunden får du frånse då den kommer att bli mörkare med alger om ett par månader.

De arter som du räknat upp kommer definitivt att färga bra med ljus inredning.

Utloggad Pontuss

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 aug 2011, 20:11 »
Snyggt! köper man den på en vanlig zoobutik eller kan man köpa den någon annanstans ?

Utloggad StefanL

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 26 aug 2011, 20:20 »
Kolla med din närmaste Zoohandlare, eller så kan du ta dig en riktig sensommartur ner till Nol på Ciklidhobby eller varför inte Aquarium Malawi i Örebro?

Sanden är skapligt dyr men jag tycker det är värt det.

Utloggad Pontuss

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 26 aug 2011, 20:22 »
Malawi i Örebro ligger nog närmast till hands. Tack så mycket :)

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1110
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 26 aug 2011, 20:23 »
Åk ner till stefan på exotisk zoo i mariestad  han har den till ett hyfsat pris. vill du se den live så är det bara du kommer ner till otterbäcken jag har den i två baljor ( kul med nån mer som är här ifrån)
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Rekan

• Medlem
  • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 26 aug 2011, 20:33 »
Jag skulle välja sand med kalk i typ ciklidgrus eller liknande. Har valt att ha mycket kalk i mina burkar, har nämnligen bestämt mig för att jag ska slippa buffra mitt vatten för ph osv. Verkar funka bra för mig. Mvh Jonas.
Med sunt förnuft kommer man långt.

Utloggad Pontuss

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 26 aug 2011, 20:38 »
Åk ner till stefan på exotisk zoo i mariestad  han har den till ett hyfsat pris. vill du se den live så är det bara du kommer ner till otterbäcken jag har den i två baljor ( kul med nån mer som är här ifrån)
så han har ;) har köpt vitt grus från honom förr men det är slut nu . kanske är det som heter ciklidsand ? :s jaha så du bor i otterbäcken :D går i skolan i gullspång! Bor i hova annars men kanske kan komma förbi någon gång och kolla :)

Utloggad Pontuss

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 26 aug 2011, 20:40 »
Jag skulle välja sand med kalk i typ ciklidgrus eller liknande. Har valt att ha mycket kalk i mina burkar, har nämnligen bestämt mig för att jag ska slippa buffra mitt vatten för ph osv. Verkar funka bra för mig. Mvh Jonas.
Verkar smart, tror nog nu i nuläget att jag ska köra på ciklidsand.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1110
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 26 aug 2011, 20:45 »
så han har ;) har köpt vitt grus från honom förr men det är slut nu . kanske är det som heter ciklidsand ? :s jaha så du bor i otterbäcken :D går i skolan i gullspång! Bor i hova annars men kanske kan komma förbi någon gång och kolla :)
japp det är ciklidsand och om han har slut så får han ju se till att få hem mer
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet