Ciklider.se

Författare Ämne:  Alger  (läst 2157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arn

• Registrerad
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Alger
« skrivet: 20 nov 2007, 17:46 »
Hej Anders här, har nu fått alger i min 250 liters balja, där mina Labidochromis och "Mariogold" har etablerat sig väl. Det mesta av algerna sitter på stenarna, jag "putsar " glaset varannan dag ungefär, min fråga är nu behöver man vara hyper noga med algerna? eller kan man tillåta det som finns på stenarna att vara kvar?, fiskarna verkar iallafall ta för sig av algerna, dom får ju klart inte bort allt , men det påminner  lite om kossor på bete, hehe :laugh:.

M.V.H  Anders

Utloggad Nils Holmström

• Medlem
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Alger
« Svar #1 skrivet: 20 nov 2007, 18:28 »
JAg har en lite luddig matta av bruna alger på alla mina stenar, men inte så värst mycket på glaset. Putsar en gång i veckan med en svamp. Jag tycker bara att det ser trevlgit ut på stenarna, och speciell Acei'n verkar tycka om att beta land algerna.

Utloggad Hagge

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 nov 2007, 11:00 »
Algerna i sig gör ju inget negativt för fiskarna, vissa fiskar "betar" ju bland algerna också vilket är bra för dem. Sen beror det ju på vilken typ av alger man får om man vill ha dem kvar eller ej... en vanlig typ i hårt vatten är väl de bruna kiselalgerna, hur snygga de är kan ju diskuteras men jag själv anser att det ser mer naturligt ut med alger på stenar och ev. invändig bakgrund

Man bör väl reagera dock om man har en ohämmad tillväxt av s.k. "brunalger" (kiselalger) då det också kan tyda på dålig vattenkvalitet! I litteratur påstås att det också kan bero på för svag belysning, det påståendet däremot stämmer ej med min egen erfarenhet som gör gällande att de gärna växer på ljusa ytor där belysningen är som starkast...
/Fredrik

540l Malawi för sällskap. 2 st baljor med killies (och en massa plastburkar med kläckta killies för närvarande)

Stöd kampen om vojmån! - www.vojman.se

Utloggad Kristin

• Medlem
  • Antal inlägg: 491
  • En hatt med blå fisk må man ha.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 03 feb 2008, 17:18 »
Hei.
Jeg hadde også problemer med brunalger i mitt malawi-kar. Efter å ha kjøpt et nytt, "sterkere"  lysrør så slutter brunalgene å vokse. Jeg har byttet ut de brune stenene med nye, tilsatt LITE plantenäring og nu begynner stenene å få grønne alger i stedet.
Vil ha flere liter nu!

Utloggad Frøya

• Medlem
  • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
    • Frøya's Hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 03 feb 2008, 21:44 »
Brunalger har jo en tendens til å komme i nyoppstartede kar, før vannkvaliteten har etablert seg helt på topp. Men så forsvinner de igjen etter 2-3 mnd, når vannet har stabilisert seg. Brunalger er jo greie å fjerne da, går veldig greit bort med en (rein) oppvaskbørste eller filtvatt.
Grønne alger pleier vi å fjerne fra frontglasset med filtvatt, men lar de være på bakgrunn og stein da fiskene beiter på de, og de jo er en naturlig del av sjøen. Hvis det blir for mye alger kan det være et tegn på for mye næring i vannet og kanskje på at du forer litt mye?
Men du trenger ikke være hyper når det gjelder alger iallefall,det er ikke skadelig for fisken, det er vel kun vi mennesker som bryr oss for evt utseendet på karet  ;)

Utloggad Hagge

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 04 feb 2008, 09:34 »
Hei.
Jeg hadde også problemer med brunalger i mitt malawi-kar. Efter å ha kjøpt et nytt, "sterkere"  lysrør så slutter brunalgene å vokse. Jeg har byttet ut de brune stenene med nye, tilsatt LITE plantenäring og nu begynner stenene å få grønne alger i stedet.

Ja, brunalger gynnas av svag belysning (jämte växterna). Har du fått gröna lager så går det åt rätt håll. i nya akvarium brukar man få brunalger, de brukar gå tillbaka efter en tid. Hård matning kan också vara en anledning till att alger gynnas.
/Fredrik

540l Malawi för sällskap. 2 st baljor med killies (och en massa plastburkar med kläckta killies för närvarande)

Stöd kampen om vojmån! - www.vojman.se

Utloggad Kristin

• Medlem
  • Antal inlägg: 491
  • En hatt med blå fisk må man ha.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 05 okt 2008, 21:40 »
Men hva er det her?    :eek:
På en rot og en filtermodul blir det lange, brune tråder. Trodde først det var ancistrus-avføring på 5 - 6 cm som hang fast på modulen, men tråden var sterk som gummi.
Så oppdaget jeg mange tråder på roten, men de er kortere (1-2cm). Antagelig blir de spist av fisk. Kan det her være en del av kiselalgene?
Vanskelig å ta skarpt bilde, men forsøker allikevel.
Trådene er ikke et stort problem, men de vokser fort: 2 - 3 cm pr uke.
Vil ha flere liter nu!