Ciklider.se

Författare Ämne:  Ytterliggare en val av kamerafråga  (läst 4298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
SV: Ytterliggare en val av kamerafråga
« Svar #15 skrivet: 09 jul 2011, 11:11 »
Personligen föredrar jag fast optik.
En zoom har jag, ett 15-30mm men den kommer nog att ersättas så småningom. Utöver den har jag ett 50mm en 105mm och ett 300mm. Ska man ha zoomlinser som är likvärdiga med fasta objektiv blir det oftast dyrt.

Vad jag är sugen på: något som ersätter mitt  15-30 men visst även ett 85mm och ett 180mm.

Tror man utvecklas mer som fotograf med fasta objektiv på kameran istället för zoomobjektiv, det är lättare att lära känna ett fast objektiv man vet exakt vad linsen klarar av under besvärliga förhållanden. Man får oftast ett ljusstarkare objektiv om man väljer fast istället för zoom och utöver det blir det för stunden billigare.

Men givetvis har zoomar sina fördelar. Men oftast är ett sånt objektiv en stor kompromiss som ibland går ut över lev av bildkvalitet.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Ten.

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
SV: Ytterliggare en val av kamerafråga
« Svar #16 skrivet: 09 jul 2011, 12:31 »
Är supernöjd med min 50mm f1.7 men har beställt en 50mm f1.4 för skojs skull. Små snabba linser är underbara att fota med när man använder "availible light", optimalt om man inte har extern blixt och vill fota akvarium. min 70-210 är skarpast i klassen, helnöjd.