Ciklider.se

Författare Ämne:  240 liter AquaClear 5000  (läst 1325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Quirkz

• Registrerad
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
240 liter AquaClear 5000
« skrivet: 26 jun 2011, 10:07 »
Hej jag har precis satt upp en burk på 240 liter med en Aquaclear 5000 pump. Min fråga är om den pumpen är för stark för mitt akvarium det rör på sig ganska bra i burken. Har för mig att pumpen kör 3400liter i timmen.. Han i djuraffären sa att dom här fiskarna trivs i sådant vatten . Jag har malawi ciklider jag ligger på 26 grader i vattnet hela tiden har en kylare som håller tempen har Fual ytterpump  så frågan är om min aquaclear är för stark har film på burken vet inte hur man lägger upp bara skriv annars mail så kan jag skicka filmen

Mvh Thomas

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: 240 liter AquaClear 5000
« Svar #1 skrivet: 26 jun 2011, 11:33 »
Jag tror inte fisken kommer lida illa av cirkulationen, det är flera här som har en cirkulation på 10x karets storlek, normalt brukar man ju säga 4-5 gånger karets storlek men malawi vill ha mer än så, en sak du kan titta på är ju vars fisken ställer sig, jag tycker det är estetiskt snyggt om fisken rör sig över hela karet, är du inte nöjd med hur fisken rör sig så kanske det är läge gå ner i cirkulation alternativt placera om stenarna i burken för att ge bättre placering av "strömmen".

Jag antar du har en filtermatta av något slag? Tänk också då på att effekten kommer avta när mattan sätter igen lite.

Videor lägger du lättast upp med youtube och youtubefunktionen här på forumet, precis under boldknappen när du postar.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 jun 2011, 11:42 »
Jag kör Aquaclear 70 på 1000L /h 10w i ett av mina 560L. Och det räcker mer än väl. Bäst balans tycker jag mig ha i de burkar där jag kör på enbart luft. Dvs väldigt dålig cirkulation men dumpar mycket syre i vattnet. Jag tycker inte de är lämpligt med en sån kraftig pump till 200L fisken får leva under onormala omständigheter och mycket av dess energi går åt till att simma mot strömmen ist för att koncentrera sig på lek osv. Det rör sig ju trots allt om sjölevande fisk inte fisk som lever i kraftiga strömdrag.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 jun 2011, 12:51 »
Jag håller med jojon80 om att den pumpen är lite i kraftigaste laget men dom flesta aquaclear går o ställa ner flåset på
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 26 jun 2011, 15:59 »
Även om jag är en av dom som kör med överkapacitet i mina kar,på ca 10x volymen så är jag böjd att hålla med att 14-15x är lite i mesta laget. nog svårt att få still på sanden.ska man köra med så mycket gäller det att planera karet så att det finns många ställen där fisken kan vila. Mille
Dieselråttan

Utloggad Quirkz

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 jun 2011, 16:06 »
Tack för alla svar har strypt pumpen lite nu genom bubblor och lite nya stenar så dom kan vila lite.  Dom kan stå helt still om dom vill nu längst ner i burken. Fiskarna är mer nyfikna på vart bubblorna kommer ifrån nu. Dom är där väldigt ofta =)

Utloggad Quirkz

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 26 jun 2011, 16:12 »
Lägger upp en länk här sen på min burk