Ciklider.se

Författare Ämne:  220L Malawi  (läst 677 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordin

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
220L Malawi
« skrivet: 26 apr 2011, 21:58 »
Halloj allesammans.

Går i tankarna om att starta upp ett Malawikar då mitt 540L saltvattens kar fick en släng av sprucken botten och vatten på golvet.

Kommer då ta sumpen jag hade till det akvariet som är ett 220L Ram akvarium och köra som Malawi.

Det skiljer ju sig en hel del mellan sötvatten och saltvatten, har haft sötvatten för många herrans år sedan men kommer inte ihåg ett jota .

Först ut, Belysning och cirkulation, Cirkulationen är ju hur liten som hellst i jämförelse, hur mycket behöver jag ?, har cirkulation god nog för 32400L/H.
Belysning har jag så det räcker till och blir över, 2x 250W MH och 4x 54W T5. Men kommer inte köra med den rampen till sötvatten tänkte jag, blir nått mindre .

Filtrering hur löser jag sådant,ytterfilter mm..

Vattenvärden, vad skall det ligga inom för Malawi?

MVH Daniel Nordin

Utloggad fisk1

• Medlem
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: 220L Malawi
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2011, 13:15 »
Man brukar säga att malawi skall ha en cirkulation som ligger på 8-10 gånger akvariets volym, i ett 220 liters akvarium tycker jag inte att du skall köra med innerfilter, det tar upp mer plats och är inte så snyggt - om du inte döljer det bakom en bakgrund av något slag vill säga. Eheim 2080 skulle jag nog satsa på om jag var du, det ligger på 1700-liter i timmen, dock lite under 8 gånger akvariets volym men räcker ändå gott och väl.

Belysning och sånt har jag inte så bra koll på vad gäller märken, styrka etc. Det enda jag vet är att malawi gör sig bäst i lite dämpad belysning, då träder fiskens färger fram mycket mer - och fisken kommer troligtvis att känna sig tryggare i en mörkare miljö.

Malawi vill ha hårt och syrerikt vatten, ett pH mellan 7 och 9 är bra (8,3 brukar man säga är det ultimata.) Vanligtvis innehåller kranvatten tillräckligt med mineraler och salter för att hålla en god kvalité. Men om du skulle behöva buffra vattnet för att få upp KH och pH kan du använda tex bikarbonat - KH är dock inte så viktigt förutsatt att det ligger över 4. Men i regel håller det värdet om pH är tillräckligt högt, så det skall inte vara några problem.

Annars kan du grundreglerna för malawi, va? Typ finkornigt bottenmaterial och mycket sten - inga rötter, och helst inte för ljus inredning, så som korallsand eller kalksten.