Ciklider.se

Författare Ämne:  Vilka Västafrikanska ciklider har du?  (läst 34396 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rasmus Pedersen

• Medlem
  • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
SV: Vilka Västafrikanska ciklider har du?
« Svar #30 skrivet: 26 jan 2007, 22:57 »
Jag har inga västafrikanska ciklider, däremot har jag en mal: Synodontis ocellifer :D.

Utloggad kaj.p

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 28 jan 2007, 12:23 »
Ja då har man lyckats få en bild på dessa också. De går själva i ett 110 liters kar o verkar trivas prima. Matat med fryst artemia, krill olevande vita mygg.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8183
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #32 skrivet: 28 jan 2007, 12:30 »
Citat från: kaj.p
Ja då har man lyckats få en bild på dessa också. De går själva i ett 110 liters kar o verkar trivas prima. Matat med fryst artemia, krill olevande vita mygg
Nange-varianten är riktigt snygg, din hane ser ut att ha potential att bli riktigt fin.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Jocke

• Registrerad
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 31 jan 2007, 19:56 »
Yesbox Kaj.P, "Nangen" är göööra grann! Litet tips från glad amatör:

Vet att du kör Easy Life beredningsmedel till en del fisk enl. din egen utsago. Kör det på dessa och avakta medvetet med sedvanligt vattenbyte ca 14dgr, i kombination med tung matning av svarta mygglarver av bra kvalisort! Då händer det grejor!

Skämt åsido: Pelvicachromisarna kan vara onödigt omständiga i sin uppvaktning innan lek, lätt en vecka varför jag har kommit på mig
själv med att sabba densamma med övernitiska vattenbyten med medföljande skiftande vattenvärden.Dock så krävs låga värden avs. slaggämnen och där kommer Easy Life in. Svarta mygg av bra kvalité (även frysta) kickar igång hela processen.Good Luck!

Utloggad Yonaz

• Registrerad
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Min zoon
« Svar #34 skrivet: 01 feb 2007, 13:38 »
Hittade denna sida och här verkar det snackas mer Västafrika än på ciklid.se så jag skriver in mitt inlägg här istället...

Har precis satt ihop ett nytt västafrika kar, liten beskrivning av karet som är på 240 liter:

Biotopakvarium där floden Benues tropiska områden i Västafrika eftersträvas. Syrerikt men långsamt strömmande vatten där runda mörka stenar tillsammans med anubias och massa rötter bildar små gömställen vid flodens strandkant. Har försökt efterlikna vattenvärdena från floden så gott det går och pH ligger på ca 7.0 och KH samt GH på cirka 3.0. Temperaturen varieras från 23 till 26 grader beroende på årstid vilket det naturligt gör i denna biotop.

Fiskar:
4 VF Hemichromis bimaculatus (Röd Juvelciklid)
2 VF Pantodon buchholzi (Fjärilsfisk)
1 VF Synodontis Nigrita (Falsk vändmal)
1 Synodontis eupterus (Fjäderfens synodontis)
2 Polypterus senegalus (Västafrikansk fengädda)

samt även...
3 Monodactylus sebae (Västafrikansk månfisk) Ska få gå i ett annat kar senare vet att de inte är biotopriktiga för Benue floden men har ingen annanstans att stoppa dem för tillfället...

Har inga bilder men får försöka fixa det senare...

Om någon har mer info om Hemichromis bimaculatus så skulle jag uppskatta att ni skrev ned lite info om dem här. Har sökt runt och inte hittat speciellt mycket om dem.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471
240 VÄSTAFRIKA - 108 BRÄCKT - 47 VIKTORIASJÖN/NILEN

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 01 feb 2007, 16:32 »
Det låter som ett trevligt kar. Berätta gärna mer om fjärilsfisken, fengäddan och månfisken. Det är alltid intressant med lite andra fiskar i karet än ciklider. Funkar dom bra tillsammans med cikliderna?
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Yonaz

• Registrerad
    • Visa profil
    • Min zoon
« Svar #36 skrivet: 02 feb 2007, 13:22 »
Fjärilsfiskarna går mycket bra med cikliderna då de huserar i olika delar av karet. Fjärilarna håller till vid ytan och gömmer sig gärna bland flytväxterna samtidigt som cikliderna är mer i mitten eller vi botten. Det brukar ju kunna vara problem med matningen av fjärilar med jag har både matat med levande syrsor och flytande torrfoder som båda ätits med aptit. Väldigt roliga firrar att titta på när de äter då de hela tiden ändrar beteende beroende på hur strömt det är och i vilken riktning mot strömmen de ligger med kroppen! Roliga firrar helt enkelt!

Månfiskarna går oerhört bra ihop med cikliderna och de övriga fiskarna. De är frdliga och väldigt snabba i undanmanövrarna så de undkommer med enkelhet de fåtal attacker cikliderna utför. De skall ju egentligen ha ett mer bräckt vatten men de verkar må bra nu också, har ca en matsked salttillsats/10 l just nu bara för att det inte skall uppstå någon svampsjukdom eller likande.

Fengäddorna är i dagsläget mycket små (ca 8-10 cm så de utgör inget hot mot någon av innevånarna i karet. Dessutom blir just senegalus inte så stora så de borde inte vara farliga för övriga fiskar vid vuxen ålder heller. Fengäddorna är mycket aktiva och ränner runt även på dagtid då ljusrampen är tänd. Mycket roligt att se dm när man slånger ned små skalade räkor och de slukar bitar som är större än deras huvuden :) hehe

Karet är helt underbart enligt mig med en stor variation av fiskar som är aktiva vid olika delar av dygnet. Dagtid simmar cikliderna runt och lyser upp karet samtidigt som man kan få se fengäddorna runt lite överallt. Nattetid har jag installerat ett månljus som går på under kvällstid och då får man se fjärilsfiskar som jagar syrsor, synodontismalar som bökar runt på botten och fengäddor på jakt efte någon liten räkrest :)

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 02 feb 2007, 13:59 »
Tack för en utförlig rapport, mycket intressant läsning. En av fördelarna med Västafrika är ju att det det finns så mycket spännade fiskar att hålla tillsammans med cikliderna.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Yonaz

• Registrerad
    • Visa profil
    • Min zoon
« Svar #38 skrivet: 02 feb 2007, 14:37 »
Precis! Det är väldigt intressant att se flera olika fiskars beteende i ett och samma kar. Liknande med bräckvattenfisk tycker jag där tex kulfiskar, ciklider, pilnäbbar, gobys mfl kommer från samma biotop men har helt olika beteenden.

Funderar på att starta upp ett palettkar framöver, får se hur det blir med den saken...

Utloggad sus_

• Medlem
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 03 feb 2007, 17:47 »
Nu har samlingen utökats med hane + hona (hoppas jag, den förmodade honan är så pyttig att det är svårt att veta...) av Pseudocrenilabrus multicolor. Dessutom har rödcikliderna lekt igen såg jag i morse - hoppas ynglena får överleva den här gången (deras tredje försök), och inte bara försvinna efter ett par dagar som frisimmande...
Ciklider, malar, fengäddor, levandefödare och killis

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 03 feb 2007, 18:31 »
Dessutom har rödcikliderna lekt igen såg jag i morse - hoppas ynglena får överleva den här gången (deras tredje försök), och inte bara försvinna efter ett par dagar som frisimmande...
Hoppas det går bättre denna gången.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad sus_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 12 feb 2007, 22:21 »
Det var årsmöte i Uppsala akvarieförening ikväll, och vips så satt man där med ett par av Pelvicachromis pulcher "Double red" (enligt påsens etikett, är själv osäker på hur man korrekt skriver sådana där beteckningar). Nu har jag alltså:

Hemichromis guttatus
Pelvicachromis pulcher "Double red"
Pseudocrenilabrus multicolor

Utloggad Christian Alfredsson

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 505
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 13 feb 2007, 07:20 »
Vad är skillnaden på en vanlig palettciklid och en Double Red?
Christian Alfredsson
http://www.zoopet.com

Utloggad sus_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 13 feb 2007, 12:31 »
Double red har mycket mer rött (säljaren trodde att de jag köpte helt enkelt är urvalsodlade på vanliga "plättar"). Ska se om jag kan ta en bild ikväll, och övertala datorn hemma att samarbeta med kameran.

Utloggad Christian Alfredsson

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 505
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 13 feb 2007, 15:42 »
Bild hade varit trevligt.
Christian Alfredsson
http://www.zoopet.com