De är riktigt fina :D
Jag har inte sett någon annan här nämna hemichromis i sin lista, är hemichromisarter impopulära av någon anledning (hoppas frågan passar i denna tråd)?
Jag har nyligen införskaffat H. sp. Bangui. Eftersom jag eftersträvar ett västafrika-sällskapsakvarium är den perfekt då den enligt flera källor inte blir så stor (<10 cm) och är ganska snäll av sig. Snygg är den också!
De har börjat para ut sig så smått och visar lektendenser. Vi får se hur det går. Mina Tilapia snyderae har inte klarat av att få några yngel att bli frisimmande på sina två lekar. Jag misstänker starkt öronålarna.
Jag har också kompletterat med 2 par N. transvestitus. Dessa ser dock inte ut att klara konkurrensen så bra. Till viss del beror det nog på att jag hittils har matat framför allt med flytande sticks för fjärilsfiskarnas skull. Har nu börjat med mat som sjunker till botten så att transvestitusen har en chans.
Har också skaffat Pelmatochromis nigrofasciata men de går än så länge hemma hos MAFs ordförande. Vi köpte tillsammans en grupp med 6 st och de ska få para ut sig hos honom först så tar jag de överblivna.
Efter att ha låtit Pseudocrenilabrus nicholsi-honorna mata fjärilsfiskarna och öronålarna med ett par kullar fångade jag häromveckan upp en tuggande hona. Det är verkligen fascinerade att se hur hon försöker få in alla yngel i munnen när jag närmar mig yngelkaret.