Ciklider.se

Författare Ämne:  Hjälp Mina troffar har utstående ögon och svullen mage  (läst 9790 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aquador

• Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Hjälp Mina troffar har utstående ögon och svullen mage
« Svar #15 skrivet: 03 apr 2011, 20:46 »
Eftersom vi hade ett ärende till Göteborg idag, så kollade jag om några zoobutiker var öppna, och Trop akvarieimport hade turligt nog öppet och octozin så nu har jag medicinerat. 5 individer har jag flyttat till karantän, ett par av dem är det nog kört för.
Övriga individer i det stora karet verkar friska, men jag läste ett stycke ur Gabriella Ekströms utmärkta bok "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora så jag riskerar inget. Nu är det bara att hoppas på det bästa. Skulle jag förlora hela gruppen vet jag inte om jag orkar satsa på troffar igen. Har aldrig upplevt detta trots att jag snart i 20 år haft Malawi eller Tanganyika i omgångar (Dock aldrig troffar)

Citat från Boken:
"Bukvattensot är ett samlingsnamn på vissa symptom snarare äe en exakt diagnos. Det kan bero på flera saker, men
vanligast är en överdrivet kraftig tillväxt av flagellater i fiskens tarmsystem. Tidiga tecken är att fisken
hostar ut mat, blir tillbakadragen och vaggande i sina rörelser och följer inte din hand om du rör den som om du
tänkte mata. Fisken får en trådig, ljus och lång avföring. Tecken på längre avancerad sjukdom är att fisken
svullnar kreftigt och får utstående fjäll. Då har tarmvätska ofta läckt ut i buken och fisken går inte att rädda.
Ta bort kraftigt drabbade individer direkt, och medicinera övriga. Gör inte misstaget att tro att alla andra är
friska om du inte ser några direkta tecken, bukvattensot visar sig gärna efterhand på en fisk i taget. Behandla
antingen med Flagyl (receptbelagt, kontakta veterinär) eller Waterlifes Octozin."

Mvh
Roger
450 L Malawi
375 Liters Tanganyika
30 L Nano
Yngel/Spottkar :
2 st 222 L
3 st 54 L

Utloggad Zeaman

• Medlem
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • www.myspace.com/zeazeamusic
« Svar #16 skrivet: 03 apr 2011, 21:02 »
En av mina malawi, en Lombardoi hane blev skadad när jag fick soten.
Hans simblåsa paja (tror jag) så han låg på botten även efter medicineringen med Octozin (jag behandlade hela karet).
Sakta börja han äta men var tvungen att simma uppåt för att inte sjunka till botten.
Jag funderade på att avliva honom men då han inte såg ut att lida överhuvudtaget struntade jag i det och lät honom vara. Han blev starkare, försvarade sin grotta mot andra trots att han sällan lämnade botten.
Det gick säkert två månader som han var så men sen helt plötsligt blev han helt återställd, så nu simmar han runt och raggar på honorna och krigar med inkräktare, man kan aldrig gissa att han varit dålig!
Nu vet jag att troffarna är superkänsliga och så, och det är säkert 1 på 1000 att en så skadad överlever, men ändå.. ge inte upp hoppet för en motgång! :)
Lovar att det är fler som får sjukdomar men inte vågar erkänna det! ;)

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 04 apr 2011, 10:23 »
Det lät inte som soten, din lombardo, det var nog förstoppning han hade blivit drabbad av. Skoj att han klarade sigJanne
En av mina malawi, en Lombardoi hane blev skadad när jag fick soten.
Hans simblåsa paja (tror jag) så han låg på botten även efter medicineringen med Octozin (jag behandlade hela karet).
Sakta börja han äta men var tvungen att simma uppåt för att inte sjunka till botten.
Jag funderade på att avliva honom men då han inte såg ut att lida överhuvudtaget struntade jag i det och lät honom vara. Han blev starkare, försvarade sin grotta mot andra trots att han sällan lämnade botten.
Det gick säkert två månader som han var så men sen helt plötsligt blev han helt återställd, så nu simmar han runt och raggar på honorna och krigar med inkräktare, man kan aldrig gissa att han varit dålig!
Nu vet jag att troffarna är superkänsliga och så, och det är säkert 1 på 1000 att en så skadad överlever, men ändå.. ge inte upp hoppet för en motgång! :)
Lovar att det är fler som får sjukdomar men inte vågar erkänna det! ;)
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Zeaman

• Medlem
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • www.myspace.com/zeazeamusic
« Svar #18 skrivet: 04 apr 2011, 10:30 »
Det lät inte som soten, din lombardo, det var nog förstoppning han hade blivit drabbad av. Skoj att han klarade sigJanne
Så kan det ha varit. Svårt att ta en fisk till veterinär och få det bekräftat! ;D
men tror att soten fanns i karet för 2-3 andra dog av mer "riktiga" symptom. :(

Utloggad tktf

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 10 apr 2011, 20:07 »
Hej.
Har en liten undran. "Buken" uppkommer ju oftast vid byte av vattenmiljön eller vid foderbyte. Hur funkar det med att krossa tabletter av Flagyl/Octozin i en mortel och sedan blanda i t.ex fryst artemia eller blötlagda pellets. Låta medicinen "dra in" en stund och sen utfodra. Oftast äter ju firrarna de första dagarna innan matvägran tar över. Är detta sätt att premedicinera sina firrar att rekomendera?

Häls  Thomas

Utloggad TutenStain

• Medlem
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 10 apr 2011, 20:24 »
Hej.
Har en liten undran. "Buken" uppkommer ju oftast vid byte av vattenmiljön eller vid foderbyte. Hur funkar det med att krossa tabletter av Flagyl/Octozin i en mortel och sedan blanda i t.ex fryst artemia eller blötlagda pellets. Låta medicinen "dra in" en stund och sen utfodra. Oftast äter ju firrarna de första dagarna innan matvägran tar över. Är detta sätt att premedicinera sina firrar att rekomendera?

Häls  Thomas

Jag har gjort som du säger, alltså att krydda maten med medicin (flagyl). Nu vet jag inte hur mycket det hjälpte då jag även körde medicin i vattnet, men alla firrar klarade sig. Teoretisk så borde det ju vara bra då medicinen snabbt och koncentrerat hamnar i det problematiska området.

Du bör dock bara medicinera då du vet/tror att det har med buken att göra. Flagyl etc klassas som antibiotika och ökar resistensen hos bakterierna.

Utloggad Pierre_N

• Medlem
  • Antal inlägg: 507
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 10 apr 2011, 20:42 »
Ja, undrar hur mycket medicin som stoppas i baljorna för säkerhets skull.
Ja och dom multiresistenta bakterierna ökar, dom är nämligen resistenta mot penicillin.
Jag har försökt att påtala att medicinera inte i onödan, när du ser problem med någon fisk, bara håva upp dem mata inget på några dar, på framförallt troffar så behöver man inte mata för att se om någon troffe är sjuk, det är bara att gå fram till baljan, kommer inte alla fram så  är det sjukdom på gång.Janne

Håller med dig janne, oftast så går problem på troffar att lösa utan medicin men då är det viktigt att man snabbt fångar ut dem som ser hängiga ut ifall det skulle vara något allvarligare så att de inte smittar resten av gruppen. Är det någon som är hängig så börjar jag alltid med att byta ordentligt med vatten och eventuellt avstå att mata. Då ser man oftast rätt snabbt om det är något allvarligare.

Utloggad tktf

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 10 apr 2011, 20:46 »
Du körde med både bälte o hängslen  :)
Men om man preparerar fodret några dagar jämfört med vattnet måste ju förbrukningen av Antibiotikan minska rejält? En fördel med målinriktad medicinering kan ju vara att övriga nyttiga bakterier tar mindre stryk?

Utloggad cabron021

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 11 apr 2013, 07:27 »
Lånar tråden, exakt det här har hänt med en av mina chipimbi såg jag nu. Han har liksom vita ringar runt ögonen som är dom väldigt utstående samt att magen är utåtstående framåt.

Någon som kan förklara lite snabbt vad ni tycker jag ska köpa för medicin och hur jag ska behandla dom, en och en i en balja? Hela gruppen i akvariet? Ska jag byta vatten? Osv osv, aldrig haft det här förut så tar gärna emot alla tips.

Mvh

Utloggad cabron021

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 11 apr 2013, 08:06 »
Det första jag gjort nu är att jag precis påbörjat ett vattenbyte, tänkte byta ungefär 70 80% av vattnet. Följande tips/råd?  :embarrassed:

Utloggad Jerka1

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 12 apr 2013, 00:20 »
Hade nog kört en kombo av octozin och nifurpirinol i baljan... Klarade buken i en malawibalja med endast 2döda fiskar. Det är svårt att veta om det är flagellater eller bakterier som orsakar buken men den kombon fixar båda...om det inte gått för långt.
Livet är en åkomma orsakat av sex och denna åkomma leder alltid till döden....