Ciklider.se

Författare Ämne:  Vad är räkmix?  (läst 20211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
SV: Vad är räkmix?
« Svar #30 skrivet: 02 apr 2011, 20:22 »
Ja och jag tjänar pengar på det trots att det är en hobby, jag hycklar inte, men jag tycker inte om när någon, det vill säga du, skriver att detta fodret är bra, vattenberedningsmedel funkar jättebra, även när dina uppstartsningsmedel som du stoppar i baljan  funkar jättebra.
Då drar jag åt mig öronena.

Sen så undrar du varför folk hackar på dig... du beter dig otroligt illa Janne.
Skriver du en dum sak till så kommer jag för första gången inte sitta tyst sen, så sluta nu snälla.

Utloggad Zeaman

• Medlem
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • www.myspace.com/zeazeamusic
« Svar #31 skrivet: 02 apr 2011, 20:27 »
Affären där Deelay jobbar lurade på mig NLS. Men nu lurar jag dom och köper det på ebay..... ;D

Skämt åsido. En butik som lurar folk får knappast positiva kunder, och jag har bara hört positiva saker om butiken i fråga.
Vad tror ni är bäst, tjäna 9.90:- idag eller få in tusentals kronor av kunden resten av livet?
Och varför skulle inte Deelay få skriva sin åsikt!? Tror knappast han får OB för att sitta här just nu och göra "reklam" för butiken.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 02 apr 2011, 20:29 »
Okej, här kommer receptet.
10 kilo räkor hela, inköpspris ca 250 kr ibland 200 och ibland 300.
6 kilo ärtor inköpspris 70 kr, jag köper dom billigaste, det är ofta euroshopper.
50 gram gelatin, den asken kostar väl ca 10 kr.
Astaxhantin, ja jag lägger en matsked per 2 kilo färdig mix, jag tror kostnaden är ca 100kr men det är nog i lite överkant.
Jag tinar upp allt ett dygn i förväg.
Sedan så kör jag allt i min kvarn, det får plats 2 satser av räker och en sats av ärtor, det tar ca 30 minuter, det blir lite varmare.
Sedan kokar jag upp ca 3 dl vatten häller i gelatinet och blandar det med med gelatinet så att det löses upp.
Ja efter det så är det bara att blanda ihop det, efter det så lägger jag in det i plastpåsar, sedan rakt in i frysen.
När jag matar så tar jag ut mixen, bryter av en frusen bit, rakt ner i baljan.
Fiskarna är som tokiga när den räkmixen kommer.
Ja, så har jag gjort rätt så många år, det är så enkelt, jag krånglar inte till det.
Så det är min räkmix.och jag slipper göra rent mina filter.
Det är därför jag blir så frusterad när man läser att räkmixen bara sätter igen filtrena, fiskarna blir sjuka ock mycket mer.
Ja då är det en räkmix somm dom har stoppat i en massa förtjockningsmede.
Nej hädanefter så kommmer jag att kalla min räkmix, jannemix, och jag hoppas att fler tar efter, för annars så kommer vi aldrig reda ut varför våra fiskar blir sjuka, det håller inte att säga att det räkmixen fe.Jannel
sedan  
Du har säkert skrivit det nånannanstans men jag har inte sett det...
Vad är ditt recept och exakt hur gör du räkmixen?

Jag gillar räkmixen skarpt och NLS också. Men när det gäller vad som är naturligt och det jag helst ger fiskarna så är det räkmix. Efter jag började ge mer och mer räkmix ser jag en klar skillnad på mina fiskar.  Dom är mätta och tjocka. (hatar att se fiskar som ser ut att svälta) Dom blir som tokiga när dom får räkmix och växer betydligt snabbare än på NLS! Det är min erfarenhet.

Men skulle som sagt gärna ha ett tydligt recept :)
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Zeaman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 02 apr 2011, 20:34 »
Får jag fråga vad du menar med kvarn?
Jag förstår att du inte har en stor från Holland :laugh:
Men alltså.. vad för kvarn?
Jag kör med stavmixer om jag vill ha småbitar i till småfiskar, annars så skär och hackar räkorna jag med kniv. För jag kör utan gelatin.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 02 apr 2011, 20:41 »
Ja Niklas, det jag har skrivit, är det osanning?
Du får gärna rätta mig om jag har skrivet något som inte är sant.
Och självklart så tycker jag att det är fantastiskt att ni driver akvarieleasing.
Det är faktiskt dom tre största sakerna som händer just nu inom malawi, det är nolciklidhobby, akvarieleasing och mankan, som gör det möjligt för er att ta hem lite roliga grejer.Janne
Sen så undrar du varför folk hackar på dig... du beter dig otroligt illa Janne.
Skriver du en dum sak till så kommer jag för första gången inte sitta tyst sen, så sluta nu snälla.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 02 apr 2011, 20:45 »
Jag tror säkert att det funkar att hacka räkorna,så det ser jag inte som något problem.
Fan, det är det jag försökt att påpeka man måste inte ha hela kostcirkeln, bara för att få riktig bra mat till våra kära ciklider 
Får jag fråga vad du menar med kvarn?
Jag förstår att du inte har en stor från Holland :laugh:
Men alltså.. vad för kvarn?
Jag kör med stavmixer om jag vill ha småbitar i till småfiskar, annars så skär och hackar räkorna jag med kniv. För jag kör utan gelatin.

Utloggad Zeaman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 02 apr 2011, 20:49 »
Jag tror säkert att det funkar att hacka räkorna,så det ser jag inte som något problem.
Fan, det är det jag försökt att påpeka man måste inte ha hela kostcirkeln, bara för att få riktig bra mat till våra kära ciklider 
Precis, har antagit att lite grövre bitar funkar bättre.
Kör man med mixern för länge blir det väldigt vattnigt.

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 02 apr 2011, 20:54 »
Skoj att även du har fattat det, det tog några år.
Men som sagt var det är jätteroligt att du kommit tiil insikt vad dina troffar behöver.Janne

Det enda som tagit några år det är åren det har tagit för dig att fatta att jag matar min fisk med min egna räkmix sen länge. Precis som väldigt många andra gör.
Konstigt att du har koll på vad som sätter igen filtren, du som bara matar med räkmix ;)
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Mats Johansson

• Medlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 02 apr 2011, 21:00 »
Jaha. Vad är räkmix och 3 sidor dessutom wow det här kan ju bli många recept tänkte jag.
Suck en hel hög med påhopp, påstående och lite annat skit.
Fan vad tråkigt att det blir på detta vis.
Men här var dock en del om räkmix.

Har själv nyligen gjort räkmix till mina malawisar och som Janne själv skrev "de är som tokiga i detta foder". Har matat nu i någon vecka och har inte stött på något speciellt problem mer än att vissa firrar roffar åt sig mer än andra.
Petrotilapian som har en mun som en bredflabbad groda kan ju roffa åt sig mycket medan Maiganon med liten mun mer får kämpa för sin föda.
Märker också att mina rödZebror börjar få jämnare och starkare rödfärg.
Bästa av allt med mixen (gemfört med flytpelletsen jag hade innan) så sprider den sig mera i baljan så mina Malawimalar får käk och de växer så det knakar.

När jag gjorde mixen så var det mest efter std recept som Micke hade lagt ut under artiklar.
La i första blandningen i pellets för det hade de ätit innan. Tyckte att det kunde vara en ide att blanda i det så fick de endå lite av den gamla födan. Nästa mix kommer jag kanske ha i spenat i stället för pellets.
Om nu räkmix är bra eller dåligt tänker jag inte föra någon diskution om, har inget emot andra foder heller men tyckte att det kunde vara roligt att göran något foder själv som är nära det naturliga fodet.
Mitt recept
1kg räkor
1kg ärtor
2dl pellers (som de är vana att äta)
10 ml spirolina
"okänd mängd" astaxanthin köpt i påse från Nol för 2 kg mix
samt lite agar agar för att hålla i hopa skiten

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 02 apr 2011, 21:04 »
Hoppa mixern kör med köttkvarn istället, det är bara fördelar med malning.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Zeaman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 02 apr 2011, 21:07 »

Du får sätta den direkt på akvariekanten och veva på! :)

Utloggad Mats Johansson

• Medlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 02 apr 2011, 21:09 »
Det där kanske är en bra i de då jag själv har kört i en mixer. Kanske jag inte mixade tillräckligt länge, men jag märker att efter matning med min mix så finns det lite bitar av räkskal som ligger kvar och skräpar, skulle tro att en köttkvarn gör mera mix av det hela så att man slipper dessa skalbitar

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 02 apr 2011, 21:11 »
Det där kanske är en bra i de då jag själv har kört i en mixer. Kanske jag inte mixade tillräckligt länge, men jag märker att efter matning med min mix så finns det lite bitar av räkskal som ligger kvar och skräpar, skulle tro att en köttkvarn gör mera mix av det hela så att man slipper dessa skalbitar

Yhuoii
(norrländsk ja på inåtandning)

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 02 apr 2011, 21:29 »
Ja, Tomas jag läser väl andras inlägg också.
Och även deras inlägg också, sedan att jag alltid tror det bästa om människan, det har redan kostat mig en miljon, men so what, man kan inte utgå ifrån att alla ljuger, det funkar i alla inte för mig, så jag kommer säkert att bli av med min nästa miljon.
Så det som dom skriver att fitrerna solkar igen, det tar jag som en sanning och det hoppas att du också gör.Janne
Det enda som tagit några år det är åren det har tagit för dig att fatta att jag matar min fisk med min egna räkmix sen länge. Precis som väldigt många andra gör.
Konstigt att du har koll på vad som sätter igen filtren, du som bara matar med räkmix ;)

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 02 apr 2011, 22:46 »
Ja, Tomas jag läser väl andras inlägg också.
Och även deras inlägg också, sedan att jag alltid tror det bästa om människan, det har redan kostat mig en miljon, men so what, man kan inte utgå ifrån att alla ljuger, det funkar i alla inte för mig, så jag kommer säkert att bli av med min nästa miljon.
Så det som dom skriver att fitrerna solkar igen, det tar jag som en sanning och det hoppas att du också gör.Janne

Jo men du påstår att gelatin smolkar igen filter lite titt som tätt, jag säger inte emot men hur vet man att det är proteinet från gelatinet eller proteinet från räkorna som ställer till det.
Jag tror det är enklare än så, alla filter sätts igen av övermatning. Dom som inte tycker om räkmix klagar på igensatta filter eller att fiskarna dött av buken. Klart att övermatar man med räkmix så lyckas man fylla kvoterna för att få problem, även filtrerna börjar krångla.
Varför just skylla på räkmixen och dess gelatin? kanske tror en del att det är klister när det är protein, fast det kan ju vara samma sak.

Varför har jag inget problem med min räkmix som innehåller en massa gelatin i förhållande till din mix, kan det då vara gelatin som gör att filtren blir igensatta hos Mr X.

Använder man det man matar fiskarna med på rätt sätt(rätt matmängd) tror jag det finns fler alternativ än bara räkmix. Även om gamla tjurskallar som du och jag har svårt att tro det.