Okej, här kommer receptet.
10 kilo räkor hela, inköpspris ca 250 kr ibland 200 och ibland 300.
6 kilo ärtor inköpspris 70 kr, jag köper dom billigaste, det är ofta euroshopper.
50 gram gelatin, den asken kostar väl ca 10 kr.
Astaxhantin, ja jag lägger en matsked per 2 kilo färdig mix, jag tror kostnaden är ca 100kr men det är nog i lite överkant.
Jag tinar upp allt ett dygn i förväg.
Sedan så kör jag allt i min kvarn, det får plats 2 satser av räker och en sats av ärtor, det tar ca 30 minuter, det blir lite varmare.
Sedan kokar jag upp ca 3 dl vatten häller i gelatinet och blandar det med med gelatinet så att det löses upp.
Ja efter det så är det bara att blanda ihop det, efter det så lägger jag in det i plastpåsar, sedan rakt in i frysen.
När jag matar så tar jag ut mixen, bryter av en frusen bit, rakt ner i baljan.
Fiskarna är som tokiga när den räkmixen kommer.
Ja, så har jag gjort rätt så många år, det är så enkelt, jag krånglar inte till det.
Så det är min räkmix.och jag slipper göra rent mina filter.
Det är därför jag blir så frusterad när man läser att räkmixen bara sätter igen filtrena, fiskarna blir sjuka ock mycket mer.
Ja då är det en räkmix somm dom har stoppat i en massa förtjockningsmede.
Nej hädanefter så kommmer jag att kalla min räkmix, jannemix, och jag hoppas att fler tar efter, för annars så kommer vi aldrig reda ut varför våra fiskar blir sjuka, det håller inte att säga att det räkmixen fe.Jannel
sedan
Du har säkert skrivit det nånannanstans men jag har inte sett det...
Vad är ditt recept och exakt hur gör du räkmixen?
Jag gillar räkmixen skarpt och NLS också. Men när det gäller vad som är naturligt och det jag helst ger fiskarna så är det räkmix. Efter jag började ge mer och mer räkmix ser jag en klar skillnad på mina fiskar. Dom är mätta och tjocka. (hatar att se fiskar som ser ut att svälta) Dom blir som tokiga när dom får räkmix och växer betydligt snabbare än på NLS! Det är min erfarenhet.
Men skulle som sagt gärna ha ett tydligt recept