Ciklider.se

Författare Ämne:  Vad är räkmix?  (läst 20161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
SV: Vad är räkmix?
« Svar #15 skrivet: 01 apr 2011, 20:45 »
Den räkmixen jag rekommenderade har jag kört en massa VF troffar och en massa andra troffar, så den funkar hur bra som helst med troffar.Janne
Glömde säga det men jag har troffar så jag kanske inte ska ha för mycket räkor  :huh:

Får testa din ide nästa gång jag gör en omgång.
Tack för hjälpen.

PS:
Hoppas inte du tog illa upp för min första inlägg i tråden.
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Tulle89

• Medlem
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 01 apr 2011, 20:48 »
Nu tror jag att det är okej att svara på din fråga Tulle eftersom jag bara solkar ner min egna tråd, då slipper jag  gnäll att jag fördärvar trådar.
Jag har odlat demasoni i stor skala jag hade grymma VF från pombo rocks med spikraka band ända upp i fenan, det är tyvärr sällan man ser sådana djur nu för tiden, för att dom är uppblandade med div stammar.
Men ynglen växer otroligt sakta, dom måste gå själva, man ska med fördel försöka att dela upp honor och hannar, det kan du göra vid ca 3 cm, dom är jättelätta att se på könen bara du vänder på dom.
Ang NLS matning, ja det funkar ju med troffar, så det funkar säkert med demasoni också, dom äre ju rätt så lika med vilket foder och vilken vattenkvalite dom vill ha.
Jag glömde skriva att både troffar och demasoni har samma krav på vattenkvalite.
Det vill säga mycket vattten byten gärna mer än 60% i veckan så ska du se att du har helt utfärgade demasoni dygnet runt.Janne

Detta ser jag snarare som ett precist svar på det jag var ute efter Janne! ;D
Som jag svara i min tråd också ville jag bara undvika att några argumenterar för att räkmix är bättre medan några argumenterar att NLS är bättre. Att folk har olika uppfattningar köper jag :) Nu solka jag ner din tråd och det ber jag om ursäkt för!

Men det är precis denna information jag var ute Janne och det är därför du ska stanna! Att de växer sakta som yngel hade jag ingen aning om och att de ska gå ensamma visste jag inte heller. Då tror jag att jag har fått svaret på varför de fortfarande är så pass små i förhållande till dem andra. Så deras ringa storlek ligger nog till stor grund varför de inte växer mer heller då de andra helt enkelt är större och tar för sig mer. Lite av en ond cirkel alltså.
Mina demasoni kommer ifrån Stiffe här i Malmö, vilka föräldrarna hade raka och snygga band så jag är såklart lite ivrig att dessa ska växa på sig och bli så ståtliga som de Stiffe har/hade ;)

Tack för ett utmärk svar Janne! ;D
Med Vänliga Hälsningar Tulle! :D

Projekt -> 310 liter malawi

Utloggad thobiastt

• Medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Passion för afrikanska ciklider
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 01 apr 2011, 20:52 »
Räkmix var för mig från början hälften räker och hälften ärtor.. inget annat hade jag i i mina första år som akvarist , Det är basen. Sen på senare år har jag lagt till spirulina för att sen överge det för astaxanthin.
Läste nånstans att (minns inte vart) att man gjort räkmix utan räkor.. eller utan ärtor men då är det inte räkmix längre enligt mitt tycke..
Så räkmix för mig är när basen är byggd på räkor och ärtor..
Många liter med Tropheus.

Hellre fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

www.aquatropic.se
www.akvariumkungen.se

Utloggad Zeaman

• Medlem
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • www.myspace.com/zeazeamusic
« Svar #18 skrivet: 01 apr 2011, 20:55 »
Du har säkert skrivit det nånannanstans men jag har inte sett det...
Vad är ditt recept och exakt hur gör du räkmixen?

Jag gillar räkmixen skarpt och NLS också. Men när det gäller vad som är naturligt och det jag helst ger fiskarna så är det räkmix. Efter jag började ge mer och mer räkmix ser jag en klar skillnad på mina fiskar.  Dom är mätta och tjocka. (hatar att se fiskar som ser ut att svälta) Dom blir som tokiga när dom får räkmix och växer betydligt snabbare än på NLS! Det är min erfarenhet.

Men skulle som sagt gärna ha ett tydligt recept :)

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 02 apr 2011, 02:39 »

Du har säkert skrivit det nånannanstans men jag har inte sett det...
Vad är ditt recept och exakt hur gör du räkmixen?

Jag gillar räkmixen skarpt och NLS också. Men när det gäller vad som är naturligt och det jag helst ger fiskarna så är det räkmix. Efter jag började ge mer och mer räkmix ser jag en klar skillnad på mina fiskar.  Dom är mätta och tjocka. (hatar att se fiskar som ser ut att svälta) Dom blir som tokiga när dom får räkmix och växer betydligt snabbare än på NLS! Det är min erfarenhet.

Men skulle som sagt gärna ha ett tydligt recept :)

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 02 apr 2011, 08:16 »
Så nu till min fråga vad är räkmix?Janne

Räkmix är en gröt gjord på i huvudsak två saker, räkskal (eller hela räkor) tillsammans med gröna ärtor. Frångår man dom två tycker jag inte längre det är värt namnet att kalla det räkmix.

Svårare än så behöver det inte vara.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Zeaman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 02 apr 2011, 08:36 »

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 02 apr 2011, 12:42 »
Nej, frugan kallade, det var natti natti, jag kommer med ett inlägg senare idag, vi ska ut och gå en sväng nu, du vet när plikten kallar så får man prioritera.Janne
Du skrev inget?

Utloggad Zeaman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 02 apr 2011, 17:04 »
Haha gillar inte att du prioriterar frugan framför räkmix! skärpning... ;)

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #24 skrivet: 02 apr 2011, 18:28 »
Efter jag började ge mer och mer räkmix ser jag en klar skillnad på mina fiskar.  Dom är mätta och tjocka. (hatar att se fiskar som ser ut att svälta)

Tänka sig, precis tvärt emot malawijannes erfarenheter, ändå tycker ni det är det bästa fodret båda två =)

Utloggad Zeaman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 02 apr 2011, 18:43 »
Tänka sig, precis tvärt emot malawijannes erfarenheter, ändå tycker ni det är det bästa fodret båda två =)
Hahaha inte svullna. Tjocka och lyckliga :D

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 02 apr 2011, 19:17 »
Skoj att det kommer någon som har intresse  för zoohandlare, ibland så kan jag faktiskt få känslan att du  bara gör reklam för div skit som en akvarist, som du skriver, att ingen akvarist  kan vara utan.
Men eftersom jag alltid tror det bästa om människan och jag har träffat dig så är väl inte ditt mål är att lura på okunniga akvarister div pellet och preparat, bara för att du ska tjäna en extra krona, nej det tror jag inte om dig Niklas.Janne[qudote author=deelay link=topic=7980.msg67691#msg67691 date=1301761719]
[/quote]

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 02 apr 2011, 19:21 »
Skoj att även du har fattat det, det tog några år.
Men som sagt var det är jätteroligt att du kommit tiil insikt vad dina troffar behöver.Janne
Räkmix är en gröt gjord på i huvudsak två saker, räkskal (eller hela räkor) tillsammans med gröna ärtor. Frångår man dom två tycker jag inte längre det är värt namnet att kalla det räkmix.

Svårare än så behöver det inte vara.

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #28 skrivet: 02 apr 2011, 19:39 »
Skoj att det kommer någon som har intresse  för zoohandlare, ibland så kan jag faktiskt få känslan att du  bara gör reklam för div skit som en akvarist, som du skriver, att ingen akvarist  kan vara utan.
Men eftersom jag alltid tror det bästa om människan och jag har träffat dig så är väl inte ditt mål är att lura på okunniga akvarister div pellet och preparat, bara för att du ska tjäna en extra krona, nej det tror jag inte om dig Niklas.Janne[qudote author=deelay link=topic=7980.msg67691#msg67691 date=1301761719]

Äh... Sluta hitta på saker, påstå inte att jag sagt "att man inte kan vara utan" vissa saker.
Man kan hålla fisk i ett badkar och mata med cornflakes... man behöver inte ens en pump, det räcker med bara byta lite vatten varje dag men det är ingenting jag skulle rekommendera för någon att göra, men jag vet att det skulle gå.

Angående tjäna pengar... du säljer ju en del fisk via detta forum så snacka om att göra reklam för sina saker... =)
Det fina med våran butik e att den skulle finnas även om vi inte sålde något eftersom den fungerar som en del av lager för leasingen så vi har inga direkta krav på oss så vi slipper "ljuga" för att sälja. Är en kund inte nöjd med det han köpt hos oss tar vi tillbaka den.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 02 apr 2011, 19:54 »
Ja och jag tjänar pengar på det trots att det är en hobby, jag hycklar inte, men jag tycker inte om när någon, det vill säga du, skriver att detta fodret är bra, vattenberedningsmedel funkar jättebra, även när dina uppstartsningsmedel som du stoppar i baljan  funkar jättebra.
Då drar jag åt mig öronena.
Då tänker jag, jag har ju klarat mig utan dessa dunderrmedel, och jag har säkert haft mer baljor än du ens aldrig komma upp i.
Då tänker jag ännu mer., kan det vara så att Niklas jobbar i en zooaffär och det är ju jättebra när han kan göra reklam för det.
Nej, självklart, det kan inte vara hans mening, hans mening är säkert att hjälpa dom oerfarna akvarister, som inte vet bättre.Janne
Äh... Sluta hitta på saker, påstå inte att jag sagt "att man inte kan vara utan" vissa saker.
Man kan hålla fisk i ett badkar och mata med cornflakes... man behöver inte ens en pump, det räcker med bara byta lite vatten varje dag men det är ingenting jag skulle rekommendera för någon att göra, men jag vet att det skulle gå.

Angående tjäna pengar... du säljer ju en del fisk via detta forum så snacka om att göra reklam för sina saker... =)
Det fina med våran butik e att den skulle finnas även om vi inte sålde något eftersom den fungerar som en del av lager för leasingen så vi har inga direkta krav på oss så vi slipper "ljuga" för att sälja. Är en kund inte nöjd med det han köpt hos oss tar vi tillbaka den.

« Senast ändrad: 02 apr 2011, 20:02 av malawijanne »