Ciklider.se

Författare Ämne:  Vad är räkmix?  (läst 20165 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
SV: Vad är räkmix?
« Svar #45 skrivet: 03 apr 2011, 10:07 »
Jag tycker inte det spelar så stor roll om filtren smolkar igen nu har inte jag dom bekymren men vad skulle det gör om man får göra rent filtren lite oftare  det är ju inte flera timmars jobb direkt och jag tror mer på övermatning än att gelatinet skulle vara den stora boven
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: 03 apr 2011, 11:04 »
Nej, jag är inte hundra på att det gelatinet, men det känns som att det det nämaste.
Det är inte övermatning.
För ca 15 år sen så var det affär som köpte in ett specialfoder till groffar, det skulle vara så bra detta fodret, jo troffarna funkade bra på det, filtrerna klabbade igen något vansinnigt det var som en kletig gegga bara.
Det vara bara att vräka ut flitrena och försöka rent dom, självklart att sluta med fodret.
Där är ju ett bevis på att det åtminstone inte var övermatning, det är väldigt sällan affärer våga övermata sina VF troffar, det skulle dom inte riskera.
Så jag sätter min peng på att det var gelatinet

Det enda som tagit några år det är åren det har tagit för dig att fatta att jag matar min fisk med min egna räkmix sen länge. Precis som väldigt många andra gör.
Konstigt att du har koll på vad som sätter igen filtren, du som bara matar med räkmix ;)
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: 03 apr 2011, 11:05 »
Jag tycker inte det spelar så stor roll om filtren smolkar igen nu har inte jag dom bekymren men vad skulle det gör om man får göra rent filtren lite oftare  det är ju inte flera timmars jobb direkt och jag tror mer på övermatning än att gelatinet skulle vara den stora boven

Precis, bindemedel är det i kommersiella foder också. Igensatta filter får man oavsett vad man matar med om filtret inte är tillräckligt stort.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: 03 apr 2011, 11:12 »
Hur mycket räkmix tror du jag stoppar i denna baljan varje dag?
Baljan är på 85 liter, det är en 5 cm filtermatta som sitter i hörnet,där går ca 150 st lithobates ca 4-5 cm just nu, jag har aldrig behövt göra rent filtret, Man kan kalla det övermatning på grund utav denna baljan är väldigt belastad av fisk som behöver matas med rätt så mycket mat.Janne
Precis, bindemedel är det i kommersiella foder också. Igensatta filter får man oavsett vad man matar med om filtret inte är tillräckligt stort.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: 03 apr 2011, 11:15 »
Du har rätt i att kommersiella foder, där har vi samma problem att filtrena klabbar igen.Janne

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: 03 apr 2011, 11:16 »
Nej, jag är inte hundra på att det gelatinet, men det känns som att det det nämaste.
Det är inte övermatning.
För ca 15 år sen så var det affär som köpte in ett specialfoder till groffar, det skulle vara så bra detta fodret, jo troffarna funkade bra på det, filtrerna klabbade igen något vansinnigt det var som en kletig gegga bara.
Det vara bara att vräka ut flitrena och försöka rent dom, självklart att sluta med fodret.
Där är ju ett bevis på att det åtminstone inte var övermatning, det är väldigt sällan affärer våga övermata sina VF troffar, det skulle dom inte riskera.
Så jag sätter min peng på att det var gelatinet

Det där låter som en dålig saga, tror du på den själv :huh:

Det du påstår är att mina filter är totalt igensatta för att jag har mängder med gelatin i räkmixen,  ;D

Jag tror heller inte på din saga att du har 50g gelatin i 16kg mix, i så fall är det inte normalt gelatin som finns på ICA att köpa. Är det sant så tror jag lika gärna du kan vara utan, eller så har du i något mer som du inte talar om. :cool:
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 03 apr 2011, 11:30 »
Du har helt rätt, det är så lite gelatin så jag har tänkt ta bort helt när jag gör min räkmix nästa gång.
Jag har inte pratat om ditt foder överhuvudtaget.
Och Tomas det var väl lite onödigt av dig att att skriva, det var en dålig saga som jag inte tror på själv, vi kan väl försöka hålla oss till en liten vänligare ton.Janne
Det där låter som en dålig saga, tror du på den själv :huh:

Det du påstår är att mina filter är totalt igensatta för att jag har mängder med gelatin i räkmixen,  ;D

Jag tror heller inte på din saga att du har 50g gelatin i 16kg mix, i så fall är det inte normalt gelatin som finns på ICA att köpa. Är det sant så tror jag lika gärna du kan vara utan, eller så har du i något mer som du inte talar om. :cool:

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: 03 apr 2011, 11:38 »
Då jag gjorde mix senast gjorde jag en halv satts eftersom jag inte gjort någon mix på många år o inte ville slänga en massa om det skulle gå fel men den blev helt ok enda missen var att jag glömde halvera gelatinet o jag har nu matat med den i ca 2 veckor om det är gelatinet som sätter igen filtren så borde jag ju märkt något nu tycker jag. Jag kör i stort sett efter standard receptet som finns här på forumet

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: 03 apr 2011, 11:50 »
Skoj, att du börja göra egen mat igen,gjorde du efter mitt recept eller vad det mickes? la du i astaxhantin, du kan väl lägga ut receptet.Janne
Då jag gjorde mix senast gjorde jag en halv satts eftersom jag inte gjort någon mix på många år o inte ville slänga en massa om det skulle gå fel men den blev helt ok enda missen var att jag glömde halvera gelatinet o jag har nu matat med den i ca 2 veckor om det är gelatinet som sätter igen filtren så borde jag ju märkt något nu tycker jag. Jag kör i stort sett efter standard receptet som finns här på forumet

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: 03 apr 2011, 12:06 »
 ok här kommer min mix 1kg ärtor, 1kg räkor, ½ matsked askobinsyra, 1 klyfta vitlök, 1matsked astapure, ca 20g gelatin och i framtiden även spirulina

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: 03 apr 2011, 12:15 »
Förresten någon som vet hur länge astapure klarar sig i kylen?

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #56 skrivet: 03 apr 2011, 14:46 »
Nu ska ni få veckans tips... köp krillolja och blanda i så börjar ni närma er ett bra foder =)

Utloggad deelay

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: 03 apr 2011, 14:49 »
Jag ska göra en mix som jag ska avslöja i förväg...

1. färsk krill  50%
2. någon typ av färskt sjögräs 30%
3. havregryn 20%
sedan lite extra krillolja

Den du janne, den kommer du vilja smaka på =)

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: 03 apr 2011, 14:55 »
Jag käkar tyvärr inte fisk och sjögräs tror jag inte är direkt min specialite, men den kanske funkar på ciklider, så det är bara att köra på.
Vad skall du kalla mixen.Janne
Jag ska göra en mix som jag ska avslöja i förväg...

1. färsk krill  50%
2. någon typ av färskt sjögräs 30%
3. havregryn 20%
sedan lite extra krillolja

Den du janne, den kommer du vilja smaka på =)

Utloggad deelay

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: 03 apr 2011, 14:58 »
Jag käkar tyvärr inte fisk och sjögräs tror jag inte är direkt min specialite, men den kanske funkar på ciklider, så det är bara att köra på.
Vad skall du kalla mixen.Janne

Först ska jag se hur den fungerar, det lär ju ta minst 1 år iaf... sen få jag fundera på namn =)