Ciklider.se

Författare Ämne:  Vad är räkmix?  (läst 21223 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
Vad är räkmix?
« skrivet: 01 apr 2011, 19:42 »
Ja som rubriken säger, vad är räkmix?
Jag ville inte gå in på tulles tråd att argumentera räkmix för att jag respekterar honom och jag vet utav erfarenhet så blir det ofta problem när jag argumenterar för min räkmix, sedan om det är jag som är skyldig eller inte, det låter jag betraktaren att avgöra.
Men till ursprungsfrågan, vad är räkmix.
Ja enligt en massa här på forumet så är det ett foder som solkar ner filtrerna, man får sjukdomar så fort man matar med räkmix, vissa fiskar växer inte, ja och och många motiveringar varför man inte ska mata med räkmix.
Men det viktigaste utav detta skitsnack om räkmix, det är att alla drar räkmixen över samma kant, det finns säkert lika många räkmix som det finns akvarister, men ingen har överhuvudtaget tagit det i beaktande, utan det är alltid samma räkmix.
Så nu till min fråga vad är räkmix?Janne

Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
SV: Vad är räkmix?
« Svar #1 skrivet: 01 apr 2011, 19:50 »
Min räkmix innehåller räker,ärter.gelaqtin,askobinsyra,vitlök,astapure och i framtiden även spirulina det är vad jag kallar räkmix och janne du använder samma argument mot pellets som några gör mot mix
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Frisken

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 apr 2011, 19:53 »
Janne - här är jag! Suprise va? Hehe, jag vill bara säga att jag inte alls delar din åsikt om att det "enligt en massa här på forumet så är det ett foder som solkar ner filtrerna, man får sjukdomar så fort man matar med räkmix, vissa fiskar växer inte, ja och många motiveringar varför man inte ska mata med räkmix"...

Jag har, förutom då jag på rent "jävelskap" retats med dig som i den tråden då Micke gick in och röt till (jag skrev då på ett uppenbart ironiskt sätt att räkmix är skit), aldrig hävdat att räkmix är skit och de allra flesta som argumenterat med dig har inte heller sagt att räkmix är skit. DÄREMOT tar du varje positivt ord om NLS som direkt kritik mot din räkmix och det är en helt annan femma...

De flesta jag kan minnas säger som jag att "räkmix är ett utmärkt foder men det finns idag bra pellets som man absolut kan ersätta fodret med om man inte vill hålla på och göra sin egna mix". Jag fattar inte riktigt varför du måste ta det som kritik mot räkmix. Möjligt att jag missat något men då kan du väl fixa ett gäng citat eftersom det enligt dig är "massa här på forumet" som påstår dessa saker.
[pokerfisk]

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 01 apr 2011, 19:55 »
Kan du specifera hur mycket,  så ska jag ge dig ett recept som jag kallar räkmix, skulle alla hålla sig till det så hade vi inte haft dessa påstående om att räkmixen inte funkar
Citat från: Niklas link=topic=7980.msg67547#msg67547 date=1301l680258
Min räkmix innehåller räker,ärter.gelaqtin,askobinsyra,vitlök,astapure och i framtiden även spirulina det är vad jag kallar räkmix och janne du använder samma argument mot pellets som några gör mot mix

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 01 apr 2011, 19:58 »
TYvärr frisken, jag hatar folk som letar citat, jag tror att jag har gjort ett fåtal gånger och då har det verkligen behövts och det har jag gjort till samma människa men inte till dig.Janne
Janne - här är jag! Suprise va? Hehe, jag vill bara säga att jag inte alls delar din åsikt om att det "enligt en massa här på forumet så är det ett foder som solkar ner filtrerna, man får sjukdomar så fort man matar med räkmix, vissa fiskar växer inte, ja och många motiveringar varför man inte ska mata med räkmix"...

Jag har, förutom då jag på rent "jävelskap" retats med dig som i den tråden då Micke gick in och röt till (jag skrev då på ett uppenbart ironiskt sätt att räkmix är skit), aldrig hävdat att räkmix är skit och de allra flesta som argumenterat med dig har inte heller sagt att räkmix är skit. DÄREMOT tar du varje positivt ord om NLS som direkt kritik mot din räkmix och det är en helt annan femma...

De flesta jag kan minnas säger som jag att "räkmix är ett utmärkt foder men det finns idag bra pellets som man absolut kan ersätta fodret med om man inte vill hålla på och göra sin egna mix". Jag fattar inte riktigt varför du måste ta det som kritik mot räkmix. Möjligt att jag missat något men då kan du väl fixa ett gäng citat eftersom det enligt dig är "massa här på forumet" som påstår dessa saker.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 01 apr 2011, 20:00 »
Ja Frisken, du kanske inte läser alla inlägg eller inte varit med så många gånger.
Jag vet att det är en massa som påstår att räkmixen är skit.
Tror du att jag ljuger?så säg det.Janne

Utloggad DonKiwin

• Medlem
  • Antal inlägg: 198
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 01 apr 2011, 20:11 »
Och så var vi här igen  :(
Gnället på Janne (som ibland kan vara befogat) har ju fått en egen tråd. Håll den diskussionen där så att vi som vill läsa och ta del av andras erfarenheter kan få göra det utan behöva läsa smutskastning på varandra.

Visserligen är det Jannes trådstart men kan vi inte hålla oss till ämnet. Vi vet att Janne är en stark anhängare av räkmix. Eftersom han enligt egen utsaga har lyckats bra med räkmixen borde han få svara på frågor om den samma.

Ursäkta inlägget om det var ovidkommande men nu har jag en fråga till "Mr räkmix"  ;)

Har i flera trådar läst att dina filter inte sätter igen. Tyvärr gör mina det vilket ju inte är så roligt. Vad beror det på tror du?
Gelatinmängd, hur finmald mixen är eller kan det ha andra orsaker?

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 01 apr 2011, 20:16 »
Tillredningen kan påverka det, men det tror jag inte är orsaken, utan att det är för mycket gelatin i mixen.Jag själv har bara en påse på 50 gram till 16 kilo räkmix.
Mina filter solkar aldrig igen.Janne
så dra ner
Och så var vi här igen  :(
Gnället på Janne (som ibland kan vara befogat) har ju fått en egen tråd. Håll den diskussionen där så att vi som vill läsa och ta del av andras erfarenheter kan få göra det utan behöva läsa smutskastning på varandra.

Visserligen är det Jannes trådstart men kan vi inte hålla oss till ämnet. Vi vet att Janne är en stark anhängare av räkmix. Eftersom han enligt egen utsaga har lyckats bra med räkmixen borde han få svara på frågor om den samma.

Ursäkta inlägget om det var ovidkommande men nu har jag en fråga till "Mr räkmix"  ;)

Har i flera trådar läst att dina filter inte sätter igen. Tyvärr gör mina det vilket ju inte är så roligt. Vad beror det på tror du?
Gelatinmängd, hur finmald mixen är eller kan det ha andra orsaker?

Utloggad Tulle89

• Medlem
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 01 apr 2011, 20:22 »
Räkmix är enligt mig det bästa fodert grundat på tre argument:
1. Man gör det själv och vet precis vad det innehåller
2. Innehåller allt fiskarna behöver ja (fattas ngt går det att fixa själv)
3. Är billigt att göra och går att göra i stor mängd

Recepter jag använder kommer helt ifrån artikeln här på ciklider.se -> http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml

Eftersom jag har växtätande ciklider så utgår jag ifrån receptet herbivora fiskar:
0,6 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
0,4 kg förvälld spenat
10 musslor
25 ml askorbinsyra
30 ml NatuRose astaxanthin (något mer astanthin utan att lyckats få räkmixen röd :( men handlar nog om att jag har så mkt grönt i)
7 ml spirulinapulver
75-100 ml agar-agar

Räkmix är det enda jag har matat mina ciklider med och är grymt nöjd med det också.
Har aldrig haft några sjukdomar som kommit av räkmixen och ingen tendens på nersolkade filter. Att mina demasoni inte äter (om det är mig du syftar på janne :) ) handlar snarare om att de är lite korkade och inte äter tillräckligt snabbt i förhållande till de övriga. Så snarare handlar det om att fiskarna (de som tänker och roffar åt sig snabbt) tycker det är så pass gott att de äter sig övermätta :D
Med Vänliga Hälsningar Tulle! :D

Projekt -> 310 liter malawi

Utloggad DonKiwin

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 01 apr 2011, 20:32 »
Tillredningen kan påverka det, men det tror jag inte är orsaken, utan att det är för mycket gelatin i mixen.Jag själv har bara en påse på 50 gram till 16 kilo räkmix.
Mina filter solkar aldrig igen.Janne
så dra ner

Det var inte mycket gelatin det. Tror jag använde ½ kartong (25gram) till 4 kg mix.
Försöker göra den så "ren" som möjligt. 1 kg oskalade räkor, 1 kg gröna ärtor, smådjursvitaminer, 2-3 klyftor vitlök och ovan nämda gelatin.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 01 apr 2011, 20:33 »
Nu tror jag att det är okej att svara på din fråga Tulle eftersom jag bara solkar ner min egna tråd, då slipper jag  gnäll att jag fördärvar trådar.
Jag har odlat demasoni i stor skala jag hade grymma VF från pombo rocks med spikraka band ända upp i fenan, det är tyvärr sällan man ser sådana djur nu för tiden, för att dom är uppblandade med div stammar.
Men ynglen växer otroligt sakta, dom måste gå själva, man ska med fördel försöka att dela upp honor och hannar, det kan du göra vid ca 3 cm, dom är jättelätta att se på könen bara du vänder på dom.
Ang NLS matning, ja det funkar ju med troffar, så det funkar säkert med demasoni också, dom äre ju rätt så lika med vilket foder och vilken vattenkvalite dom vill ha.
Jag glömde skriva att både troffar och demasoni har samma krav på vattenkvalite.
Det vill säga mycket vattten byten gärna mer än 60% i veckan så ska du se att du har helt utfärgade demasoni dygnet runt.Janne
Räkmix är enligt mig det bästa fodert grundat på tre argument:
1. Man gör det själv och vet precis vad det innehåller
2. Innehåller allt fiskarna behöver ja (fattas ngt går det att fixa själv)
3. Är billigt att göra och går att göra i stor mängd

Recepter jag använder kommer helt ifrån artikeln här på ciklider.se -> http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml

Eftersom jag har växtätande ciklider så utgår jag ifrån receptet herbivora fiskar:
0,6 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
0,4 kg förvälld spenat
10 musslor
25 ml askorbinsyra
30 ml NatuRose astaxanthin (något mer astanthin utan att lyckats få räkmixen röd :( men handlar nog om att jag har så mkt grönt i)
7 ml spirulinapulver
75-100 ml agar-agar

Räkmix är det enda jag har matat mina ciklider med och är grymt nöjd med det också.
Har aldrig haft några sjukdomar som kommit av räkmixen och ingen tendens på nersolkade filter. Att mina demasoni inte äter (om det är mig du syftar på janne :) ) handlar snarare om att de är lite korkade och inte äter tillräckligt snabbt i förhållande till de övriga. Så snarare handlar det om att fiskarna (de som tänker och roffar åt sig snabbt) tycker det är så pass gott att de äter sig övermätta :D

Utloggad Frisken

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 01 apr 2011, 20:36 »
Jag tror inte allt är svart eller vitt... och jag tror du ofta väljer att feltolka (medvetet eller omedvetet har naturligtvis inte jag en aning om) vad folk skriver och jag har själv läst åtskilliga trådar där du onödigt tagit positiva ord om pellets som direkt kritik mot din räkmix.

Lämnar härmed din tråd Janne, uppsåtet var inte att retas eller starta pajkastning men jag borde förstått bättre. Antar nämligen att jag är en av de citatletare du hatar.

Ja Frisken, du kanske inte läser alla inlägg eller inte varit med så många gånger.
Jag vet att det är en massa som påstår att räkmixen är skit.
Tror du att jag ljuger?så säg det.Janne
[pokerfisk]

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 01 apr 2011, 20:37 »
Ja du är nära, ta bort vitlöken ta dubbelt så mycket räkor och mindre gelatin så har du ett kanonrecept, vitaminerna spelar ingen roll vill du ha dom så påverkar det inte mixen.
Nu är det bara tillredningen och hur du matar dina fiskar som påverkar hur dina fiskar ska bli.Janne
Det var inte mycket gelatin det. Tror jag använde ½ kartong (25gram) till 4 kg mix.
Försöker göra den så "ren" som möjligt. 1 kg oskalade räkor, 1 kg gröna ärtor, smådjursvitaminer, 2-3 klyftor vitlök och ovan nämda gelatin.

Utloggad DonKiwin

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 01 apr 2011, 20:42 »
Glömde säga det men jag har troffar så jag kanske inte ska ha för mycket räkor  :huh:

Får testa din ide nästa gång jag gör en omgång.
Tack för hjälpen.

PS:
Hoppas inte du tog illa upp för min första inlägg i tråden.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 01 apr 2011, 20:43 »
Ja vi hade en liten dispys, jag försökte att hjälpa dig med dina troffar.
Hade du följt mina råd så hade du inte behövt lägga i någon medicin (oktocin).
Men det gjorde du inte.
Däremot efter några dagar så gick du till en akvarieaffär som rekomenderade dig oktocin, din sjukdom försvann.
Ja då skrev du att mina råd inte var vatten värt. ja det tyckte jag inte var helt hundra gjort utav dig, så visst blev jag besviken på dig då.Janne
Jag tror inte allt är svart eller vitt... och jag tror du ofta väljer att feltolka (medvetet eller omedvetet har naturligtvis inte jag en aning om) vad folk skriver och jag har själv läst åtskilliga trådar där du onödigt tagit positiva ord om pellets som direkt kritik mot din räkmix.

Lämnar härmed din tråd Janne, uppsåtet var inte att retas eller starta pajkastning men jag borde förstått bättre. Antar nämligen att jag är en av de citatletare du hatar.