Ciklider.se

Författare Ämne:  Nimbochromis venustus  (läst 6458 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
Nimbochromis venustus
« skrivet: 05 okt 2007, 10:24 »
Nimbochromis venustus
Av: Roger Häggström

Länk till artikeln
« Senast ändrad: 23 nov 2008, 11:02 av Micke »
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad mrevil

• Medlem
  • Antal inlägg: 206
  • Kent Engberg
    • Visa profil
SV: Nimbochromis venustus
« Svar #1 skrivet: 05 okt 2007, 10:34 »
här kommer en gammal dålig bild på min vildfångade Venustus hane jag har haft,
MVH
Kent

Jag ser dåligt när jag blundar :shocked:

350L Malawi

Utloggad mats

• Medlem
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 05 okt 2007, 20:36 »
jag har fått 220 st.sälj klara yngel i en kull av denna vackra malawi som jag varmt rekommenderar.

Utloggad Cthulu

• Medlem
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 05 okt 2007, 22:52 »
Ser den ofta ut sådär som vildfångad? Lite nyfiken eftersom jag tycker den skiljer sig rätt mycket från de man oftast ser med stor tydlig plös i vitt och gult. Någon skillnad i storlek också?

Utloggad Nils Holmström

• Medlem
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 20 nov 2007, 11:48 »
Är det verkligen Venustus som kallas "kaligono"? Jag hade för mig att det var Nimbochrimis Livingstonii, som har ett väldigt speciellt jakt-sätt, där den lägger sig på sidan på öppna sandbottnar och helt enkelt imiterar ett kadaver, och äter upp fiskar som kommer i närheten för att kalasa. De påminner ju en hel del om varandra, och det kan ju hända att de har beteendet gemensamt?

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 20 nov 2007, 11:54 »
Jo vanligtvis är det N. livingstonii som kallas kaligono, men namnet (som betyder sovare på ChiChewa) används även för andra Nimbochromis-arter.
N. venustus har en liknande jaktteknik som beskrivs här: http://malawicichlids.com/mw08068.htm
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Nils Holmström

• Medlem
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 20 nov 2007, 12:46 »
Så skillnaden är att Venustusen inte lägger sig på sidan, och den jagar även på mer "traditionellt" sätt? Intressant. Finns det fler Nimbochromis-arter som har liknande beteende?

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 20 nov 2007, 12:55 »
Ja åtminstone N. polystigma ska kunna uppvisa liknande beteende. Kanske gäller det för alla Nimbochromis?
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad HazelCR

• Registrerad
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 02 dec 2007, 07:59 »
Jag kan väl bara berätta att jag har nyligen skaffat mig två stycken från en akvariekompis som tyckte att de tog för mkt plats i hans 540. Nu går de i ett 720.
Tyvärr så indikerar ju Roger H. artikel precis det jag befarat också, att fisken blir för stor, även i mitt 720. Men att fisken för övrigt är beskriven i artikeln som jag har förväntat mig d.v.s att den klarar av att gå tillsammans med mBuna e.t.c.

Att jag ändå köpte två stycken beror sig av att jag tänker försöka tussa ihop dem S. multipunctatus och se om jag kan få många malyngel med en så pass stor Haplis. Arten ska ju vara lekvillig och ge stora kullar, iaf i jämförelse med de mBuna som jag har sedan tidigare.
Enligt artikeln så är det snabba ryck som gäller d.v.s. innan hanen har tagit ihjäl sina honor. (Jag får försöka få tag på fler honor.)

Å går det inte som jag tänkt, så har jag i sin tur en akvariekompis som har ännu större kar än vad jag har. :)
« Senast ändrad: 02 dec 2007, 08:07 av HazelCR »

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #9 skrivet: 02 dec 2007, 09:18 »
Har haft denna art från och till men nu skaffade jag en VF lekgrupp för 2,5år sedan från Malombe sjön alltså inte Malawi. De var vuxna redan då jag köpte dem runt 2-3år gammla utav en som odlat på dem ett tag. Vet inte om det är för att de är VF eller om det är för de kommer från Malombe sjön som de ser annorlunda ut i färgen, de är mycket ljusare i färgen och har ett klarare mönster än de som man kan se i butik och hanarna blir nästan helt blåa med en gul bred bläs. Hade 2+8 men den ena hanen växte sig större och tog så småningom över.. Stora hanar är riktigt buffliga och de är nästan omöjliga att hålla ihopp upp till ca 20cm är det ingen fara med flera hanar utan det funkar bra har just nu även en sparad F1 grupp som består utav 3+6 och där går alla hanar bra ihopp och ingen av dem har direkt visat nått agresivt beteende mot de andra.
720L funkar bra dock får man räkna med att resterande fisk i karet får stå upptryckta i ett hörn när de leker då hanen håller 1,5meter utav karet vid lek. Detta händer oxå ganska ofta då det är en väldigt lättlekt fisk, men kan man leva med det så funkar 720L bra. Bifogar en bild på min blåa hane dock är jag ingen höjdare på foto så ni får hålla till godo med denna bild
Malawi is the shit

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 02 feb 2011, 06:12 »
Har alltid tyckt att venustusen är häftig. Kommer troligtvis få hem 10 st snart. Lite nyfiken på hur lång tid det tar innan den blir könsmogen?

All fisk jag har nu är runt 5cm. Venustus-ynglen ska även vara i samma strl. Tar det lika lång tid för en mbuna och en venustus att bli 10 cm?

Den ska tydligen lätt korsa sig med andra nimbocromis och det säljs en del bastarder i handeln har jag hört. Hur vet man att det är en ren stam man får? Är det omöjligt att säga i yngelstadiet?

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #11 skrivet: 02 feb 2011, 10:33 »
Från nyspottat yngel till 10-15cm brukar ta ca 1år , de växer riktigt fort ett år senare är de biffar :) Gäller alla Nimbochromis.

Tror du ser om de är korsade ganska lätt
Malawi is the shit