Ciklider.se

Författare Ämne:  Tuggande damer?  (läst 844 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bäcks

• Registrerad
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Tuggande damer?
« skrivet: 09 mar 2011, 10:31 »
Hej
Som ny ciklid ägare undrar jag om dessa damer bär på rom/ yngel?

Ursäkta dålig bildkvalitée men hoppas att ni ser nått på bilderna.

Utloggad cichlids4fun

• Medlem
  • Antal inlägg: 1007
    • Visa profil
SV: Tuggande damer?
« Svar #1 skrivet: 09 mar 2011, 10:38 »
det är högst troligt;)
mvh
Peter

Utloggad bäcks

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 09 mar 2011, 10:47 »
Melanochromis interruptus honan har gått så nu i nog 5 veckor  och

Labidochromis sp. Chisumulae mbweca honan i 1 vecka nu.

Hur gör jag nu?? Hjälp och tips behövs av en novis.

Utloggad Zeaman

• Medlem
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • www.myspace.com/zeazeamusic
« Svar #3 skrivet: 09 mar 2011, 13:36 »
Melanochromis interruptus honan har gått så nu i nog 5 veckor  och

Labidochromis sp. Chisumulae mbweca honan i 1 vecka nu.

Hur gör jag nu?? Hjälp och tips behövs av en novis.

Interruptusen har nog bara ett fåtal yngel i munnen för dom har nog vuxit sig så stora att hon har släppt några. Brukar iallafall bli så.
Men jag brukar tömma runt 21 dagar, tre veckor. Om man vill spara såklart!

Så antingen låter du dom vara och hoppas att nån klarar sig. Flesta som jag har haft som klarat sig i stora akvariet är 3 st från en kull.
Eller så fixar du yngelkasse/akvarium och låter dom växa upp där.
Vid ca 3 veckor brukar jag ta upp honan och öppnar försiktigt munnen genom att trycka på "kinderna". Titta noga så ynglen inte har gulsäcken kvar (gul boll på magen). Magen kan vara gul, men helst inte rund!
Sen håller du henne i vattnet där du vill tömma (yngelkassen eller akvariet) fortfarande på kinderna så munnen är öppen och "doppar" henne med huvudet först tills det inte kommer fler yngel! Hur många det är beror på sort och storlek på honan. Runt 20-40st är väl det normala för dom flesta vuxna malawi.

Finns säkert tusen olika sätt att tömma osv. men så gör jag iallafall!

Utloggad bäcks

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 09 mar 2011, 14:34 »
Så nu var det fixat. Hade en vanlig yngel kasse i plast först men när hon spottade ut de 5 första så simmade igenon direkt  :( I men damen så hon ev kunde samla upp dem.
Som tur hade jag en i nät som jag hämtade och där fick jag henne att spotta ut en 10 - 15 st. Jag kunde med fånga in 2 st som simmade i stora baljan och såg en till som gömde sig under en rot vilket jag inte kunde få tag på.
De har ingen gulsäck kvar eller gulsäckmage utan ser ut som små fiskar.

Men nu nästa fråga:
Vad ger jag dessa att äta?
Hur länge kan de gå i yngel kassen innan jag kan flytta dem till ett eget kar? Har ett 90l som är uppstarad i måndags.

Utloggad Zeaman

• Medlem
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • www.myspace.com/zeazeamusic
« Svar #5 skrivet: 09 mar 2011, 15:12 »
Så nu var det fixat. Hade en vanlig yngel kasse i plast först men när hon spottade ut de 5 första så simmade igenon direkt  :( I men damen så hon ev kunde samla upp dem.
Som tur hade jag en i nät som jag hämtade och där fick jag henne att spotta ut en 10 - 15 st. Jag kunde med fånga in 2 st som simmade i stora baljan och såg en till som gömde sig under en rot vilket jag inte kunde få tag på.
De har ingen gulsäck kvar eller gulsäckmage utan ser ut som små fiskar.

Men nu nästa fråga:
Vad ger jag dessa att äta?
Hur länge kan de gå i yngel kassen innan jag kan flytta dem till ett eget kar? Har ett 90l som är uppstarad i måndags.

Du kan ge dom samma som du ger dom stora. Jag kör med NLS pellets eller/och räkmix. Börja med så lite mat som möjligt. Ta bara en pellets så dom lär sig att det är mat. Enligt mig behöver du inte mosa pelletsen, låt dom bita i det som mjuknar när den ligger där.
Brukar mata mina 2-3 gånger om dagen. Men ta väldigt lite så det inte är några foderrester kvar! Och passa på att lyfta kassen lite upp och ner så det kommer in lite nytt vatten. Nätet brukar vara så tätt så vattnet står still där i.

Simmar fiskarna kan du snart lägga dom i 90L. Men jag skulle se till så dom äter bra först. Och så dom inte är så små att dom åker in i filtret. Sen tar du 50% vatten från det stora akvariet och fyller i 90L precis innan du släpper i ynglen. Och vänj dom sakta vid det nya vattnet, precis som när du släpper i nyköpt fisk.