Ciklider.se

Författare Ämne:  Malawiciklider i källaren i Hudiksvall  (läst 107949 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad esset69

• Medlem
  • Antal inlägg: 472
  • Mina favoriter :)
    • Visa profil
SV: Malawiciklider i källaren i Hudiksvall
« Svar #450 skrivet: 27 jan 2012, 11:12 »
soten ja den har man varit med om tråkigt för dig men en sak jag har lärt mig medicin funkar om du har tur och hur ofta har man de !!! håller själv på med toffar bland annat kvittar om du har alla förefattningar rätt vatten mat skötsel osv
har du inte rätt grupp sättning i karet vad händer då bråk jagade = stress och då kommer sjukdommar det tror jag i allafall  lycka till  ;)
540l  Tropheus sp. "black" Pemba / Eretmodus cyanostictus "Kasanga"/leleupi samt Calvus black
325 l Golden och Ps.demasoni.
2x 60 L Yngel
1x 120 L Små fisk

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #451 skrivet: 04 feb 2012, 20:55 »
En tur ner till sala i veckan, fyllde på med lite honor och träffade lite trevliga forumsmedlemmar  :rolleyes:

i dag var jag och handlade lite mer fisk, jag sålde iväg mina stora svarta bufflar men dom är fina när dom är små.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #452 skrivet: 04 feb 2012, 21:00 »
dom här har ni inte en chans att gissa på, det är bara Leastander som vet de.  :surprised:

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 793
    • Visa profil
« Svar #453 skrivet: 04 feb 2012, 21:07 »
Ser ut som crabro?
Titta den simmar!

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #454 skrivet: 04 feb 2012, 21:07 »
en dålig höftbild på två av mina kar, ett med trewavasae och ett med firefish. Det oljar lite på ytan när jag matat på hårt med tropicals flingfoder.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #455 skrivet: 04 feb 2012, 21:10 »
Ser ut som crabro?

yes, dom är fina när dom är små.
Den andra vet du inte, hanarna får gula kinder.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 793
    • Visa profil
« Svar #456 skrivet: 04 feb 2012, 21:23 »
Det finns så många arter, så nej inte en aning faktiskt. Skulle gissa på Aulonocara gertrudae om det inte vore för kinderna.
Titta den simmar!

Utloggad Lars

• Medlem
  • Antal inlägg: 1120
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #457 skrivet: 04 feb 2012, 21:29 »
För att byta samtalsämne lite :P För snart 1 år sedan så snackade vi om hur rummet/källaren skulle klara kylan på vintern och om golvet skulle bli kallt. Hur går det där uppe. Här nere går det lysande fast det har varit under -10 i flera dagar :)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #458 skrivet: 04 feb 2012, 23:10 »
Gi
Det finns så många arter, så nej inte en aning faktiskt. Skulle gissa på Aulonocara gertrudae om det inte vore för kinderna.

du har rätt det finns många Malawi med gula kinder. Men inte så många som tillhör Petrotilapia. :)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #459 skrivet: 04 feb 2012, 23:17 »
För att byta samtalsämne lite :P För snart 1 år sedan så snackade vi om hur rummet/källaren skulle klara kylan på vintern och om golvet skulle bli kallt. Hur går det där uppe. Här nere går det lysande fast det har varit under -10 i flera dagar :)

10 grader! Ja du kan skratta dig lycklig med så milda temperaturer Lars. Jag tittade precis på min termometer och den visade -28 grader. Fy fasen va kallt, - men mina fiskar mår fint! Det jag kan märka när det blir så här j-a kallt är att värmen blir lite sämre längs golvet. Jag kan ha20-22 grader i karen närmast golvet, och 25 i dom som är i takhöjd. Jag håller på att smida lite planer på hur jag kan få bättre cirkulation på luften i rummet och därmed jämnare temp i burkarna, mer om detta senare. Men jag kan säga det spelar fan ingen roll om man har 20-22 grader till mbunas. Dom växer kanske inte lika fort och dom leker kanske inte lika mycket, det är kanon att ha yngel av mbuna i dom burkar närmast golvet. (om man vill dom inte ska bli så stora på en gång) hur går det för dig Lars?
« Senast ändrad: 04 feb 2012, 23:25 av jojon80 »

Utloggad cichlids4fun

• Medlem
  • Antal inlägg: 1007
    • Visa profil
« Svar #460 skrivet: 04 feb 2012, 23:19 »
dom här har ni inte en chans att gissa på, det är bara Leastander som vet de.  :surprised:
ser ut som troffar, nån brichardi?
mvh
Peter

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #461 skrivet: 04 feb 2012, 23:32 »
ser ut som troffar, nån brichardi?
Nja, den påminner lite om petrochromis ifs, petrotilapia yellow Chin,  ja den är säkert lika elak när den vuxit till sig. Ska posta lite bilder på den i morn på vuxna färgade fiskar. Men jag undrar hur det är som med f2:or i detta fall, blir läpparna mindre på odlade fiskar (ungefär som vc10). Ska bli skoj följa dessa småttingar, köpte mig ett dussin. Det skall enligt uppgift vara helt j-a omöjligt ha mer än en hane i samma burk. Men det läser man ju om alla Ciklider så skam den som ger sig.

Utloggad TutenStain

• Medlem
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
« Svar #462 skrivet: 05 feb 2012, 01:04 »
Kul med sp yellow chin! Jag har en stor VF hane och jädrar vilket drag de är i honom. Kan förflytta sig från ena hörnet av karet till den andra (720l) på några milisek. Tror inte de får betydligt mindre läppar då de egentligen inte har någon tjockläpp som andra arter (etc euchilus). :)

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
« Svar #463 skrivet: 05 feb 2012, 03:20 »
Ser bra ut som vanligt och alltid kul med ny fisk:)
-28 grader låter inte som någon höjdare direkt:P Jag skickar med lite värme från Thailand till dig här i inlägget, hoppas du känner av de:)

Utloggad Ranchero

• Medlem
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #464 skrivet: 05 feb 2012, 08:38 »
Tjena jojon, trevligt att träffa dig senast, hoppas att allt gick bra med fisken. Va ner till janne igår, tänkte köpa resten av saulosi honorna som gick där men tanken va tom, dom hade flyttat till hudik. Dom var fina hoppas du får yngel på dom. Mvh Anders