Ciklider.se

Författare Ämne:  Malawiciklider i källaren i Hudiksvall  (läst 107944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
SV: Tankar kring en egen lokal i källaren.
« Svar #210 skrivet: 12 sep 2011, 19:04 »
några invånare

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #211 skrivet: 12 sep 2011, 19:07 »
I går fyllde jag upp ett par burkar i 150L ställningen. Ivrig som man var så drog jag igång det på en gång med fisk då jag ändå kände att jag hade lite yngel att offra.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #212 skrivet: 12 sep 2011, 19:11 »
Slängde i en grupp rubiner också och tro på fasen att dom började leka på en gång. Vattnet var grumligt och nytappat och 22grader varmt. Dom som aldrig visat tendenser på lek förut. Det här är tydligen melodin för mina fiskar

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #213 skrivet: 12 sep 2011, 19:15 »
Lithobates och fryeri.

nu har jag fått lek på mina ruggigt fina trewavasae och även på maingano och några grymma firefishar. Ska bli spännande se om det går bättre den här gången. Nu när man faktiskt har lite burkar över till alla yngel

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #214 skrivet: 12 sep 2011, 19:19 »
dom burkarna högst upp är avdelade till 2*75L

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
« Svar #215 skrivet: 12 sep 2011, 19:41 »
Åå nu har de hänt lite:) Härligt att du tagit ett ryk, hehe.
Jag ska göra detsamma i helgen tänkte jag, går långsamt nu.
Ser riktigt bra ut också och kul med lek!! Hoppas man kan få köpa lite fina yngel av dig sen då;)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #216 skrivet: 12 sep 2011, 22:06 »
Kul att du följer mina projekt ekelöf :)

Ja det tar en attans tid med alla dessa projekt. Iaf om man ska göra det helt genomtänkt med alla luftledningar, vattenslangar, dessutom ska ställningar byggas/svetsas. För att inte tala om allt kladd med blåfärg till bakgrunderna. Och i går fyllde jag upp ett kar för att några timmar senare märka att det läckte. Suck va jobb - men kul är det!

Edit: ett litet tips sen när du installerar din lp-100. Den pumpen är väldigt kraftig och den kommer att ge ifrån sig ett ganska starkt surrande. Jag hade byggt en hylla till min ovan luftledningen. Men ljudet fortplantade sig genom golvet och upp i hela huset så det slutade med jag fick placera den på golvet under ställningen ist. Syns uppe på bilden.
« Senast ändrad: 12 sep 2011, 22:13 av jojon80 »

Utloggad TutenStain

• Medlem
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
« Svar #217 skrivet: 12 sep 2011, 23:30 »
Kul att du följer mina projekt ekelöf :)

Ja det tar en attans tid med alla dessa projekt. Iaf om man ska göra det helt genomtänkt med alla luftledningar, vattenslangar, dessutom ska ställningar byggas/svetsas. För att inte tala om allt kladd med blåfärg till bakgrunderna. Och i går fyllde jag upp ett kar för att några timmar senare märka att det läckte. Suck va jobb - men kul är det!

Edit: ett litet tips sen när du installerar din lp-100. Den pumpen är väldigt kraftig och den kommer att ge ifrån sig ett ganska starkt surrande. Jag hade byggt en hylla till min ovan luftledningen. Men ljudet fortplantade sig genom golvet och upp i hela huset så det slutade med jag fick placera den på golvet under ställningen ist. Syns uppe på bilden.

Prova att lägga den på en bit frigolit. Det hjälpte för mig.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #218 skrivet: 13 sep 2011, 05:34 »
Ja frigolit kan vara en ide. :)
 Nackdelen med att placera pumpen vid golvet så som jag gjort är ju att pumpen vid ett ev strömavbrott kan suga tillbaks vatten. Jag måste försöka komma på nån smart lösning här. Är inne på att bygga ett separat stigarör för luften Som går upp i en böj ovanför luftledningen. Då borde man kunna gå runt problemet med att pumpen suger luft, och ändå ha den placerat på golvnivå. Det blir väldigt mycket tystare få ner den på golvnivå.

Går lite i valet och kvalet också om jag ska köra den modell på vattenbyte du hade Tutenstain. Med ett rakt Pvc-rör med borrade hål som ligger på täckglaset eller om man ska köra halvtumsslang med förgreningar.

Efterlyser flödeskranar ( ventiler ) för halvtumsslang. Dammbutiken hade förr men såg dom inte längre på deras sida. Nån som har några tips?

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
« Svar #219 skrivet: 13 sep 2011, 06:52 »
Tack för infon! Får testa mig fram med frigolit eller filtermatta:)
Man vill ju inte ha ljud upp i huset direkt:) Men för att bli av med ditt problem vid strömavbrott så måste det väl funka med en bakventil?

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #220 skrivet: 13 sep 2011, 07:02 »
Backventil är ingen bra ide. Det stryper flödet. Att dra upp ett separat rör från pumpen som går upp ovan luftledningen är nog den bästa lösningen :)

Utloggad Lars

• Medlem
  • Antal inlägg: 1120
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #221 skrivet: 13 sep 2011, 09:40 »
Läser och njuter av er kreaktivitet. Än så är det de här och nästa gång är det så här. Helt underbart att följa och studera lösningar och ideer. Även om jag stannade halvvägs med manuella vattenbyte och en pump till varje kar (lät smidigast då) Så måste jag ändå medge att byggen av denna kaliber är intressanta. Kul  :)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #222 skrivet: 13 sep 2011, 10:40 »
Kul att du tycker det Lars. Ja den tekniska biten tycker jag kan vara lika rolig som själva fisken i sig.

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #223 skrivet: 13 sep 2011, 10:44 »
dom burkarna högst upp är avdelade till 2*75L

Det där va riktigt snyggt, helt i min smak. Ser väldigt bra ut.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #224 skrivet: 13 sep 2011, 10:53 »
Tack deelay. Kul att du tycker som jag. -att blått modell 80-tal håller än i dag :)