Ciklider.se

Författare Ämne:  Malawiciklider i källaren i Hudiksvall  (läst 107950 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
SV: Tankar kring en egen lokal i källaren.
« Svar #180 skrivet: 15 aug 2011, 21:24 »
Jonjon töm din inkorg ;)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #181 skrivet: 15 aug 2011, 22:48 »
här ekelof ska jag försöka förklara hur det funkar med att driva ditt kar med luft.

1. Luft trycks ner i slangen. Man borrar ett hål i böjen på pvs-röret eller en bit ner. Hålet skall vara 1mm mindre än slangen.

2. När du nu trycker ner luft i röret så bubblar den upp och rören är ledda till utsidan filtret. luften för med sig en massa vatten som spottas ut på utsidan filtret. Du får på detta viset cirkulation eftersom det sugs in mer vatten genom filtermattan som sugs ut igen genom röret med luften. Hänger 'ru me???  ;)

en bild skulle de va också ja...

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #182 skrivet: 15 aug 2011, 22:52 »
här ekelof ska jag försöka förklara hur det funkar med att driva ditt kar med luft.

1. Luft trycks ner i slangen. Man borrar ett hål i böjen på pvs-röret eller en bit ner. Hålet skall vara 1mm mindre än slangen.

2. När du nu trycker ner luft i röret så bubblar den upp och rören är ledda till utsidan filtret. luften för med sig en massa vatten som spottas ut på utsidan filtret. Du får på detta viset cirkulation eftersom det sugs in mer vatten genom filtermattan som sugs ut igen genom röret med luften. Hänger 'ru me???  ;)

en bild skulle de va också ja...
Nu hänger jag med ;) Tack för att du tog dig tid till en bra beskrivning!
Hur grov/stor är slangen som du använder ner i böjen? Är hålet på böjen över eller under vattenytan? =)

Återigen tack!

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #183 skrivet: 15 aug 2011, 22:59 »
jag tror den slangen jag använder är 6 mm. Det är sån standard luftslang som säljs i akvariebutikerna. Men ett tips är kolla swedol, tror dom tog 3kr/m.

du frågade också hur du ansluter resun-pumpen till luftledningen. Kör med 32-40mm ledning och inte klenare ledning så får du ut max av din pump. Du ansluter pumpen med en sån här till din ledning.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Multislangnippel/

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #184 skrivet: 15 aug 2011, 23:00 »
Jaha ok.. så de ändå resunpumpen gör är att den "trycker" luft. Den "suger" inget?
Så den cirkulerar bara runt vatten? Och skiten som cirkuleras runt fastnar i filtermattan? Inget vatten cirkulerar i rör eller slangar utanför karet?
Sen elrören som man sätter i karet. Dom är plugade i botten eller? Och sedan borrat ett litet hål till en slang som transporterar luft in i röret ifrån luftledningen? Och ett hål för att de ska dras med vatten till ytan? 2st hål alltså?
Eller har jag fattat helt fel? :P

jag tar det i tråden så får jag reda ut det här med luft till er som frågat. Inga frågor är dumma fråga på bara ska jag försöka förklara så gott de går även om jag inte är nåt proffs :tongue:

Nej det stämmer att pumpen enbart trycker ut luft. Men iom att du trycker ner luft i röret som driver ut vattnet till utsidan filtret skapar du ett sug i nedre änden av röret så den ska hållas öppen
« Senast ändrad: 15 aug 2011, 23:04 av jojon80 »

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #185 skrivet: 15 aug 2011, 23:07 »
De blir bra... mailen blir fort full :P
Ok, men då har jag fattat hur de funkar, tack vare din suveräna hjälp :)
Luften skapar alltså ett vakuum eftersom vatten dras med upp?
Har du borrat hållet till luftslangen mitt i böjen över vattenytan?
Är de någon nackdel att ha ett borrat hål precis under filtermattorna? De borde väl snarare vara tvärtom, eftersom skiten på botten följer med ut vid tömningen då? =)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #186 skrivet: 15 aug 2011, 23:16 »
cirkulation - eller ett sug, skapas underifrån i röret när du trycker ner luft i det. Det spelar ingen roll vart du borrar hålet. Men du bör trycka ner slangstumpen ca 1 dm ner. Gärna ännu längre. Ju längre ner du tryckt ner slangen desto mer tryck får du i röret. Men det blir också tyngre för pumpen att trycka ner luften djupare men i ditt fall med så få burkar kan du förlänga pp-böjarna så som jag gjort på bilden och trycka ner slangen ända till botten av röret.

du bör använda 25mm pp-böjar. använd 2 stycken till ett kar i den strl. Kör du med matta över hela gaveln som du tänkt gjort kan du använda 3st

pp-böjarna hittar du hos elfirmor - elgrossister

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #187 skrivet: 15 aug 2011, 23:25 »
Ok. Då får de bli att trycka ner dom lite längre.. Är ju som sagt bara 6st baljor änsålänge :)
Men tror du att de räcker att ha i ena hörnet som du har? Eller får jag för liten filteryta då tro.. För de tar ju som sagt lite mindre yta av karet.
Har du förgrenat dom små slangarna något eller dragit massa slangar från luftstammen? Sitter slangen kvar i stamröret om man borrar ett 5mm hål till 6mm slang, eller krävs de lite tex silikon också? :)
Mycket frågor nu ;)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #188 skrivet: 15 aug 2011, 23:29 »
bara fråga på :)

Jag tycker min lösning är det ultimataste och jag har provat några varianter.

Det är lätt att skära till två glaslister och limma fast dem och sedan spänna en bit filtermatta mellan dem. Använd 5cm tjock filtermatta av den grova typen. Ta till filtervolymen rejält. Och en till grej. - Mata med räkmix så slipper du rengöra filtren sen :)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #189 skrivet: 15 aug 2011, 23:32 »
du behöver inte silicona fast slangen i stamröret. Iom att du gör hålet 1mm mindre än slangen så kläms den fast och det blir helt tätt både från stamröret och ner i böjen i akvariumet. Men kolla dim på slangen innan du börjar borra. Jag är inte helt säker på att den är 6mm

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #190 skrivet: 15 aug 2011, 23:41 »
Jajjeme, de får bli att köra på din variant :) vill spara på ytan i karet.
Räkmix blir de garanterat.. kommer tillverka egen (enligt Jannes recept)
Ok, då får vi hoppas att den sitter kvar ;) kollade upp lite slang nu.. och den var iaf 6mm, så de blir prima! 2kr/m dessutom! hehe

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #191 skrivet: 16 aug 2011, 23:04 »
Kommer du köra ljusramp till alla baljorna eller hur löser du det?:)
Drar ju en heldel ström^^

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #192 skrivet: 17 aug 2011, 09:23 »
Tja!
Lysramp finns till alla burkar, men dom använder jag endast när jag är där för att kolla till fisken. Jag kommer ha en 11w lågenergilampa kopplat till timer. Kanske 2 om det blir för klent. Det blir väldigt dyrt med el annars. Fördelen är ju att det ger en del värme, men på det här viset räknar jag med att kunna spara ca 20*30w i mitt fall = ca 600w i timmen i mitt fall. Det känns rätt onödigt skänka staten dom pengarna. Å fisken bryr sig ju inte :)

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #193 skrivet: 17 aug 2011, 09:27 »
Ok. Hehe ja då sparar du ju en heldel!
Själv har jag inga ramper till mina burkar. Och får se om jag skaffar.
Kommer nog antingen köra 2st spottar i taket på timer eller 1st armatur med T5 rör:)
Som sagt, fisken bryr sig inte. Men färgen på fisken kommer ju fram mer av vissa lysrör.
Hur många burkar har du nu?

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #194 skrivet: 17 aug 2011, 11:39 »
kör led lister då så får ni ljus som räcker för beskådning samt att det blir billigt för dom drar inge ström. dom lister jag köpte syns i flera trådar här på forumet och dom är billig i inköp oxå 8st 50cm lister gick på 800 kr med frakt.