Ciklider.se

Författare Ämne:  Malawiciklider i källaren i Hudiksvall  (läst 104668 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
Malawiciklider i källaren i Hudiksvall
« skrivet: 04 mar 2011, 17:47 »
Nu är man helt fast i akvariesträsket. -IGEN! och att man har skaffat kåk med stor källare gör ju inte saken bättre heller. Tankarna kring att inreda ett akvarierum börjar närma sig mer och mer.

det började med ett 2m-kar i vardagsrummet. Har mest kört mbunas förut men nu har man börjat upptäcka andra arter. Och för att kunna hålla alla behövs naturligtvis fler akvarium. Har i nuläget köpt på mig

1*660L (i drift)
2*540L
6*150L
2*240L

samtliga är komplett med ställning och lysramp utom 6*150 som är en enda stor ställning. Jag kommer köpa på mig akvarium av lämplig storlek som dyker upp på blocket allt eftersom. Letar enbart alukar komplett med ställning eftersom andrahandsvärdet verkar vara bäst på dessa den dag man vill sälja av nån av dem.
Runt 240L är väl lagomt till mbunas, aulonocaror så jag hoppas få tag i flera av dessa.

en liten baktanke är väl att kunna odla i lagom skala och på så vis kanske få igen iaf pengar till elräkningen för lokalen? Vatten har jag gratis. Kanonvatten från egen brunn 1200min/L vattnet värms med pelletspanna så det borde inte bli så dyra omkostnader.
« Senast ändrad: 06 okt 2011, 15:51 av jojon80 »

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
SV: Tankar kring en egen lokal i källaren.
« Svar #1 skrivet: 04 mar 2011, 17:53 »
mycket praktiskt ska också lösas. Då kan det vara bra att bolla ideer via forumet. Karen kommer INTE att borras. det kommer att lösas med vattenlås modell malawijanne. Avlopp kommer också finnas. Det ska gå smidigt byta vatten annars tröttnar man lätt.

(c) malawijanne

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 04 mar 2011, 17:55 »
Låter häftigt det är bara o önska lycka till själv kunde jag inte låta garaget bara vara ett garage
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 04 mar 2011, 17:59 »
lite mer av det praktiska...

kommer att försöka driva akvariumen med luft så långt som det bara går. I dag startade jag upp ett 540L för skojs skull. Kopplade på min hagen 43w luftpump och döm av min förvåning hur positivt överraskad jag blev av denna pumpen. Jag fick nästan storm i baljan. Har använt 25mm pp-rör. Blå filtermatta med limmat filterfack.

nåt jag fick erfara var att inte använda 3mm glas till filterfacken. Dessa sviktar så jag får göra om detta när karet står tomt. Då ska jag gå upp på 6mm glas.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 04 mar 2011, 18:03 »
det är synd jag inte kan lägga ut en film på vilken cirkulation det blir av pumpen. Ja jag skulle lätt kunna driva 4*540L med denna. jag som var så skeptisk till luft. Trodde inte det skulle räcka till  ;D

mina kar som är 60 höga har jag tänkt fyllt 5/6. På detta vis får man kanske bättre cirkulation men toppsektionen av akvariumet försvinner. Har man stor fisk i akvariumet bör man kanske fylla ända upp..
« Senast ändrad: 04 mar 2011, 18:19 av jojon80 »

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 04 mar 2011, 18:10 »
http://cgi.ebay.de/Durchlufter-Membranpumpe-Resun-LP-100-9000L-h-/230565451884?pt=de_haus_garten_tierbedarf_fische&hash=item35aec5986c

vi ska utnyttja att vi är med i eu... här finns Resun Lp-100 för runt 1000sek. Frakten brukar kosta ungefär som här hemma från tyskland. Blir att beställa en kanske två av dessa när det blir dax. Denna pumpen är mer än dubbelt så kraftig som den pump jag har nu

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 04 mar 2011, 18:12 »
En liten fråga: hur får du sån skjuts på vattnet med bara luft? har aldrig använt luft själv så ja är lite nyfiken  

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 04 mar 2011, 18:15 »
vattnet skjuts ut med en plaskande fart från rören som sitter strax ovanför vattenytan. Det blir bättre rörelse på vattnet än vad man kan tro, framförallt ytvattnet. Nån som kört med luft är säkert bättre på förklara än mig..

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 04 mar 2011, 18:18 »
Tack för svaret blev tyvärr inte så mycket klokare

Utloggad thobiastt

• Medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Passion för afrikanska ciklider
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 04 mar 2011, 19:05 »
enkelt förklarat..

luften från pumpen pumpas in i röret som är vattenfyllt och pressar då vattnet som är i röret uppåt och skapar därmed cirkulation.
Många liter med Tropheus.

Hellre fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

www.aquatropic.se
www.akvariumkungen.se

Utloggad TutenStain

• Medlem
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 04 mar 2011, 19:17 »
Liten fundering...varför limmade du filterfacket så som du gjorde? Vore det inte bättre om du limmade den mot kortsidan? Slipper massa fula pprör som sticker ut som i bilden. Dessutom så kan man väldigt enkelt gömma hela filtermodulen med bla btn slimeline eller med svart silikon.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 04 mar 2011, 19:59 »
Jag var på det säkra att glasskivan skulle framstå som en spegel när man tittade in i akvariumet framifrån. Denna effekten har jag ju haft på mina kar förr tillbaks... Kanske har jag använt för tunnt glas?

Jag kommer blåmåla mina bakgrunder sedan. Skulle man limma skivan i sidan ser man ju rakt in i den framifrån. Kanske har jag tänkt bakfram här????

På mina mindre akvarium kommer jag köra enbart ett 25mm rör. Då är det ju bara skära hörnet på skivan som man limmar bak. I detta 540L satte jag två rör med en slang i varje. Jag hade Inte fått in två 25mm böjar i ett kapat hörn. Möjligen om man limmar in dem med ytterligare glasskivor. Ja kom gärna med synpunkter här. Detta är endast en prototyp
« Senast ändrad: 04 mar 2011, 21:10 av jojon80 »

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 05 mar 2011, 10:50 »
Det ser bra ut jonjon, jag hjälper dig gärna om frågor om vattenlåsen eller hur du kan lösa det med automatiskt vattenbyte.Janne
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 05 mar 2011, 11:45 »
Tack Janne. Ja jag har läst din tråd här på forumet och även tråden "automatiska vattenbyten utan att borra i karen " på ncs och fått mycket inspiration.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 05 mar 2011, 12:13 »
Om det finns intresse här på detta forumet, så kan jag berätta hur jag löste mitt halvautomatiska vattenbyte, jag har materialet och bilderna, det tar bara lite tid.Janne
Tack Janne. Ja jag har läst din tråd här på forumet och även tråden "automatiska vattenbyten utan att borra i karen " på ncs och fått mycket inspiration.
Jag tycker om röda malawiciklider.