Ciklider.se

Författare Ämne:  Malawiciklider i källaren i Hudiksvall  (läst 106732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1695
    • Visa profil
SV: Tankar kring en egen lokal i källaren.
« Svar #30 skrivet: 06 mar 2011, 11:46 »
Jo, för mig så handlade det om pengar, men samtidigt så är det roligt att kunna tjäna pengar på sin hobby.
Men klart jobba 72 timmar i veckan varje år och varje vecka, då kan det faktiskt ta emot då och då, men hade jag inte tjänat på det, då hade jag lagt ner mina 170 baljor.Janne

När man odlar i sådana stora skalor (170 baljor!) så är givetvis en stor drivkraft den ekonomiska biten. Klart att man bryr sig om det ekonomiska vid varje odling om man seriöst föder upp yngel för försäljning.

Imponerande odling Janne..och uppenbart en ok inkomst på det också även om det tog mycket av din tid.

Utloggad StefanL

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 06 mar 2011, 11:49 »
Den haplis som jag har sålt mest av är faktisk venustus, grymt lättlekt, fina färger som yngel både hona och hane, växer otroligt fort.
Jag drog upp mer än tusen samtidigt i en 450 litersbalja absolut inga problem.Däremot aulonocaror hade jag säkert 10 sorter samtidigt, jag körde varje sort i 150 liters baljor 2 hannar och 15 honor, det blev en massa yngel, men jag valde att inte dra upp alla, för att det finns tyvärr inte så stor marknad för dom.Janne

Sandciklider måste vara något av det sämsta att dra upp för de växer otroligt sakta (enligt mina "små" erfarenheter) och de ser ut som gråa sillar länge innan hanarna färgar.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 06 mar 2011, 12:02 »
Här har du en länk till jon jon, där finns en del matnyttiga tips.
Jag läste faktiskt tråden själv, det tog ca 1 timma.
Den som vill ha tips på vilka fiskar och hur man bygger upp en odling tycker jag skall läsa den tråden, för det finns faktist en del tips.Janne

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60637
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54585

Här finns Jannes utmärkta artikel på ncs
« Senast ändrad: 06 mar 2011, 12:35 av malawijanne »
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 06 mar 2011, 16:11 »
Fem plus för den artikeln +++++
« Senast ändrad: 04 apr 2011, 08:53 av jojon80 »

Utloggad StefanL

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 06 mar 2011, 20:36 »
Håller med om om att mbunas är lättsäljande om man inte odlar  extremt färglada haplisar eller auloncaror-typ stewen taiwan eller lithobates. Men vem kan motstå ensån här-tropheops chilumba en cm lång.  hälsn. t.b

Missade denna. Snyggt yngel och det är ju detta som gör det så roligt med hobbyn. Att odla.

Just nu har jag 14st Hippo Point Salmon som jag tömt från hona. Det ska bli kul att se hur de växer till sig och hur fort det går. Första gången jag odlar på den arten.

Problemet med Aulonocaras och haplisar är ju deras sävliga uppväxttid samt att det tar tid innan de börjar visa färger. Gula, orange, blå yngel redan från start är populärt och lättsålt av förklarliga skäl.  ;D

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 06 mar 2011, 21:07 »
Såg din lista jojon, vad du hade för fisk och önskelistan men det saknas ju TANGANYIKER, inte en enda det måste du ju ha ;D
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 07 mar 2011, 14:06 »
Såg din lista jojon, vad du hade för fisk och önskelistan men det saknas ju TANGANYIKER, inte en enda det måste du ju ha ;D

ja får jag tag i en grupp snygga troffar är det inte omöjligt! :)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 07 mar 2011, 14:08 »
i går var jag och hämtade ett till 540L
Proppad med sydamerikanare. Och vilka biffar! 3dm långa påfåglar. Här får man passa fingrarna.

jag har aldrig varit något riktigt fan av sydamerikanare. Men dessa påfåglar var så mäktiga så jag funderar nästan på spara dem.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 07 mar 2011, 14:13 »
dålig bild men det här var en sorglig historia. "pappegojor" som dom kallas. Kan knappt simma pga sin kroppsform. jag tycker det är djurplågeri att dra fram såna här fiskar

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 07 mar 2011, 14:14 »
den här 25cm långa malen känner jag inte till ngt om. Fakta om den någon???

(edit: tror det är en knorrmal)
« Senast ändrad: 07 mar 2011, 16:20 av jojon80 »

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 07 mar 2011, 14:16 »
hur ser man skillnad på gibbiceps och ancistrus? dessa två malar är ca 20cm långa

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 07 mar 2011, 14:18 »
blåciklid. A.pulcher... Denna grupp sålde jag iväg till en akvarist på orten som sysslar med sydamerikanare.
« Senast ändrad: 11 mar 2011, 23:39 av jojon80 »

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 07 mar 2011, 14:19 »
Oscar... detta måste ju vara en urvalsodlat variant av påfågeln

Utloggad Pontulf

• Medlem
  • Antal inlägg: 1248
  • Trolling tur - Vättern!
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 07 mar 2011, 15:29 »
De är en gibbiceps, den har "rutor" på kroppen ancistrusen prickar ;)

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 11 mar 2011, 23:02 »
hej hopp!
tänkte uppdatera tråden med med mitt fredagsmys... dvs tillverka vattenlås modell janne. Det visade sig inte vara helt enkelt, men det gick bra till slut. Har testat dem i mitt 540L i källaren och det funkade över förväntan. Testade men enbart en till karet och det funkade fint. Det gäller bara att att inte fylla på med för mycket vatten. Då rinner det över. Vill man trycka på ordentligt med vatten är det bara sätta in ett till lås. Kanske 3st tom...

Janne har ju postat flera trådar om hur dom funkar. Jag tänkte ta mig friheten att posta hur man tillverkar dom. vilket visade sig inte vara helt enkelt.

jag försökte först med min varmluftpistol som jag hade hemma. Det gick inte alls. Jag fick bara veck, och jag visste inte riktigt i vilken ände jag skulle börja...

Sagt och gjort. Åkte och köpte en bosch på 1800w. Min gamla var på 200w så det var en viss skillnad. Nu gick det ju faktiskt att värma på ordentligt. köpte även en 16mm böjfjäder. Den kostade 60kr. pp-rören kostar 12kr för 3m. - GRATIS!
« Senast ändrad: 11 mar 2011, 23:37 av jojon80 »