Ciklider.se

Författare Ämne:  Malawiciklider i källaren i Hudiksvall  (läst 107795 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
SV: Tankar kring en egen lokal i källaren.
« Svar #15 skrivet: 05 mar 2011, 12:55 »
Kör på du Janne jag föredrar nog att tappa o fylla med slang men det kan vara intressant ändå kan ju ändra mig senare i min akvarie karriär
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 05 mar 2011, 13:25 »
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54585

Här finns Jannes utmärkta artikel på ncs

Utloggad Mats Johansson

• Medlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 05 mar 2011, 13:30 »
Detta ska bli intressant att följa, Kul att folk vill odla och satsa lite på dessa firrar
Har själv en fin källare på 90 m2 som jag skulle vilja ha en massa baljor i :) Är sugen på att odla lite Petrotilapia då dessa inte är helt vanliga i handeln

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 05 mar 2011, 16:17 »
Min källare är också på 90kvadrat. Jag kommer inte bygga lokal i i hela utan isolera ett rum på ca 30-40kvadrat. Mycket isolering helst med frigolit. Dra in för två större element. Försöka satsa på att värma lokalen till ca 25grader ist för att använda doppvärmare. Problemet kan bli under varma sommardagar då värmen ut i systemet stängs av. Då kan det bli kallt i lokalen eftersom den ligger under jord. Detta borde man ifs kunna lösa genom att vädra rejält. Skall försöka bygga så energisnålt som möjligt. Det är dyrt med el.

Arter jag har nu och hade tänkt odla lite på är iaf:
Rödzebra
Golden
Röd hongi
Firefish
Ps. Elongatus Mpanga
N. Venustus
C. Moori
S. Fryeri
C. Borley kadango red fin.

På önskelistan:
N. Livingstonii
L. Fuelleborni katale Island
A. Röd rubin
Ps. Saulosi
M. Mbenji

Utloggad TutenStain

• Medlem
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 05 mar 2011, 17:31 »
Min källare är också på 90kvadrat. Jag kommer inte bygga lokal i i hela utan isolera ett rum på ca 30-40kvadrat. Mycket isolering helst med frigolit. Dra in för två större element. Försöka satsa på att värma lokalen till ca 25grader ist för att använda doppvärmare. Problemet kan bli under varma sommardagar då värmen ut i systemet stängs av. Då kan det bli kallt i lokalen eftersom den ligger under jord. Detta borde man ifs kunna lösa genom att vädra rejält. Skall försöka bygga så energisnålt som möjligt. Det är dyrt med el.

Arter jag har nu och hade tänkt odla lite på är iaf:
Rödzebra
Golden
Röd hongi
Firefish
Ps. Elongatus Mpanga
N. Venustus
C. Moori
S. Fryeri
C. Borley kadango red fin.

På önskelistan:
N. Livingstonii
L. Fuelleborni katale Island
A. Röd rubin
Ps. Saulosi
M. Mbenji

Hur ska du placera fiskarna? Varför inte köra varje art för sig i ett kar? Är de själva blir det enligt min erfarenhet vääldigt mycket mer yngel. 3+5 skulle jag säga är en bra utgångspunkt i de flesta fall.

Bra lista annars, något att tänka på är att det är svårt att bli av med haps då de oftast är färglösa tills de blir betydligt större. Har väl ca 50 tal d.comp och 200 tal n.livingstonii på uppväxt. De ställena jag lämnat in har fortfarande inte blivit av med sina. (brunt säljer inte...)

Lycka till!

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 05 mar 2011, 17:59 »
Det är en bra tanke och nåt jag kommer försöka sträva efter så gott det går. Därför man skulle haft tag i mer kar på runt 200L.

Dina d.comp skulle jag gärna lägga beslag på. Dom hade jag glömt inkludera i önskelistan :) även livingstoniin föresten.

Finns det överhuvudtaget nåt intresse för privatpersoner och div zooaffärer att köpa in fisk? I mina trakter är intresset minst sagt glest. Och när ni kränger till affärer hur gör ni då? Har ni f-skattesedel eller säljer ni under bordet eller byter mot presentkort etc. Känsligt ämne kanske. Men jag räknar absolut inte med att kunna sälja någon fisk i mängder...

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 05 mar 2011, 18:23 »
Ja det är ett känsligt ämne, det om man ska sälja fisk svart eller vitt.
Det är få som vågar prata om det.
Jag har kört både firma och sålt helt svart.
Jag tror att reglerna är ändrade, nu med vårat så kallade (arbetarparti).
Man kan tjäna upp till mycket större summor nu, än man kunde innan.
Men du ska veta att zooaffärer och även grossister, ja min erfarenhet är att det spelar ingen roll om det är vitt eller svart, så du kan lungt köra på och driva upp dina fiskar.
Antingen startar du en enskild firma, lite jobbigare, men plusset är att du kan lägga på momsen, eller om du väljer att köra svart, det funkar också.Janne
Det är en bra tanke och nåt jag kommer försöka sträva efter så gott det går. Därför man skulle haft tag i mer kar på runt 200L.

Dina d.comp skulle jag gärna lägga beslag på. Dom hade jag glömt inkludera i önskelistan :) även livingstoniin föresten.

Finns det överhuvudtaget nåt intresse för privatpersoner och div zooaffärer att köpa in fisk? I mina trakter är intresset minst sagt glest. Och när ni kränger till affärer hur gör ni då? Har ni f-skattesedel eller säljer ni under bordet eller byter mot presentkort etc. Känsligt ämne kanske. Men jag räknar absolut inte med att kunna sälja någon fisk i mängder...
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 05 mar 2011, 18:28 »
Jag själv har dragit upp en massa så kallde haplisar i tusental, men jag har lyckats sälja av varenda en, så har du mycket haplisar, så finns det alltid köpare, men du måste gå ner i pris.Janne
Hur ska du placera fiskarna? Varför inte köra varje art för sig i ett kar? Är de själva blir det enligt min erfarenhet vääldigt mycket mer yngel. 3+5 skulle jag säga är en bra utgångspunkt i de flesta fall.

Bra lista annars, något att tänka på är att det är svårt att bli av med haps då de oftast är färglösa tills de blir betydligt större. Har väl ca 50 tal d.comp och 200 tal n.livingstonii på uppväxt. De ställena jag lämnat in har fortfarande inte blivit av med sina. (brunt säljer inte...)

Lycka till!

Utloggad TutenStain

• Medlem
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 05 mar 2011, 18:47 »
Ett råd jag tänker ge som jag fick höra mycket av olika pers (bla malawijanne och Kent, tack!) är att kolla vad som finns runt om dig. Finns det flera personer som hobby odlar i lite större skala i närheten? I början tänkte jag att det är väl bara att köpa 10tal golden och lägga i ett akvarie för att sedan dra upp yngel. Det är lätt att få yngel på de tänkte jag. Men alla andra har ju också lätt att få yngel på de! Problemet är att det är massvist med folk som redan odlar de. Skulle de fråga varför de skulle köpa mina istället från de andra så har man inget svar. Man är bara en av de som odlar.

Låt inte detta hindra dig dock! Det finns inget roligare än att göra det man gillar. Odla på de du tycker är intressanta!

Janne: Det är klart att det går, men det tråkiga är att man måste gå ner i pris som du säger. Eller så drar man upp de till stora, utfärgade, för att få en bättre slant.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 05 mar 2011, 21:41 »
Janne tack för ett ärligt och rakt svar. Jag kommer nog hålla min försäljning privat. Att svarta är kanske fel att kalla det för min del då jag tror man får dra in runt 15000 i näven utan att ta upp det på deklarationen. Ja den summan kommer jag aldrig komma upp i. Inte ens om jag skulle börja skicka fisk med bussgods land och rike. Men detta skulle kanske vara ett alternativ i mitt fall då intresset på orten och kringliggande städer är lika med noll.

Tutenstain: förstår ditt resonemang men jag menar ändå på att haplisar är mer svårsålda än tex rödzebra och golden. Framförallt stora sådana? Hur många är vi en stad som är intresserade av akvarium? Ja inte många. Hur många är det av dom som har akvarium som håller stora haplisar? Ja kanske en på 100? Nä jag tror mer på små färggranna mbunas om man planerar att sälja fisk. Men jag kan ju ha fel :) vill ju inte förstöra dina framtidsutsikter här och allt jobb du lagt ner med din lokal och odling. Tycker förövrig din tråd ung företagsamhet är super! Och många intressanta fiskar för oss freaks :)

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 06 mar 2011, 01:10 »
jonjon, du har helt rätt, färgranna mbunas typ rödzebra och golden kan du sälja till varenda zooaffär, och det är det du kan tjäna pengar på.
Men tyvärr haplisar som inte färgar, dom är väldigt svårsålda, men dom kan vara ett komplement om man har baljor.
Detta resonemanget som jag säger det grundar på, om man vill tjäna pengar på sin hobby.
Jag själv när jag körde min firma tjänade lika mycket på mina fiskar  som jag gjorde på mitt jobb som brandman.Så att det går att tjäna pengar på fiskar
Men jag la bara ner ca 30 timmar i veckan på fiskarna, men jag la ner 42 timmar på mitt jobb som brandman.
Det gjorde jag i 15 år.Ja allt har sin tid, nu är jag nöjd, jag jobbar dagtid på brandkåren och jag har bara 20 baljor, jag reser 3 gånger om året, gärna thailand, jag slipper oroa om att min pump stannar, jag slipper ha en fiskvakt varje dag.Janne
Janne tack för ett ärligt och rakt svar. Jag kommer nog hålla min försäljning privat. Att svarta är kanske fel att kalla det för min del då jag tror man får dra in runt 15000 i näven utan att ta upp det på deklarationen. Ja den summan kommer jag aldrig komma upp i. Inte ens om jag skulle börja skicka fisk med bussgods land och rike. Men detta skulle kanske vara ett alternativ i mitt fall då intresset på orten och kringliggande städer är lika med noll.

Tutenstain: förstår ditt resonemang men jag menar ändå på att haplisar är mer svårsålda än tex rödzebra och golden. Framförallt stora sådana? Hur många är vi en stad som är intresserade av akvarium? Ja inte många. Hur många är det av dom som har akvarium som håller stora haplisar? Ja kanske en på 100? Nä jag tror mer på små färggranna mbunas om man planerar att sälja fisk. Men jag kan ju ha fel :) vill ju inte förstöra dina framtidsutsikter här och allt jobb du lagt ner med din lokal och odling. Tycker förövrig din tråd ung företagsamhet är super! Och många intressanta fiskar för oss freaks :)
« Senast ändrad: 06 mar 2011, 11:30 av malawijanne »

Utloggad Pontulf

• Medlem
  • Antal inlägg: 1248
  • Trolling tur - Vättern!
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 06 mar 2011, 02:48 »
Glöm inte att ha kul samtidigt, odling handlar ju inte om pengar;)

Utloggad t.b

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 226
  • g.loomis rules
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 06 mar 2011, 09:26 »
Håller med om om att mbunas är lättsäljande om man inte odlar  extremt färglada haplisar eller auloncaror-typ stewen taiwan eller lithobates. Men vem kan motstå ensån här-tropheops chilumba en cm lång.  hälsn. t.b

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 06 mar 2011, 11:39 »
Jo, för mig så handlade det om pengar, men samtidigt så är det roligt att kunna tjäna pengar på sin hobby.
Men klart jobba 72 timmar i veckan varje år och varje vecka, då kan det faktiskt ta emot då och då, men hade jag inte tjänat på det, då hade jag lagt ner mina 170 baljor.Janne
Glöm inte att ha kul samtidigt, odling handlar ju inte om pengar;)

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 06 mar 2011, 11:45 »
Den haplis som jag har sålt mest av är faktisk venustus, grymt lättlekt, fina färger som yngel både hona och hane, växer otroligt fort.
Jag drog upp mer än tusen samtidigt i en 450 litersbalja absolut inga problem.Däremot aulonocaror hade jag säkert 10 sorter samtidigt, jag körde varje sort i 150 liters baljor 2 hannar och 15 honor, det blev en massa yngel, men jag valde att inte dra upp alla, för att det finns tyvärr inte så stor marknad för dom.Janne
Håller med om om att mbunas är lättsäljande om man inte odlar  extremt färglada haplisar eller auloncaror-typ stewen taiwan eller lithobates. Men vem kan motstå ensån här-tropheops chilumba en cm lång.  hälsn. t.b