Ciklider.se

Författare Ämne:  Vilken kamera?  (läst 1605 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad malawi_foto

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Vilken kamera?
« skrivet: 16 feb 2011, 17:45 »
Hej!

Är nybörjare på kamera och tänkte fråga er om vilken kamera
som skulle passa bra till mig! Tänkte mest på digitala systemkameror.
Lite krav har jag dock.

- Helst tar snabba kort och gärna många samtidigt.
- En enkel kamera.
- Helst också kunna filma.

Tacksam för svar!

Utloggad Christoffer

• Medlem
  • Antal inlägg: 1109
    • Visa profil
SV: Vilken kamera?
« Svar #1 skrivet: 16 feb 2011, 18:47 »
Enkla nybörjarkameror med filmfunktion är
Nikon D5000, D3100
Canon 600D, 550D, 500D

...enkla kameror är dock ganska långsamma på serietagning

vad är din budget?

Utloggad Niklas Olsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
    • www.nofoto.se
« Svar #2 skrivet: 17 feb 2011, 01:35 »
Tror det faktiskt det är viktigt att veta din budget här som Christoffer skriver för att ge tips...samtidigt kan det vara bra att veta om det finns utrymme för nå´t bra objektiv (viktigt) och vad du gillar att fota.
Tänker man inte alls på priset är ju t.ex Canon 7D bra för seriebildstagning...filmfunktion har nog de flesta kameror idag.

Utloggad _PoLo_

• Medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 feb 2011, 09:35 »
Går själv i samma tankar och såhär så känns det som om antingen Canon Eos 500D eller nikon D3100 är de som känns "bäst" för min del, blir vår första systemkamera så det känns som om dessa är "lagom bra" instegsmodeller för vårt behov. Sen finns de ju i ett gäng paket med olika objektiv, mm så sen är ju frågan vad man ska välja där...   :eek:

Utloggad Niklas Olsson

• Medlem
    • Visa profil
    • www.nofoto.se
« Svar #4 skrivet: 17 feb 2011, 10:52 »
Går själv i samma tankar och såhär så känns det som om antingen Canon Eos 500D eller nikon D3100 är de som känns "bäst" för min del, blir vår första systemkamera så det känns som om dessa är "lagom bra" instegsmodeller för vårt behov. Sen finns de ju i ett gäng paket med olika objektiv, mm så sen är ju frågan vad man ska välja där...   :eek:
Har du testat att klämma på de bägge? Annars gör det för det kan vara en rejäl skillnad i känslan man får mellan olika märken.
När man ska börja kika på objektiv får man först börja fundera vad man tycker är roligt att fota...börja och fota lite med objektivet som oftast följer med kameran i paketet, brukar följa med en "normalzoom" som funkar bra. Därifrån börjar man se vad man "saknar".

Utloggad _PoLo_

• Medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 17 feb 2011, 10:56 »
Har du testat att klämma på de bägge? Annars gör det för det kan vara en rejäl skillnad i känslan man får mellan olika märken.
När man ska börja kika på objektiv får man först börja fundera vad man tycker är roligt att fota...börja och fota lite med objektivet som oftast följer med kameran i paketet, brukar följa med en "normalzoom" som funkar bra. Därifrån börjar man se vad man "saknar".

Jo, men ska man beställa ett paket med 18-55, 18-135 eller 18-55 + 55-250 objektiv? :p lutar ändå åt canon då jag har fler bekanta som har dessa och då skulle man ju även förhoppningsvis kunna låna ett och annat objektiv om det behövs :p

Utloggad Niklas Olsson

• Medlem
    • Visa profil
    • www.nofoto.se
« Svar #6 skrivet: 17 feb 2011, 11:01 »
Kanon om man kan köpa ett märke komspisar har så man kan testa objektiv och se om de kan vara nå´t att ha.
JAG hade av paketen du skriver valt nå´t av de med bara 1 objektiv...du kanske inte alls är intresserad av zoomen som 55-250 ger dig och då känns det som det är bättre att lägga de pengarna nå´t annat.

Alt. är ju att du/ni hittar ett begagnat bra hus och köper ett begagnat objektiv till det sedan med de "kraven" ni har.

Utloggad Robban82

• Medlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 17 feb 2011, 11:44 »
Helt ny på detta själv vad för objektiv skall man ha när man fottar fisk och macro/zoom/autofocus

Utloggad Christoffer

• Medlem
  • Antal inlägg: 1109
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 17 feb 2011, 12:57 »
Fördel om man fotar fisk utan blixt är att ha ljustarka och snabb autofocus på sitt objektiv. Lite längre brännvid gör ju också att du kan sitta en bit bort när du fotar.

Canon EF 100/2,8 USM
Sigma EX 150/2,8 HSM

Men själv använder jag både canon 50mm 1,4 och canon 70-2004L som funkar det med.