Ciklider.se

Författare Ämne:  Filterkammare  (läst 3403 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8177
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
Filterkammare
« skrivet: 21 sep 2007, 13:43 »
Filterkammare
Av: Viktor Sundberg

Länk till artikeln
« Senast ändrad: 23 nov 2008, 11:12 av Micke »
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad ThomasX

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Filterkammare
« Svar #1 skrivet: 21 sep 2007, 20:11 »
Hejsan

En bild på ett färdigbyggt filter skulle vara till gog hjälp.
Jag förstår inte riktigt var pumpen skall sitta i förhållande till filtret och var den böjda slangen skall vara böjd.

Hur långt in i filtermattan ska slangen gå?

Punkt 7 förstår jag inte heller riktigt, ska inte pumpen suga vattnet igenom filtret?
I så fall ska väl insuget sitta i filtermattan. Via slangen fattade jag det som.  :huh:

Vilken funktion fyller glasrutan? Hindrar inte den vatten att flöda in i filtret, med risk att delar av filtret blir outnyttjade/stillastående?

De filter jag sett hos odlare och i butiker har endast bestått av en bit filtermatta och på toppen av den en pump instucken direkt i filtermattan, inget mer. Vilka är fördelarna med varianten som beskrivs i artikeln?

Många frågor blev det  :)

Hejhej

Thomas
Jag har just uppfunnit världens första Köks-sjö :) Å de e en Malawi-köks-sjö!

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 21 sep 2007, 20:26 »
Insuget sitter bakom filtermattan och slagen för utblåset går igenom filtermattan. Med punkt sju menas att pumpens insug ska sitta bakom filtermattan med inte för nära för att sprida genomströmningen så gott det går.

Här är en bild på ett liknade filter, enda skillnaden är att filtret på bilden sitter bakom en Slimline-bakgrund istället för en glasskiva.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad ThomasX

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 21 sep 2007, 22:31 »
Då förstår jag.  :)

Hejhej

Thomas
Jag har just uppfunnit världens första Köks-sjö :) Å de e en Malawi-köks-sjö!

Utloggad Hagge

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 okt 2007, 12:49 »
Hej!

Jag undrar om filtermattan sitter på sin plats bara genom att den skärs ett par centimeter bredare än öppningen!? När jag gjort filterkammare tidigare så har jag satt små "klackar" av glas både i framkant och bakom filtermassan så att den varken kan ta sig framåt eller bakåt... kanske är overkill?  :embarrassed: Jag tänkte att ett starkt pumphuvud annars kanske riskerar suga in filtermassan! Men kraften kanske fördelas på en så stor yta att den risken är minimal!?

Jag är för övrigt ny här, och en "gammal" akvarist som tänkt "damma av" grejerna ånyo... 
/Fredrik

540l Malawi för sällskap. 2 st baljor med killies (och en massa plastburkar med kläckta killies för närvarande)

Stöd kampen om vojmån! - www.vojman.se

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 okt 2007, 13:12 »
Välkommen till forumet!

Med normalt flöde genom filtermattan så brukar det räcka att göra den lite för stor. När den börjar slammas igen av smuts (främst gelatin från räkmix) så kan den börja glida bakåt, men då är det ett tecken på att den behöver rengöras :).
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Hagge

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 okt 2007, 13:40 »
Tackar för det! Jag skall göra iordning en 540 l burk med filterkammare och slimlinebakgrund tänkte jag...
/Fredrik

540l Malawi för sällskap. 2 st baljor med killies (och en massa plastburkar med kläckta killies för närvarande)

Stöd kampen om vojmån! - www.vojman.se

Utloggad nightdemon

• Medlem
  • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 17 nov 2008, 21:13 »
Det står att ena hörnet skall fasas av 2cm, är det för silikonfogen i själva karet eller? så att man verkligen kan få filterkammarglaset dikt mot akvarierutan?
"If you're gonna be dumb you gotta be tough if you get knocked down you gotta get back up"