Ciklider.se

Författare Ämne:  Bikarbonat  (läst 26053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gornil62

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Bikarbonat
« skrivet: 05 feb 2011, 16:44 »
Jag har funderingar på det här med bikarbonat för att höja vattnets hårdhet. Jag är nyfrälst malawiakvarist och har startat upp mitt första malawikar och fiskarna ser ut att trivas väldigt bra.
I kranen har vi vatten med en hårdhet på två och det är ju alldeles för lite för mina ciklider så därför har jag tillsatt bikarbonat för att höja hårdheten. Nu ligger det på tio och pH:t på strax under nio. Jag fick rådet av min fiskhandlare att strunta i det där med bikarbonat för det fanns risk för att pH:t skulle variera alldeles för mycket.
Om man bara tillsätter bikarbonat i samband med vattenbyte och i den mängd som finns i vattnet som man ersätter, är det då fortfarande en risk? Jag har läst ganska mycket om det här i forumen det är som med baken, smaken är delad.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
SV: Bikarbonat
« Svar #1 skrivet: 05 feb 2011, 18:13 »
Om du tillsätter bikarbonat vid vattenbyten, nu menar jag vattenbyten minst 40%. det funkar.
Då funkar det utan problem, du får upp ph till ca plus åtta.
Men det viktigaste, har du kommunalt vatten eller har du egen brunn?Janne
Jag har funderingar på det här med bikarbonat för att höja vattnets hårdhet. Jag är nyfrälst malawiakvarist och har startat upp mitt första malawikar och fiskarna ser ut att trivas väldigt bra.
I kranen har vi vatten med en hårdhet på två och det är ju alldeles för lite för mina ciklider så därför har jag tillsatt bikarbonat för att höja hårdheten. Nu ligger det på tio och pH:t på strax under nio. Jag fick rådet av min fiskhandlare att strunta i det där med bikarbonat för det fanns risk för att pH:t skulle variera alldeles för mycket.
Om man bara tillsätter bikarbonat i samband med vattenbyte och i den mängd som finns i vattnet som man ersätter, är det då fortfarande en risk? Jag har läst ganska mycket om det här i forumen det är som med baken, smaken är delad.
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad gornil62

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 05 feb 2011, 18:24 »
Jag har kommunalt vatten. Här är en länk till kommunens information om vattenkvalitén. http://www.lidkoping.se/boendeochmiljo/vattenochavlopp/dricksvatten/vattenkvalitetfordricksvatten.4.d62f0912738006cfc8000324021.html
Kolumnen "renvatten" är det vi får i kranen.

Tack för svaret!
« Senast ändrad: 05 feb 2011, 18:27 av gornil62 »

Utloggad Ten.

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 05 feb 2011, 19:01 »
Det att pH't skulle hoppa omkring för att du tillsätter bikarbonat är väl bara sk. bullshit.

Har den akvariehandlaren någonsin hört talas om sk. buffring? Därför man tillsätter korallkross och allt annat som finns inom handeln för att höja KH, just för att pH't INTE ska variera?

Taget från Wikipedia:

"Buffering agents are similar to buffer solutions in that buffering agents are the main components of buffer solutions. They both regulate the pH of a solution and resist changes in pH. A buffer solution maintains the pH for the whole system which is placed into it, whereas a buffering agent is added to an already acidic or basic solution, which it then modifies and maintains a new pH.

Buffering agents and buffer solutions are similar except for a few differences:
   1.  Solutions maintain pH of a system, preventing large changes in it, whereas agents modify the pH of what they are placed into
   2.  Agents are the active components of a buffer solutions."

Vet nu inte hur ni gör men jag gör mina VB på detta sätt.

1. Före vattenbyta kolla KH (oftast 12)
2. Byter 30-50% av vattnet
3. Kollar KH
4. Justerar KH med hjälp av 5dl akvarievatten och x antal ml bikarbonat (sk. buffering solution)

Nu buffrar iofs. jag mitt vatten med korallkross i ett ytterfilter också, och jag har inredning bestående av kalkhaltig sten också vilket i princip gör att jag har KH 10 och GH 10 i dagsgammalt akvarievatten utan bikarbonat. Orsaken till att jag överhuvudtaget använder bikarbonat är för att tvinga upp pH't från 8 till 8.4.

Överlag desto närmare KH/GH/pH ligger varandra desto mindre risk för kraftiga pH svängningar(det som fiskarna tar stryk av).

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 05 feb 2011, 19:20 »
Jag är helt övertygad att du har ca 8 plus i ditt inkommande vatten.
Ja visst kan du tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyten, då kommer ditt ph att vara stabilt över 8.
Eller också gör du som jag, jag har också kommunalt vatten och lika mjukt som du har ca 2-3 i hårdhet.
Jag löser det med att jag byter vatten varje vecka minst 50%, då hinner aldrig mitt ph dippa.
Så jag behöver aldrig stoppa i div medel och aldrig bikarbonat.
Så jag är helt övertygad att så länge du kör malawiciklider och sköter dina vattenbyten så behöver du inte ha någon bikarbonat alls.Janne
Jag har kommunalt vatten. Här är en länk till kommunens information om vattenkvalitén. http://www.lidkoping.se/boendeochmiljo/vattenochavlopp/dricksvatten/vattenkvalitetfordricksvatten.4.d62f0912738006cfc8000324021.html
Kolumnen "renvatten" är det vi får i kranen.

Tack för svaret!

Utloggad gornil62

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 05 feb 2011, 19:38 »
Ok, jag har blivit lite klokare. :) Finns det någon mer anledning till att ha vatten  med en högre hårdhet, mer än att pH:t håller sig stabilt alltså?   

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 05 feb 2011, 19:49 »
Nej, inte enligt min erfarenhet att odla malawiciklider.Janne
Ok, jag har blivit lite klokare. :) Finns det någon mer anledning till att ha vatten  med en högre hårdhet, mer än att pH:t håller sig stabilt alltså?   

Utloggad bäcks

• Registrerad
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 27 mar 2011, 09:09 »
Behöver hjälp med hur mycket bikarbonat per l vatten jag behöver vid ett vattenbyte?

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 mar 2011, 19:45 »
Måste bara tillägga att det inte är vanligt att vattnet är mjukt när man har kommunalt utan oftast är både kh och ph lite högre,då är min erfarenhet att det är helt onödigt att mixtra med vattenvärdena (om man inte gillar kemi e klart)
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 27 mar 2011, 20:47 »
Göteborgs vatten har en hårdhet på 3, det vill  säga väldigt mjukt,och det bor nog några hundra tusen där.Janne
Måste bara tillägga att det inte är vanligt att vattnet är mjukt när man har kommunalt utan oftast är både kh och ph lite högre,då är min erfarenhet att det är helt onödigt att mixtra med vattenvärdena (om man inte gillar kemi e klart)

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #10 skrivet: 27 mar 2011, 21:04 »
Jag fick rådet av min fiskhandlare att strunta i det där med bikarbonat för det fanns risk för att pH:t skulle variera alldeles för mycket.
Bikarbonat buffrar vattnet så pH-värdet blir stabilare. Med för lågt KH finns risk för svängningar av pH-värdet mellan vattenbytena.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 28 mar 2011, 18:19 »
Göteborgs vatten har en hårdhet på 3, det vill  säga väldigt mjukt,och det bor nog några hundra tusen där.Janne
Ja janne det bor mycket folk i Göteborg men om man tittar på hela Sverige så tror jag nog de flesta har ett hårt och lätt basiskt vatten. Nu tycker inte jag att man ska stirra sig blind på vatten värden utan istället titta på fiskarna o verkar dom trivas så är ju vattnet uppenbarligen helt ok utan att ta till div tester o preparat 

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 28 mar 2011, 19:21 »
Ja janne det bor mycket folk i Göteborg men om man tittar på hela Sverige så tror jag nog de flesta har ett hårt och lätt basiskt vatten. Nu tycker inte jag att man ska stirra sig blind på vatten värden utan istället titta på fiskarna o verkar dom trivas så är ju vattnet uppenbarligen helt ok utan att ta till div tester o preparat  
De flesta kommunala vattenverkan ger numera mjukt vatten, dvs under 5 hårdhetsgrader. I Skåne där man tidigare hade hårt vatten har man idag avhärdningsanläggningar. Anledningen är att man vill slippa kalkavlagringar, men kanske främst för att det ger mindre miljöbelastning eftersom det behövs mindre tvål och tvättmedel i mjukt vatten.
I akvariet är det bättre att se till att vattenvärdena är stabila än att de ligger exakt rätt. Det uppnås enklast genom att ha ett välbuffrat vatten över KH 5.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 28 mar 2011, 19:28 »
Sedär ja där satte du mig på pott kanten

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 28 mar 2011, 19:55 »
Sedär ja där satte du mig på pott kanten
Det var inte min mening. Jag håller helt med dig om att man inte ska mixtra med vattenvärdena eller använda preparat i onödan. Men vattentester är en billig och bra investering, i alla fall fram tills att akvariet är inkört och i balans.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri