Det att pH't skulle hoppa omkring för att du tillsätter bikarbonat är väl bara sk. bullshit.
Har den akvariehandlaren någonsin hört talas om sk. buffring? Därför man tillsätter korallkross och allt annat som finns inom handeln för att höja KH, just för att pH't INTE ska variera?
Taget från Wikipedia:
"Buffering agents are similar to buffer solutions in that buffering agents are the main components of buffer solutions. They both regulate the pH of a solution and resist changes in pH. A buffer solution maintains the pH for the whole system which is placed into it, whereas a buffering agent is added to an already acidic or basic solution, which it then modifies and maintains a new pH.
Buffering agents and buffer solutions are similar except for a few differences:
1. Solutions maintain pH of a system, preventing large changes in it, whereas agents modify the pH of what they are placed into
2. Agents are the active components of a buffer solutions."
Vet nu inte hur ni gör men jag gör mina VB på detta sätt.
1. Före vattenbyta kolla KH (oftast 12)
2. Byter 30-50% av vattnet
3. Kollar KH
4. Justerar KH med hjälp av 5dl akvarievatten och x antal ml bikarbonat (sk. buffering solution)
Nu buffrar iofs. jag mitt vatten med korallkross i ett ytterfilter också, och jag har inredning bestående av kalkhaltig sten också vilket i princip gör att jag har KH 10 och GH 10 i dagsgammalt akvarievatten utan bikarbonat. Orsaken till att jag överhuvudtaget använder bikarbonat är för att tvinga upp pH't från 8 till 8.4.
Överlag desto närmare KH/GH/pH ligger varandra desto mindre risk för kraftiga pH svängningar(det som fiskarna tar stryk av).