Ciklider.se

Författare Ämne:  Bikarbonat  (läst 29778 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ten.

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
SV: Bikarbonat
« Svar #90 skrivet: 01 maj 2011, 19:56 »
Ja, tycker du att det är dagisnivå, så är det bara att låta bli, det är ju upp till den som läser om denna personen tycker att det är dagisnivå.
Men nu tycker jag att vi återgår till vad tråden handlar om, trots att du tycker att det är dagisnivå, så kanske det finns andra som är intresseade utav tråden.Janne

måste väl precisera.. du sjönk ner till dagisbarn nivån då du kom med kommentarer om vem som är bättre på att hålla fisk av oss. resten av tråden är på helt normal nivå..

Utloggad Ten.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: 01 maj 2011, 20:06 »
du är nog jättebra på det här med att ha akvarium.

min point: när du får ph krash så dör dina fiskar. lösning: använd bikarbonat eller annan buffert.

så enkelt är det.

edit: jag skrev detta före malawijannes svar fösvann.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: 01 maj 2011, 20:08 »
Efter mer än 30 år odlande i stor skala, fortfarande ingen ph krasch.
Men du vet säkert bättre, att det kommer att hända mig.Janne
du är nog jättebra på det här med att ha akvarium.

min point: när du får ph krash så dör dina fiskar. lösning: använd bikarbonat eller annan buffert.

så enkelt är det.
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Ten.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #93 skrivet: 01 maj 2011, 20:11 »
jag säger inte ATT man kommer få det, men om det händer så har man pissat i motvind om man inte gjort förebyggande measures(svensk översättning?).

bara för att du inte fått ph krash på 30 år betyder det inte att andra inte skulle få.. detta handlar ju inte bara om dig, konstigt nog om man tittar tillbaka på tråden.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: 01 maj 2011, 20:14 »
Då är vi äntligen överens, du tror att det kommer att hända att jag får en phkrasch och jag tror tvärtom, nu känns det som att vi inte kommer så mycket längre, nu kan väl andra få en chans att berätta sina erfarenheter om man ska ha ph höjande medel eller inte.Janne
jag säger inte ATT man kommer få det, men om det händer så har man pissat i motvind om man inte gjort förebyggande measures(svensk översättning?).
« Senast ändrad: 01 maj 2011, 20:20 av malawijanne »
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8182
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #95 skrivet: 01 maj 2011, 20:19 »
nu kan väl andra få en chans att berätta sina erfarenheter om man ska ph höjande medel eller inte.Janne
Det får vi många chanser till eftersom den här diskussionen är ständigt återkommande ;). Personligen använder jag bikarbonat som KH-höjare för att få ett stabilt pH.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: 01 maj 2011, 22:15 »
Jag använder bikarbonat sedan länge och kommer att fortsätta med det för att buffra. Det händer trots allt att man syndar med vattenbyten och då känns det bra att ha lite marginaler. Billigt har det också blivit sedan en kompis tog kontakt med ett bageri som låter oss köpa 25 kg i stöten.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad nasse_3

• Medlem
  • Antal inlägg: 161
  • Utan drömmar kan man inte leva
    • Visa profil
    • Min 2:a stora hobby ;)
« Svar #97 skrivet: 02 maj 2011, 15:45 »
Jag använder också bikarbonat för att buffra vattnet  :rolleyes: Rätt eller fel  vet jag inte men för min del har det funkat bra. Har ibland inte kunnat gjort vatten bytte som man ska på grund av olika anledningar. Själv har jag ett konstant 10 i kh efter att räknat ut hur mycker bikarbonat som ska i vid bytte. När jag bytter vatten så kollar jag alltid kh o nitrit innan efter ått så kollar jag kh igen för att vara på säkra sidan  :rolleyes:

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 877
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: 02 maj 2011, 16:40 »
Jag sälar mig också till den hängivna "bikarbonatgänget". Det är en billig "försäkring" mot otrevligheter! Kanske är jag den som vill ha både: "livrem och hängslen"...Det har livet lärd mig..
Mvh, Andrej.
Diver

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #99 skrivet: 02 maj 2011, 17:28 »
Samma här  :) Bättre att vara på den säkra sidan och billigt är det också  ;D

Utloggad Ten.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #100 skrivet: 04 maj 2011, 13:05 »
Började fundera lite. Skrev tidigare att mina golden har färgskillnader på sig beroende på om de började sina liv i hårt vatten eller i kranvatten(mörka fläckar). Satt några timmar framför akvariet igår och studerade, de golden som vuxit upp i kranvatten "kliar" sig, de som vuxit upp i vatten med högt KH/GH gör inte det. Det här tål att funderas på tycker jag, speciellt som vissa säger att deras fiskar mår lika bra i kranvatten som i hårt vatten.

Jag säger nu inte att det är omöjligt för fiskar som vuxit upp i "bra" vatten att klia sig, men mina kliar sig iaf inte.

Kalcium/Magnesium tas upp genom gälarna. GH är för övrigt viktigt för ben/fjäll formation, koagulering, importering av andra joner(än kalcium/magnecium), elektrisk ledbarhet(?) i/till nerver och muskler, och många andra metaboliska processer.

Fiskars blod har ett pH värde på 7.4. Detta blod, särskilt i gäl regionen, avskiljs från vattnet som våra fiskar lever i, med ett eller två cellager. En ciklid från en mycket basisk ​​Afrikansk sjö, har utvecklats så att de två cellager mellan dess blod och sjövattnet och kan "neutralisera pH" innan det påverkar blodets pH. Om vi dumpar denna fisk i ett akvarium med mycket lågt pH, kan fisken inte ha en mekanism för att hantera externa pH på motsatt sätt.

Malawiciklider kommer från sjövatten med ca 8 pH, fiskavfall är surt av naturen, och kommer därför att sakta sänka pH-värdet i ett akvarium. Men om det finns ett överflöd av anjoner(mer anjoner=högre KH) i vattnet, kommer dessa kemikalier som bidrar mot alkalinitet, reagera med syror och neutralisera dem innan pH påverkas. Så, istället för att byta för mycket vatten, osv. kör med ordentligt buffrat vatten, enklare och billigare i längden.

Detta menade jag med när jag frågade hur våra fiskar egentligen mår i "skitvatten". Det att de skulle vara uppfödda i sverige och i "skitvatten" och därför skulle klara av det, är bara bullshit. 50 år i akvarium har inget att säga mot miljoner år av evolution.
« Senast ändrad: 04 maj 2011, 23:52 av Ten. »

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #101 skrivet: 04 maj 2011, 13:21 »
Mina fiskar kliar sig inte nämnvärt o jag har inte använt bikarbonat på säkert 10 år visserligen är det kalkhaltig inredning i några av baljorna men inte i alla så jag köper inte det resonemanget tror snarare det beror på klor när fiskar kliar sig
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Tulle89

• Medlem
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
« Svar #102 skrivet: 04 maj 2011, 13:34 »
Vill börja med att säga att jag aldrig haft en fisk som "kliat" sig.

Sen handlat det till stor del om var någonstans i landet man befinner sig, och kvalitén på vattnet.

Jag bor i Malmö så bara att gå in och kolla på de senaste undersökningarna VASYD har gjort angående vattenkvalitén i Malmö; Länk

Resonemanget du använder stämmer säkert, men jag ser ingen anledning till att behöva buffra mitt vatten med bikarbonat när jag har vatten med ett pH på 8,3 och en hårdhet på ~ 6.

Så att säga att det vatten som kommer ifrån kranen är "skitvatten" för stå för dig. Har man bra vatten från början och sköter sina vattenbyten behöver man inte sätta i kemikalier för att få fiskarna att trivas, men vill man sedan göra detta så är det upp till var och en :)
Med Vänliga Hälsningar Tulle! :D

Projekt -> 310 liter malawi

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8182
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #103 skrivet: 04 maj 2011, 14:54 »
Jag bor i Malmö så bara att gå in och kolla på de senaste undersökningarna VASYD har gjort angående vattenkvalitén i Malmö; Länk

Resonemanget du använder stämmer säkert, men jag ser ingen anledning till att behöva buffra mitt vatten med bikarbonat när jag har vatten med ett pH på 8,3 och en hårdhet på ~ 6.
Vad har ni för karbonathårdhet på malmövattnet?

Bolmenvattnet som vi har i nordvästra Skåne ligger på runt 2-3 hårdhetsgrader KH. Det innebär risk för instabilt pH och opålitliga pH-tester.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Ten.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #104 skrivet: 04 maj 2011, 15:18 »
Vill börja med att säga att jag aldrig haft en fisk som "kliat" sig.

Sen handlat det till stor del om var någonstans i landet man befinner sig, och kvalitén på vattnet.

Så att säga att det vatten som kommer ifrån kranen är "skitvatten" för stå för dig. Har man bra vatten från början och sköter sina vattenbyten behöver man inte sätta i kemikalier för att få fiskarna att trivas, men vill man sedan göra detta så är det upp till var och en :)

Borde ha skrivit om konduktivitet också, kan göra det senare ikv. ska iväg på ärenden. Allt annat än vatten som gått genom 5stegs osmos är i princip "skitvatten". Oavsett hårdhet/pH. Förklarar mer senare.