Ciklider.se

Författare Ämne:  Bikarbonat  (läst 27185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Bikarbonat
« Svar #30 skrivet: 31 mar 2011, 11:40 »
Du har rätt i att det är bra att använda kalkhaltig inredning, man får bättre marginaler, men det funkar även utan kalkhaltig inredning som jag skrev i mitt förra inlägg, bara man sköter sina vattenbyten.Janne
Det kan mycket väl fungera med den metoden också, du byter så mycket vatten så ofta att du i princip alltid har kranvatten i karen. Har man växter i karet kan fotosyntesen bidra till pH-svängningar mellan natt och dag, då räcker det inte att byta vatten 1 gång i veckan. Det går inte att säga något kategoriskt, det beror på förutsättningarna.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 31 mar 2011, 11:46 »
Det är det som är problemet med forum och att utrycka sig i skrift.
Om nu tråden handlar om bara malawiciklider så blandas det in fiskar från hela världen, och erfarenheter från dom fiskarna.Det vill säga att det blir en salig röra och det blandas mellan äpple och päron.Och det blir ofta citat, det verkar det som att mina inlägg har tendens att citeras rätt så mycket, det är stimulerande att ni läser mina inlägg, men det kan vara frusterande ibland.
Det blev ditt citat Micke, som du hittade i en annan tråd om att jag har snäckskal i mina baljor, vilket jag också har just nu.
Bara för att få lite bättre marginaler för ph.
Men jag skrev också att jag hade testat utan kalkhaltigt material, snäckskal är kalkhaltigt.
Så jag skriver det igen så att det inte det inte blir missuppfattningar.
Jag har testat utan snäckskal och kalkhaltigt material.
Jag hade ett kommunalt mjukt vatten 3 var det på, jag använde kolfilter, för att ta bort kloret, jag bytte mer än 80 % varje vecka med samma temperatur.
Jag gjorde det på ancistrus, discus, troffar och framförallt alla slags malawiciklider.
Jullar som du nämde, har jag alltid bytt lite vatten på grund utav att hannen brukar bli väldigt aggresiv vid stora vattenbyten,men om det beror på vattnet, ja det kan det vara, men jag tror att vänjer man sina jullar med stora vattenbyten från början så kommer det säkert att funka det med, sedan så har jag inte kört jullar på några år, så jag har aldrig kört dom med kommunalt vatten kombinerat med kolfilter, det kanske funkar utmärkt. Västafrikanska ciklider har jag aldrig testat med stora vatten byten, men det tror jag, kan funka med även dom.Janne
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 31 mar 2011, 11:49 »
Jag har testat med citronsyra, det gjorde jag innan jag skaffade kolfilter, det funkade inte för mig.
Men du har rätt vi har alla olika erfarenheter, det är ju det som gör att vi sitter här och disskuterar hade vi haft samma erfarenheter vad skulle vi då prata omJanne
Vi väljer olika vägar. Du använder kolfilter, det tycker jag är en onödig utgift. Jag byter istället mindre vatten, med kallt väl syresatt vatten för att unvika problem med kloramin. Sen kan man även använda lite citronsyra för att neutralisera kloraminet. Men det betyder inte att någon av oss gör rätt eller fel, vi gör det bara på olika sätt.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 31 mar 2011, 20:08 »
Jag får nog fjäska lite för forumets upphovs man då jag tycker hans sätt att hålla fiskar är det som stämmer bäst överens med mitt eget
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 01 apr 2011, 09:02 »
Jag får nog fjäska lite för forumets upphovs man då jag tycker hans sätt att hålla fiskar är det som stämmer bäst överens med mitt eget
Ja du Niklas, du älskar att dra alla trådar till det yttersta och gärna blandar du äpplen och päron för att uppnå dina mål.
Den enda likheten mellan min och Mickes sett på att hålla ciklider, det är att vi försöker göra det lätt för oss.
Jag själv som drar upp mer än 150 st lithobates i 5-6cm storlek, i en 85 litersbalja, kan inte hålla på och byta med kallvatten varje dag lite åt gången, för att om man byter för mycket så blir vattnet för kallt och plus att jag inte använder några doppvärmare.
Men visst kan man dra upp 150 lithobates i en 85 liters balja med bara kallvatten.
Men nu är det så att jag har gratis kommunalt vatten det funkar kanon med mitt kolfilter, det tar bort kloraminet.
Så varför skulle jag göra det mera jobbigt för mig än det är, eller är jag en sämre akvarist för det.?Lägger ut en bild på hur det ser ut när jag byter vatten på mina lithobatesJanne

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #35 skrivet: 01 apr 2011, 11:13 »
Varför måste alla diskussioner mynna ut i vem som gör rätt och vem som gör fel? Niklas kommenterade bara att han hade samma syn på fiskhållningen som jag. Det innebär väl inte att ditt sätt att byta vatten är fel Janne? Du gör på ditt sätt och är nöjd med det.

När man gör så stora vattenbyten som du Janne så förstår jag mycket väl att det blir problem att använda kallvatten. Och du har ju hittat en bra lösning med kolfilter som fungerar.

Jag tycker det är onödigt att byta mer vatten än vad som behövs eftersom det är onödigt arbete och resursslöseri, särskilt med tempererat vatten. Vattnet ska både renas och värmas innan det tappas upp i karet.
Jag bytte också mer vatten och oftare förr, men ställde mig frågan varför och om det var nödvändigt. Främsta anledningen till att jag byter är för att få bort nitrat och andra slaggprodukter som är viktigt för fiskarnas tillväxt och välbefinnande. Nitratet är lätt att mäta och jag kan hålla det på bra nivåer med de byten jag gör och ser därför ingen anledning att byta mer.
Vattenbyte är lite som diskussionerna om vattenberedningsmedel. Det finns ingen anledning att använda vattenberedning för "säkerhets skull", men finns det behov är det ett bra hjälpmedel. Likadant ser jag på vattenbyte, det finns ingen anledning att göra jättestora byten "för säkerhets skull". Kan jag hålla bra vattenkvalitet med 30% byte, tycker jag att det är onödigt att byta 50%.

Kallvatten ser jag bara som en fördel efterson det innehåller mer syre än tempererat vatten. Syret hjälper till att lösa kloraminet och uppskattas av fisken, det svalare syrerika vatten gör ofta att fiskarna sätter igång att leka direkt under vattenbytet. Dessutom slipper man risken för bakterier och tungmetaller som kan finnas i varmvatten. Temperatursänkningen vid ett ett vattenbyte på 30 - 40% blir bara några få grader och utjämnas snabbt även utan doppvärmare. Tanganyikaciklider kan vara lite känsligare för temperatursänkningar, men där brukar jag göra mindre vattenbyten.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 01 apr 2011, 12:17 »
Ja fråga inte mig, jag har aldrig skrivit att jag gör rätt och du gör fel.
Jag skrev bara att jag gör på mitt sätt och du gör på ditt sätt och det enda som för oss tillsammans det är att vi försöker göra det på enklaste sättet som passar våra egna mål.janne
Varför måste alla diskussioner mynna ut i vem som gör rätt och vem som gör fel? Niklas kommenterade bara att han hade samma syn på fiskhållningen som jag. Det innebär väl inte att ditt sätt att byta vatten är fel Janne? Du gör på ditt sätt och är nöjd med det.

När man gör så stora vattenbyten som du Janne så förstår jag mycket väl att det blir problem att använda kallvatten. Och du har ju hittat en bra lösning med kolfilter som fungerar.

Jag tycker det är onödigt att byta mer vatten än vad som behövs eftersom det är onödigt arbete och resursslöseri, särskilt med tempererat vatten. Vattnet ska både renas och värmas innan det tappas upp i karet.
Jag bytte också mer vatten och oftare förr, men ställde mig frågan varför och om det var nödvändigt. Främsta anledningen till att jag byter är för att få bort nitrat och andra slaggprodukter som är viktigt för fiskarnas tillväxt och välbefinnande. Nitratet är lätt att mäta och jag kan hålla det på bra nivåer med de byten jag gör och ser därför ingen anledning att byta mer.
Vattenbyte är lite som diskussionerna om vattenberedningsmedel. Det finns ingen anledning att använda vattenberedning för "säkerhets skull", men finns det behov är det ett bra hjälpmedel. Likadant ser jag på vattenbyte, det finns ingen anledning att göra jättestora byten "för säkerhets skull". Kan jag hålla bra vattenkvalitet med 30% byte, tycker jag att det är onödigt att byta 50%.

Kallvatten ser jag bara som en fördel efterson det innehåller mer syre än tempererat vatten. Syret hjälper till att lösa kloraminet och uppskattas av fisken, det svalare syrerika vatten gör ofta att fiskarna sätter igång att leka direkt under vattenbytet. Dessutom slipper man risken för bakterier och tungmetaller som kan finnas i varmvatten. Temperatursänkningen vid ett ett vattenbyte på 30 - 40% blir bara några få grader och utjämnas snabbt även utan doppvärmare. Tanganyikaciklider kan vara lite känsligare för temperatursänkningar, men där brukar jag göra mindre vattenbyten.

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 01 apr 2011, 17:56 »
Ja du Niklas, du älskar att dra alla trådar till det yttersta och gärna blandar du äpplen och päron för att uppnå dina mål.
Den enda likheten mellan min och Mickes sett på att hålla ciklider, det är att vi försöker göra det lätt för oss.
Jag själv som drar upp mer än 150 st lithobates i 5-6cm storlek, i en 85 litersbalja, kan inte hålla på och byta med kallvatten varje dag lite åt gången, för att om man byter för mycket så blir vattnet för kallt och plus att jag inte använder några doppvärmare.
Men visst kan man dra upp 150 lithobates i en 85 liters balja med bara kallvatten.
Men nu är det så att jag har gratis kommunalt vatten det funkar kanon med mitt kolfilter, det tar bort kloraminet.
Så varför skulle jag göra det mera jobbigt för mig än det är, eller är jag en sämre akvarist för det.?Lägger ut en bild på hur det ser ut när jag byter vatten på mina lithobatesJanne

jag förstog inte riktigt varför jag fick mej en känga där men det är ju inte alltid man gör. Mina mål? dra saker till det yttersta? Fattar faktiskt inte något av det där påhoppet

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 01 apr 2011, 19:53 »
Nej, självinsikt verkar inte vara din största sida.Janne
jag förstog inte riktigt varför jag fick mej en känga där men det är ju inte alltid man gör. Mina mål? dra saker till det yttersta? Fattar faktiskt inte något av det där påhoppet

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 01 apr 2011, 19:58 »
det enda jag skrev var att Mickes sätt att hålla ciklider är ganska likt mitt eget så nu får du nog ta och tagga ner

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 01 apr 2011, 20:01 »
Nej som sagt var självinsikt är inte din stora sida.Janne
det enda jag skrev var att Mickes sätt att hålla ciklider är ganska likt mitt eget så nu får du nog ta och tagga ner

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 01 apr 2011, 20:06 »
Nej som sagt var självinsikt är inte din stora sida.Janne
du får ju gärna precisera dig så att jag kan rätta in mig i janne ledet

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 01 apr 2011, 20:22 »
Du behöver inte rätta dig in i ledet, var som vanligt så går det säkert bra.
Det är väl ingen diktatur här på forumet.Janne
du får ju gärna precisera dig så att jag kan rätta in mig i janne ledet

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 01 apr 2011, 20:33 »
vad var det för fel i att jag höll med micke då? gör jag fel så vill jag gärna veta vad utan att få höra om min självinsikt

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 01 apr 2011, 22:57 »
ja jag håller som malawijanne sin skötsel den så jag kör ofta byta vatten mängder 40-50 procent varje vecka med byta vatten där så viktigt den så fick informantion av kent på nolciklidhobby.. så ser inte mkt dog fisk hos mig hemma så hur skillnad.. vad har dom för ge matar där och ser till filtermattor el nån div filter mm..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...