Ciklider.se

Författare Ämne:  Bikarbonat  (läst 26303 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
SV: Bikarbonat
« Svar #15 skrivet: 28 mar 2011, 19:59 »
det svider alltid lite o erkänna att man har fel särskilt när man är 100 på att man har rätt :undecided:
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 30 mar 2011, 13:28 »
En väg att gå är att sköta sin vattenbyten, minst hälften av vattnet varje vecka.Janne
De flesta kommunala vattenverkan ger numera mjukt vatten, dvs under 5 hårdhetsgrader. I Skåne där man tidigare hade hårt vatten har man idag avhärdningsanläggningar. Anledningen är att man vill slippa kalkavlagringar, men kanske främst för att det ger mindre miljöbelastning eftersom det behövs mindre tvål och tvättmedel i mjukt vatten.
I akvariet är det bättre att se till att vattenvärdena är stabila än att de ligger exakt rätt. Det uppnås enklast genom att ha ett välbuffrat vatten över KH 5.
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #17 skrivet: 30 mar 2011, 14:04 »
En väg att gå är att sköta sin vattenbyten, minst hälften av vattnet varje vecka.Janne
Ett buffrat vatten blir stabilare oavsett hur ofta vattenbytena genomförs. Att byta mer vatten än nödvändigt finns det ingen mening med, och för en del arter är det direkt olämpligt med så stora vattenbyten.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 30 mar 2011, 18:24 »
Ja man får väll krypa till korset då o åka och köpa ett test till vattnet, får nog erkänna att det var väldigt länge sedan jag testade vattnet då jag trodde nästan alla kommuner körde med hårt vatten. Har ni något märke att rekommendera ?

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 30 mar 2011, 18:38 »
Tropical. Brukar finnas billigt på tradera

Utloggad Niklas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 30 mar 2011, 20:09 »
Ja billigt är ju bra men är den pålitlig

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 30 mar 2011, 20:46 »
Ja det skulle jag vilja påstå

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 30 mar 2011, 20:56 »
Generellt kan man säga att dropptester är pålitligare än teststickor. Å andra sidan är teststickorna mycket bekvämare att använda.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 30 mar 2011, 23:17 »
Själv håller jag med janne när det gäller att tillsätta massa preparat i vattnet (gör endast det vid inkörning av akvarium ) sedan till vattenbyten så byter jag själv ca 30-40% i veckan 2 gånger sedan till teststickor så har jag slängt dom helt för dom mesta vissar fel tycker man ska kolla mer på fiskens betende än på stickor.
Sedan jag slutade med massa preparat så fungerar allt bättre och fisken mår betydligt bättre i mina ögon det enda jag använder nu är salt ibland men väldigt sällan.
Så mitt råd kolla hur fiskarna ser ut och sköt vattenbytena så slipper man massa onödiga kostnader och troligen mår fisken bättre.
Mvh Roger  :)
Roger

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 31 mar 2011, 08:45 »
När det gäller vattenpreparat är vi överens. Det finns ingen anledning att använda det "för säkerhets skull", men det finns situationer när det kan behövas.

Med ett dåligt buffrat vatten ger pH-svängningar vilket inte är bra, pH-värdet behöver inte ligga exakt rätt med det bör inte svänga allt för mycket. Karbonathårdheten bör därför ligga på minst 5 hårdhetsgrader, har man det i kranvattnet är det inga problem. Har man som jag KH 2-3 kan man buffra med kalkhaltig inredning, filtrera över kalkhaltigt material och/eller tillsätta bikarbonat vid vattenbyte. Att göra stora täta vattenbyten ger inte stabilt pH per automatik, med lågt KH kan det få motsatt effekt.

Dropptester för KH är väldigt enkla, antalet droppar reagens som behövs för att få vattnet att skifta färg=hårdhetsgrader. Att jämföra teststickor med färgskalor blir mer en uppskattning. Dropptesterna är dessutom betydligt billigare.

Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 31 mar 2011, 10:51 »
Vad grundar du resonemanget att stora vattenbyten är direkt olämpliga för en del arter? Är det din aegna erfarenheter eller är det något du har läst dig till.
Vänd på det istället, du kan i princip byta allt vatten på dina fiskar varje vecka, bara du har rätt vatten.
Mitt vatten har ett kh på 3 jag byter upp till 90 % varje vecka, jag har kört utan kalkhaltlig sand och stenar, jag buffrar aldrig mitt vatten, men mitt ph håller sig stabilt på grund utav att jag byter vatten så ofta och mycket, sedan att mina fiskar alltid har fruktansvärt fina färger, ja det beror på delvis att jag byter så mycket vatten och att jag har kommunalt vatten plus att jag fitrerar bort kloret med mitt kolfilter.
Även diskus och troffar kan man byta upp till 90% av vattnet varje vecka jag har testat.
Men detta är bara mina erfarenheter.Janne
Ett buffrat vatten blir stabilare oavsett hur ofta vattenbytena genomförs. Att byta mer vatten än nödvändigt finns det ingen mening med, och för en del arter är det direkt olämpligt med så stora vattenbyten.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 31 mar 2011, 10:56 »
Precis Roger, det är det rätta sättet att sköta sina fiskar tycker jag, sedan att det är mycket billigare, det får man stå ut med.
Bara för att det är en hobby så skall man inte behöva lägga ut en massa pengar på onödiga grejer.Janne
Själv håller jag med janne när det gäller att tillsätta massa preparat i vattnet (gör endast det vid inkörning av akvarium ) sedan till vattenbyten så byter jag själv ca 30-40% i veckan 2 gånger sedan till teststickor så har jag slängt dom helt för dom mesta vissar fel tycker man ska kolla mer på fiskens betende än på stickor.
Sedan jag slutade med massa preparat så fungerar allt bättre och fisken mår betydligt bättre i mina ögon det enda jag använder nu är salt ibland men väldigt sällan.
Så mitt råd kolla hur fiskarna ser ut och sköt vattenbytena så slipper man massa onödiga kostnader och troligen mår fisken bättre.
Mvh Roger  :)

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 31 mar 2011, 10:59 »
Du har rätt i att det är bra att använda kalkhaltig inredning, man får bättre marginaler, men det funkar även utan kalkhaltig inredning som jag skrev i mitt förra inlägg, bara man sköter sina vattenbyten.Janne
När det gäller vattenpreparat är vi överens. Det finns ingen anledning att använda det "för säkerhets skull", men det finns situationer när det kan behövas.

Med ett dåligt buffrat vatten ger pH-svängningar vilket inte är bra, pH-värdet behöver inte ligga exakt rätt med det bör inte svänga allt för mycket. Karbonathårdheten bör därför ligga på minst 5 hårdhetsgrader, har man det i kranvattnet är det inga problem. Har man som jag KH 2-3 kan man buffra med kalkhaltig inredning, filtrera över kalkhaltigt material och/eller tillsätta bikarbonat vid vattenbyte. Att göra stora täta vattenbyten ger inte stabilt pH per automatik, med lågt KH kan det få motsatt effekt.

Dropptester för KH är väldigt enkla, antalet droppar reagens som behövs för att få vattnet att skifta färg=hårdhetsgrader. Att jämföra teststickor med färgskalor blir mer en uppskattning. Dropptesterna är dessutom betydligt billigare.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 31 mar 2011, 11:22 »
Vad grundar du resonemanget att stora vattenbyten är direkt olämpliga för en del arter? Är det din aegna erfarenheter eller är det något du har läst dig till.
Egna erfarenheter. Tråden handlar om malawiciklider och dom är tåliga och klarar i regel rejält stora vattenbyten. Men andra ciklider kan det vara lite känsligare med. Det vanligaste exemplet är jullar som kan bli lite knepiga och ge sig på sin partner om man går för stora vattenbyten. Sen när det gäller ciklider som föredrar vatten med andra värden än kranvattnet t ex en del västafrikaner kan det av förståeliga skäl vara olämpligt med för stora vattenbyten.

Mitt vatten har ett kh på 3 jag byter upp till 90 % varje vecka, jag har kört utan kalkhaltlig sand och stenar, jag buffrar aldrig mitt vatten, men mitt ph håller sig stabilt på grund utav att jag byter vatten så ofta och mycket, sedan att mina fiskar alltid har fruktansvärt fina färger, ja det beror på delvis att jag byter så mycket vatten och att jag har kommunalt vatten plus att jag fitrerar bort kloret med mitt kolfilter.
Är det så? I ett annat forum skriver du så här:
Citera
ja mitt vatten har ett hårdhet på 3, ph 8.2 i kranen.
 använder helt vanlig sand från biltema blandat med krossat snäckskal, och det fungerar.mvh janne

Man kan, som jag brukar skriva, lyckas på olika sätt och det betyder inte att jag gör fel bara för att du lyckas med det du gör eller tvärtom. Man kan lyckas på olika sätt och förutsättningarna kan skilja sig åt. Du byter mycket vatten ofta och använder tempererat vatten och kolfilter. Jag byter mer sällan, byter mindre vatten och använder kallvatten. Min filosofi är att jag inte ska byta mer vatten än nödvändigt, det är både onödigt arbete och resursslöseri.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 31 mar 2011, 11:32 »
Precis Roger, det är det rätta sättet att sköta sina fiskar tycker jag, sedan att det är mycket billigare, det får man stå ut med.
Bara för att det är en hobby så skall man inte behöva lägga ut en massa pengar på onödiga grejer.Janne
Vi väljer olika vägar. Du använder kolfilter, det tycker jag är en onödig utgift. Jag byter istället mindre vatten, med kallt väl syresatt vatten för att unvika problem med kloramin. Sen kan man även använda lite citronsyra för att neutralisera kloraminet. Men det betyder inte att någon av oss gör rätt eller fel, vi gör det bara på olika sätt.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri