Ciklider.se

Författare Ämne:  Bikarbonat  (läst 26321 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
SV: Bikarbonat
« Svar #120 skrivet: 05 maj 2011, 10:20 »
Ja här åker man o jobbar en stund o vad händer? Man missar en intensiv diskussion,attans. Trodde vi ägnade fredags kvällar åt såna här diskussioner ;D
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Ten.

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #121 skrivet: 05 maj 2011, 13:13 »
Jag tänkte låta bli att svara, men någon måtta får det vara.
Mitt så kallade påhopp på ten, var  att jag skrev att han tog kål på sina fiskar, vilket ten också skrev.Han skrev att hans discus dog vid en phkrasch.
Sedan började haglandet med påhopp det första var självklart mot mitt vatten, så här skrev Ten. När du får ph krash så dör dina fiskar. lösning: använd bikarbonat eller annan buffert.Andra påhoppet var att jag kom ner på dagisnivå,det tredje var att allt inte bara handlade om mina sönderavlade fiskar och det fjärde påhoppet var att alla som inte höll på att buffra vattnet hade skitvatten.
Jag har ett litet råd att ge ten, gör som Timo öppna en egen tråd om hur man kan buffra sitt vatten, det verkar du ha erfarenhet om.
Men gå inte in och säg att vi som inte använde kemikalier, har skitvatten och att våra fiskar mår dåligt av det.För tydligen så finns det många här på forumet som klarar sig utan dessa kemikalier.Janne

"När du får ph krash så dör dina fiskar. lösning: använd bikarbonat eller annan buffert."

Handlade inte om dig.

Skillnade mellan dig och mig det är, att du tar kål på dina fiskar, medans mina fiskar lever och frodas.Janne

Dagisbarn grejen sa jag när du sa detta. Så det var nog du som började med påhopp. Som jag skrivit FLERA gånger, allt jag skriver handlar inte om dej, fast du tycks tro det.

"det fjärde påhoppet var att alla som inte höll på att buffra vattnet hade skitvatten"

Nej, det sa jag inte, jag sa att i princip allt som inte är omvänt osmosvatten är "skitvatten", i och med att det innehåller nitrit, kloramin, tungmetaller, etc. håller själv på att investera i ett omvänt osmos system, så att jag själv inte kommer ha "skitvatten" i fortsättningen. För övrigt var det inte ett påhopp på dig, ifall man nu kan kalla det ett påhopp, snarare fakta. Allt är relativt.

Jag kan hålla med om att tråden har svävat iväg en bit från ämnet ibland, men det tycker jag kan accepteras så länge diskussionen sker sakligt och med trevlig ton.

...

Det jag tycker är så märkligt med den här typen av diskussioner är att är att alla håller så benhårt på sin tro och fördömer andras erfarenheter.

Som du säger men det är svårt att hålla sig saklig då några inte accepterar det man säger utan måste upprepa att deras grej fungerar(och gärna ge spydiga kommentarer), fast man inte riktat sina inlägg till de personerna.

Följer rådet, startar egen tråd. Kommer antagligen täcka de flesta vattenvärden..
« Senast ändrad: 05 maj 2011, 13:20 av Ten. »

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #122 skrivet: 05 maj 2011, 13:56 »
Du är inte så öppen själv då du skriver om att om man inte buffrar vattnet så går det åt fanders jag tycker att även du måste acceptera att det finns olika vägar att gå. jag använde bikarbonat förut men har gått ifrån det numera o det har änsålänge funkat utan ph krasch. Vill du köra med osmos system så är jag övertygad om att det också funkar   
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Ten.

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #123 skrivet: 05 maj 2011, 14:46 »
Du är inte så öppen själv då du skriver om att om man inte buffrar vattnet så går det åt fanders jag tycker att även du måste acceptera att det finns olika vägar att gå. jag använde bikarbonat förut men har gått ifrån det numera o det har änsålänge funkat utan ph krasch. Vill du köra med osmos system så är jag övertygad om att det också funkar   

Tack för kritiken, det är svårt att skriva så att alla förstår en och då också förstår ens synpunkt.

Låt mig precisera; jag är för extrembuffring och älskar kemin bakom våra akvarium och akvatisk ekologi över huvudtaget. Samtidigt som jag kan ha starka åsikter och synpunkter så accepterar jag andras tillvägagångssätt. Nu råkade den här diskussionen spåra ur ganska snabbt och blev vass i tonen, vilket i sin tur antagligen gav intrycket av att jag inte skulle acceptera andras tillvägagångssätt. Ber om ursäkt för detta.