Ciklider.se

Författare Ämne:  Vatten och värden  (läst 1250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasX

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Vatten och värden
« skrivet: 11 sep 2007, 22:37 »
Sådär, då var akvariet fyllt med vatten och redan har det klarnat :)

Satte duktigt i halsen när jag såg vad dom fina bakgrunderna i akvariebutiken kostade (BTN). Så jag åkte till byggmarknaden och köpte sten, kvartsit i skivor, för 280:- istället. Lite frigolit och silikon senare så fick jag två superfina (om jag får säga det själv :) ) klippväggsbakgrunder i äkta sten som dessutom innehåller fina skrevor för Maliwasarna att bosätta.

Jag kallar dom ATN, Authentic Tailormade Nature  ;)

Bilder kommer.
Återstår att fixa lite stenröse samt se till att vattenvärdena är som dom ska.
pH och dKH har jag läst mig till, men vad vill Malawisarna ha för dGH? Vad är 'normala' värden på nitrit och nitrat och när börjar det bli ohälsosamt?

Har hittat en tanganyika-ciklid som jag skulle vilja blanda i också, vad jag förstår är det normalt sett inga problem. Även om jag kan tänka mig att en och annan tycker att det är ett helgerån. Och det kanske det är en och annan som kommer att tycka om att jag ska ha en rot i också, men det är i alla fall en rot från den afrikanska kontinenten, såvitt jag kan förstå.  :)

Sen vill jag ha en L018 Golden Nugget också, några tips nån? I Göteborgsområdet.

Äntligen börjar det närma sig fiskshoppingtime  ;D

Hejhej

Thomas
Jag har just uppfunnit världens första Köks-sjö :) Å de e en Malawi-köks-sjö!

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
SV: Vatten och värden
« Svar #1 skrivet: 11 sep 2007, 23:47 »
Jag kallar dom ATN, Authentic Tailormade Nature  ;)

Ser fram emot bilderna  ;D

Vattnets generella hårdhet, dGH, är ganska lika i Malawi, Tanganyika och Victoria. Det är inte lika viktigt som PH, men bör hållas inom rimliga gränser. Chansen är stor att hårdheten är bra som den är om du har kommunalt vatten. Ligger dGH värdet på över 7-8 så finns det ingen anledning att mixtra med vattnet. Fiskarna klarar sig bra även om värdet är lägre. Att värdet skulle vara för högt behöver du nog inte oroa dig för med dessa fiskar.

Ammonia och Nitrit bör vara omätbart, alltså 0. Nitrat bör vara så lågt som möjligt, själv tycker jag att den övre gränsen inte bör överstiga 20ppm. Andra anser att fiskarna klarar upp till 50ppm utan att ta skada. Jag föredrar att vara på den säkra sidan. Mina kar har ett Nitrat värde på 0-5ppm.

Själv så gillar jag inte att blanda fiskar ifån olika områden men många andra gör det och det funkar bra. Smaken är som baken. Fiskarna märker nog ingen skillnad heller. Det gäller dock att blanda rätt arter.

Jag tycker nog a nån rot skulle kunna se väldigt bra ut. Jag kan inte tänka mig att det inte finns rötter i Malawisjön. Nackdelen är väl att vattnet kan bli gult.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad ThomasX

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 sep 2007, 01:27 »
Hejsan

Tack för svaren.

Bild hade funnits nu i min presentation, om det inte varit för att jag inte insett att man kan/måste bli medlem. Men ansökan är skickad, så snart ska nog bilder på mitt projekt börja ploppa in. Kan knappt bärga mig till jag får åka och köpa firrar.

Men jag hade tur idag och hittade två L018 som jag slog till på och bosatte i min sambos 300liters-kar. Tänkte att hon märker nog inget, men det var det första hon såg när hon kom hem. Hon blev besviken när hon insåg att jag tänkte flytta bägge till malawi-karet. Vi får väl se :)

Ha de gött!

Thomas

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #3 skrivet: 13 sep 2007, 05:21 »
Det gäller att hålla sambon på bra humör, då blir det lättare att lägga ut mer pengar på fisk och utrustning. Låt henne behålla dina L018  ;)
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad ThomasX

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 sep 2007, 23:15 »
Det gäller att hålla sambon på bra humör, då blir det lättare att lägga ut mer pengar på fisk och utrustning. Låt henne behålla dina L018  ;)

Ha-ha, ja, så kan det vara. Men jag är lyckligt lottad med min sambo, hon är alltid på bra humör  :tongue: 
Den stora L018, har svårt att hitta något annat namn än Pricken, till honom, fick flytta in idag, tillsammans med tre nyinköpta golden, som fick vara försökskaniner. Dom verkar stortrivas.

Nu finns den första bilden på mina bakgrunder i min akvariepresentation. Har dock inte hunnit ta några fler bilder, så det blir ett lite stort steg till nästa bild.

Apropå filterbollar så verkar det som att det finns ungefär lika många modeller som det finns butiker. Varje butik man går in i, har sin egen modell.

Hejhej

Thomas