Ciklider.se

Författare Ämne:  20l akvarium  (läst 4337 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad exue

• Medlem
  • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
20l akvarium
« skrivet: 22 jan 2011, 17:25 »
Tjenare gott folk!

Jo jag har ett 200l akvarium där jag har ett par zebraciklider (sydamerikanska) och dessa är lite väl för aggressiva för de andra cikliderna jag har (malawi) och det var ett nybörjar fel av mig att blanda dessa.

Hur som helst så har det funkat relativt bra och nu har min syster skaffat sig ett 20l akvarium att ha hemma hos sig för lite sällskap. Skulle detta par zebraciklider klara sig där i?

Mvh
Toni

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
SV: 20l akvarium
« Svar #1 skrivet: 22 jan 2011, 18:46 »
Nej, absolut inte.
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad exue

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 jan 2011, 18:52 »
Jag misstänkte att det var så, jag har ingen aning om vad jag ska göra med dem. De leker väldigt mycket och det i sin tur gör att de är på alla andra hela tiden.

Sen letar jag efter större akvarium men just nu har hanen redan tagit död på 2st golden genom året. Jag var hos en lokal försäljare som har hållt på i 40 år ( Stavre Zoo i Trollhättan ) och han tyckte inte det var bra att ha dessa zebrorna med malawin.

Är lite kluven.

Utloggad TutenStain

• Medlem
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 jan 2011, 18:56 »
Sälj/skänk fiskarna. Många fisk affärer tar in fiskar, fråga de!

Utloggad exue

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 22 jan 2011, 18:59 »
Jag har varit i kontakt med alla lokala djurbutikerna som säljer fiskar och de hade tydligen strikta regler och tog inte in fiska från privatkunder.

Mannen som sa att man inte skulle blanda från olika världsdelar ville inte ens ha dem om han så fick 50st gratis sa han. Han tyckte inte om dem alls.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 jan 2011, 19:24 »
Jag var och hämtade ett 375 liters akvarium en gång och han hade haft malawi med jack dempsey  så kombinationen är inte omöjlig att få o funka om man väljer lite tuffare malawi , men det det är väll inte att rekommendera
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Auratusen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 23 jan 2011, 01:21 »
Vart i landet bor du? Jag är på jakt efter ett zebraciklid-par :)
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad exue

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 23 jan 2011, 01:38 »
Vargön, ligger utanför Vänersborg.

Utloggad Auratusen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 23 jan 2011, 10:51 »
Lite väl långt för mig

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 23 jan 2011, 12:05 »
Ja dom strikta reglerna kan du nog ta med en nypa salt.
Jag gick in och frågade i en zoobutik från en välkänd zoo kedja, om dom ville köpa lite malawiciklider.
Det svaret jag fick, ja det var ungefär samma svar som du fick.
Att dom hade strikta regler occh att dom bara köpte från seriösa välkända grossister.
Okej sa jag, jag gick bort och kollade zoobutikens malawibaljor, ca hälften av dom var det fel namn på , minst två sorter var blandningar, ja, men dom hade strikta regler och bara köpte från grossister, det var viktigt att nämna.
Nej jag är inte förvånad att det ser ut som det gör när det gäller malawiciklider, när man besöker dessa zoohandlare.Janne
Jag har varit i kontakt med alla lokala djurbutikerna som säljer fiskar och de hade tydligen strikta regler och tog inte in fiska från privatkunder.
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #10 skrivet: 23 jan 2011, 15:49 »
kan bara hålla med Janne , en tjejkompis handlade ett gäng 4-5cm n.venustus till sitt 40L akvarium.. Det funkade bra sa hon som sålde dem :)

Givetvis fick hon lämna tillbaka dem , men i ditt fall kanske en skänkes annons på nått forum? eller ge dem till nån som odlar.
Malawi is the shit

Utloggad exue

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 23 jan 2011, 17:52 »
Får ha kvar dem tills jag hittat ett 375l så blir det bra uppdelning sen. Ingen som vill bli av med ett för en peng?

Har 2 st idag, ett 175l hörn kar och ett 145l och hörnkaret började läcka så jag fick ha fiskarna i samma kar och har ingen möjlighet att fixa det just nu. Måste väl skäras upp och sätta nytt silikon runt hela sa en arbetskollega till mig.

Utloggad ducce

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 23 jan 2011, 18:13 »
Använd för guds skull inte Sikas silikon bara.

Utloggad exue

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 23 jan 2011, 18:29 »
Vad rekomenderas?

Utloggad Zeaman

• Medlem
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • www.myspace.com/zeazeamusic
« Svar #14 skrivet: 24 jan 2011, 10:27 »
Använd för guds skull inte Sikas silikon bara.
Varför kan man inte använda Sikas silikon? Har byggt ett 900liters med det utan problem.