Ciklider.se

Författare Ämne:  Aggressiv Pseudotropheus sp. "Acei"  (läst 2817 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jessica

• Registrerad
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Aggressiv Pseudotropheus sp. "Acei"
« skrivet: 14 jan 2011, 23:22 »

Hej alla.
Är ny här på forumet, hoppas på givande utbyte. ;)

Jag har ganska nyss startat upp ett Malawi och fick "på köpet" med 3st Acei. Två av dem är fullvuxna (runt 10 cm) och en tredje är något mindre. Direkt visade de ett asocialt beteende, gömde sig i grottor, under stenar och visade sig aldrig.

Köpte då 4st nya mindre Acei för att få "stimkänslan" att få igång dom. Dom visade direkt ett nytt beteende, började stimma och verka rätt normala. Så bra!

Nån dag senare visar sig den största (hane) framåt och frisk men också väldigt aggressiv mot de andra två ursprungliga medlemmarna (inte nån av de nya!). Han mutar också in hela akvariet (220L) som sitt revir. Nu har jag låtit honom terrorisera de andra två i en vecka och lägger nu ner detta. Har tagit ur den stora dominanta hannen och lagt honom i ett för litet extrakar för att se om det blir någon ordning i akvariet.

Frågor:
1) Har jag gjort rätt? Tycker ni jag skulle låta "naturen ha sin gång"?
2) Har någon någon erfarenhet av Acei och aggression?
3) Jag har nu lagt över den stora i ett litet 30L kar utan ordentlig syresättning. Hur länge kan han ligga där utan pump/syresten/etc?
Jag tänker inte låta honom leva där, men vill ha lite tid att tänka och ge det stora karet en chans först.

Tack för hjälpen!
(ps. Bor i Halland. Nån som vill ta emot en stor fin (lite bufflig) Acei som har vägarna förbi? )

/Jessica

4

Utloggad Ryds

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
SV: Aggressiv Pseudotropheus sp. "Acei"
« Svar #1 skrivet: 15 jan 2011, 00:05 »
Är de Acei white tail vi snackar om?

« Senast ändrad: 15 jan 2011, 01:05 av Ryds »
Malawi
1x540L  2x375L  1x275 3x200L  3x70L

Utloggad aaddie

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 jan 2011, 10:04 »
"White tail" som Ryds skriver är denna:
http://afrikanskaciklider.se/Pseudotropheus%20sp%20acei-Ngara.html

En något mer vanlig variant är nog denna, som ofta kallas "Mary Gold":
http://www.ciklider.se/malawi/pseudotropheus_sp_acei.shtml

Jag vet inte om dessa två varianter skiljer sig med tanke på aggression, men generellt, som texten säger, är det ingen tuff art om du jämför med andra mbunas. Jag kör Mary Gold med Golden och Maingano, och det är definitivt fegisen av dessa arter.

Det är inte ovanligt att den största fisken tar kontroll i akvariet. Det är nog djungelns lag :) Tvärt om, tror jag dom flesta här på forumet gärna vill se slikt beteende, eftersom det är kul att titta på, samt att den dominante hanen oftast blir extra snygg i färger etc, parar sig med honorna, etc. Någon fisk kanske stryker med då och då om det blir för illa, och det är ju såklart inte kul.

Man brukar ofta rekommendera att ha flera fisk så aggressionen sprider sig på flere individer. Med 222l är det inget problem för dig att köpa flera fisk, kanske av en annan mbuna art. Mer färger, mer skoj :)

Det borde vara svar på 1) och 2) enligt det jag läst samt min egen erfaring. 3) har jag tyvärr inte mycket koll på, men syresättning är viktig.

Om det är en Mary Gold du har och verkligen vill bli av med den ska jag förbi Falkenberg andra helgen i februari. Jag kan ta den då :) Men jag tycker du ska behålla den.

Hoppas du stannar kvar på forumet och berättar hur det går.

Utloggad Jessica

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 15 jan 2011, 11:36 »
Hej.

Tack för ditt svar aadie.
Ryds, det är inte en "White Tail". Det är den vanligare varianten med gul stjärt. Se video. På denna videon är han rätt lugn. Kolla i krukan. Där ligger den andra hannen och skakar. Den hannen som idag glänser utan konkurrens.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=-WTAbT4VCYU" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=-WTAbT4VCYU</a>

De två dominerande hanarna är båda stora, tror inte de kan bli större, och kanske är det därför de är extra tuffa.

Jag tänker köpa fler fisk idag och hoppas på det bästa. Jag har inte velat köpa in fler ännu eftersom akvariet är relativt nystartat. Jag har nu Demasoni och Acei. Demasoni som sägs vara tuffa är som lamm i jämförelse med mina stora Aceis. ;)

Visst är den dominanta färggrann och stilig och spelar oavbrutet för dom unga tjejerna och tror även han lyckats vid nått tillfälle.
MEN, jag tycker det är stressigt med så mycket action i karet.
Jag har nu lagt ur den ena hannen och har lite dåligt samvete (och är troligtvis väldigt dum och osmart att ta ut en spelande hanne) för att den får ligga i ett 30L, men vi får se vad som händer.

aadie, du får gärna en eller två snygga "mary Gold" om du tittar förbi nån dag, men vi ger dom en chans här först. ;)

Tack för hjälpen, jag återkommer.

/Jessica

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 jan 2011, 12:03 »
jag tar alltid ut de mobbade hanarna. Eftersom den är så dominant, är det troligast att du kommer snbbare få lek på den än de andra
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad Jessica

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 jan 2011, 13:53 »
Jag håller med. Det låter logiskt.

Utloggad Jessica

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 jan 2011, 10:21 »
Liten uppdatering. Har ju plockat ut elakingen och förvarar honom i litet kar. Mitt 220 är nu i harmoni. Köpte ett gäng "Röd Zebra" också. Problemet är nu att jag tycker det är inhumant att hålla Acei i det lilla karet. Får nog göra mig av med honom inom kort. ;(

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 jan 2011, 14:08 »
ja den skall vara en domiant o bestämmt o kung för en fisk i din karet.. så kan den blir nytt en till.. din fiskar är snyggt den passar tillsammans där..
« Senast ändrad: 16 jan 2011, 14:17 av Classe »
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Lars

• Medlem
  • Antal inlägg: 1120
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #8 skrivet: 16 jan 2011, 16:21 »
Har själv inga Pseudotropheus sp. "Acei" men det kanske hade varit skoj :)
Beteendet är fullt normalt och kommer antagligen att klinga av med tiden, då övriga firrar rättat in sig i ledet. Det är nog så att rangordning är på G.

Pseudotropheus sp. "Acei" är en rätt beskedlig liten Mbunas i jämförelse med Hongi och andra Mbunas. Mina Hongi krigar varje dag och biter varandra i munnen,,,,det tillhör liksom spelet :)

Måste du eller känner du att han ändå skall bort, så bor jag i samma lilla goa stad. Hör av dig i så fall. Kanske komma och kika på hur övriga Mbunas krigar.  ;D  ;D

Mvh
Lars

Utloggad Jessica

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 16 jan 2011, 16:32 »
Lars!

Det låter ju fantastiskt bra. Nej, vill inte ha kvar den och vore tacksam om du ville adoptera min Acei.

Jag har en dominant hanne kvar som här lite mer lagom tuff och är nöjd med det. ;)

Vi hörs på privat meddelande.

/Jessica