Ciklider.se

Författare Ämne:  Inredning gjord av frigolit??  (läst 886 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Häggenäs

• Medlem
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Inredning gjord av frigolit??
« skrivet: 05 sep 2007, 19:44 »
Hej!
Är ny på denna "sida", men har studerat forumet många gånger o det är otroligt givande!
Jag är en gammal "akvariefiskare" som fått återfall efter 30 år o det har ju hänt en del på den tiden !!!
Har lite funderingar som jag vill ha synpunkter på :
Funderar på att tillverka stenar/berg/grottor av frigolit som "målas" med silikon o strös över med finkornig sand i olika färger mörkgrå/brun/röd. Alltifrån mindre klossar strax under 1dm3 till större "berg" på cirka 25X25 o 50 cm höga. Någon med urgröpta håligheter som grottor o dylikt.
Klossarna är sedan tänkt att silikonas ihop till stenrösen o fästas på bottenglaset ev också mot sidorutan med silikon.
Bergen silikonas på bottenglaset o står mer eller mindre rakt upp som klippor.
Frågan är : Kan detta fungera?
Jag tänker dels på om sanden kommer att sitta längre än till jul och dels på flytkraften hos frigoliten.
Tackar på förhand för synpunkter!
(PS Jag känner väl till BTN-moduler o Akvaelgrottor o annat DS)

Mvh Lars
« Senast ändrad: 05 sep 2007, 19:49 av Häggenäs »

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8182
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Inredning gjord av frigolit??
« Svar #1 skrivet: 05 sep 2007, 20:03 »
Välkommen till forumet och tillbaka till hobbyn!
Den enda erfarenheten jag har av frigolitinredningar är den traditionella med betongspackel och lack. Stoby akvarieaffär hade tidigare en frigolitinredning med silikon och bitar av krossad lavasten, den såg helt okej ut (bild finns i fotogalleriet). Sand är jag mer skeptisk till, slikonet kommer troligen att lysa igenom, särskilt med tiden när sanden släpper.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri