Ciklider.se

Författare Ämne:  " Knepigt"  (läst 1074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
" Knepigt"
« skrivet: 27 nov 2010, 17:01 »
 Har satt unga Leptosama " mpulungu" till lek för att utöka lite i min Leptosama grupp,satte 1+5 i ett 100L. En vecka senare tuggar en hona, hon drar sej undan från dom andra för lite lugn o ro, medans dom andra är som vanligt. Hannen försöker att leka med fler men dom är så unga så dom är inte lekmogna än. Några veckor senare o spott dagen närmar sej, så äntligen spottar hon ut 6st yngel o då kommer det knepiga, samma dag hon spottar så dör alla 6st vuxna? När jag kollar akvariet på eftermiddan så ligger alla vuxna döda på botten, o ynglerna simmar o mår bra, det har gått 2 veckor nu o ynglerna mår fortfarande bra. Är det någon som har varit med om liknande eller har någon vettig förklaring? Vattenvärderna är bra, inga konstigheter där.Mille.
Dieselråttan

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
SV: " Knepigt"
« Svar #1 skrivet: 28 nov 2010, 00:16 »
jo, riktigt knepigt. hade typ samma med mina brevisar. alla vuxna dog, men ynglen klarar sig. dom gick i ett 30 l kar.

kan det vara att det... nä, det kan det inte, att de gick i ett för litet kar.
för jag undrar samma sak efter vad som hände mina brevisar
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 nov 2010, 17:57 »
 Ja, egentligen är ju ett 100L för litet för en så aktiv fisk som Leptosama men dom var inte fullvuxna o det var inget bråk mellan dom, bara små utfall av hanen som ville leka, men även om han hade dödat honorna "vilket Leptosama inte är kända för" så skulle han begått självmord sen vilket inte är troligt. Har heller aldrig hört talas om att yngel utsöndrar något som skydd o då att burken är för liten så det kan ta död på fisk i närheten, sen är jag av den tron att det ska vara max pumpkapacitet i burkarna så det sitter ett aqua-clear 70 i så det är inget fel på cirkulationen. Det ända jag kan komma på är att dom trodde dom var släkt med indianlaxar. Mille
Dieselråttan

Utloggad Carlberg

• Medlem
  • Antal inlägg: 482
  • Personlig Text
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 04 dec 2010, 17:32 »
Vad har du matat med?
Kanske har fått i sig något som yngeln sedan inte fått i sig!
Kanske gett för kraftigt foder vid flytten av dom vuxna!

Själv ger jag alltid flingfoder dom första dagarna om jag flyttar ciklider pga deras magar, samt pga stressen när man flyttar dom...
720l möbelakvarium med troffar och hästnosar...

Kan ordna möbelakvarium upp till 300cm längd med optiwhite glas mm...

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 dec 2010, 15:45 »
Det skulle kunna vara en anledning. Men dom hade varit i karet över 4 veckor utan att visa några tendenser till konstigheter. Matar alla mina fiskar med räkmix,cyclops o flingor så det är mat dom är vana vid, o till saken hör att dom jag satte till lek är mina egna yngel så dom är vana med mat utbudet. Mina Leptosama o Troffarna är galna i cyclopsen o det blir alltid full fart vid matning, dom enda som misstycker att få så liten föda är mina Calvussar men dom tar igen det när räkmixen kommer fram. Mille
Dieselråttan

Utloggad Carlberg

• Medlem
  • Antal inlägg: 482
  • Personlig Text
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 06 dec 2010, 17:41 »
Ja då e d lita knepigt faktiskt...
720l möbelakvarium med troffar och hästnosar...

Kan ordna möbelakvarium upp till 300cm längd med optiwhite glas mm...