Ciklider.se

Författare Ämne:  GH-värde  (läst 3499 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KG

• Registrerad
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
GH-värde
« skrivet: 18 aug 2007, 17:40 »
Jag har startat upp en ny burk som varit igång en vecka utan fisk.
Alla värden är bra men GH är uppe på en maxnivå som som på indikeringsskalan pryds med tre utropstecken.
Varför är det så högt?
Är det farligt med för högt GH?
Vad gör man för att få ner det?

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
SV: GH-värde
« Svar #1 skrivet: 18 aug 2007, 17:45 »
Måste nämna att jag lagt ett lager med brunnskalk på botten under gruset, och det är väl det som fått upp GH. Men är det skadligt? Kan jag få ner det utan att at bort brunnskalken?

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #2 skrivet: 18 aug 2007, 18:09 »
Dom vanligaste ämnen som styr GH är Calcium, Magnesium och Potassium. Om du har egen brunn är det möjligt att du har mycket av någon, eller några, av dessa ämnen. Alla tre ämnen förekommer i ganska höga koncentrationer i Tanganyika, Malawi och Victoria, så det borde inte vara någon fara. Säger skalan hur många mg/L eller ppm du har?

Det finns också andra mindre bra ämnen som kan förekomma om man har egen brunn, och som visar sig i ett GH test, t ex Järn, Strontium och Aluminium. Dessa är giftiga för fisk om dom förekommer i högre mängd.

Som sagt, högt GH är oftast inte farligt och fiskar ifrån dom tre stora sjöarna är extra tåliga när det gäller detta.

Har man egen brunn kan det vara lämpligt att skicka ett vatten prov för analys, inte bara för fiskarnas skull.

Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #3 skrivet: 18 aug 2007, 18:11 »
Jag skickade in mitt svar på samma gång som du lade till din kommentar om brunns kalken. Det är nog det som är orsaken. Nu vet jag inte exakt vad brunnskalk är för någonting men du bör nog ta ur det.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 aug 2007, 20:45 »
Brunnskalk är något som har rekomenderats här tidigare, och det är därför jag köpt det. Finns att köpa hos lokalföreningen och används som vattenförbättrare för de som har egn brunn. Det egna vattnet är det inget fel på så det måste vara detta som är orsaken,jag har väl hällt i för mycket. Men jag känner inte för att riva ut allt igen så jag testar och släpper i några.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #5 skrivet: 18 aug 2007, 22:03 »
Brunnskalk är något som har rekomenderats här tidigare, och det är därför jag köpt det.
Jag känner inte heller till brunnskalk och kan inte heller hitta något om det i forumet. Vid en sökning i NCS forum fick jag några träffar på brunnskalk, men i de diskussionerna verkar det inte finnas någon som har praktiska erfarenheter av att använda det i akvariesammanhang.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 aug 2007, 22:21 »
Ok, då är det förmodligen på ciklid.se jag läst det. Jag har brunnskalk i mina andra burkar men inte lika mycket. Dock har fiskarna varit i två dagar nu och verkar trivas. Risken är att man överjobbar när man har fiskar. Vattnet här är egentligen jättebra, men så vill man försöka få det ännu bättre, med risk för att det blir kass i stället. Slutsats: Har man ett bra vatten som fiskarna trivs i så låt det stanna vid det, börja inte experimentera om allt är ok.