Ciklider.se

Författare Ämne:  fiskval  (läst 1491 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
fiskval
« skrivet: 07 okt 2010, 12:20 »
Hej
Jag har nystartat mitt första malawiakvarium på 540 liter i maj i år. Jag har fn 10 golden, 3 ansistrusmalar och 12 demasoni (3 har dött av okänd anledning, kanske förstoppning). Har beställt 10 st rödzebra varav 3 blå hanar, men de vekrar inte gå få tag på just nu. Jag beställde dem redan i juni, men "fiskhandlaren" har inte fått tag i dem. Mina demasoni är ganska "skygga" och inte blev det bättre av att vara färre. Läste att mer fisk gör dem mindre skygga.
Nu till min fråga: Kan jag köpa rödzebra med tex 2 röda/rosa hanar och sen sätta in blå hanar när jag får tag i dem? Eller är det bättre att sätta i hela gruppen samtidigt?

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
SV: fiskval
« Svar #1 skrivet: 08 okt 2010, 07:09 »
Du kan sätta i blåa hannar efteråt, men ta ut dina rosa hannar hannar innan, annars så kan dom rosa hannarna ta ihjäl dom nya blåa.Janne
Hej
Jag har nystartat mitt första malawiakvarium på 540 liter i maj i år. Jag har fn 10 golden, 3 ansistrusmalar och 12 demasoni (3 har dött av okänd anledning, kanske förstoppning). Har beställt 10 st rödzebra varav 3 blå hanar, men de vekrar inte gå få tag på just nu. Jag beställde dem redan i juni, men "fiskhandlaren" har inte fått tag i dem. Mina demasoni är ganska "skygga" och inte blev det bättre av att vara färre. Läste att mer fisk gör dem mindre skygga.
Nu till min fråga: Kan jag köpa rödzebra med tex 2 röda/rosa hanar och sen sätta in blå hanar när jag får tag i dem? Eller är det bättre att sätta i hela gruppen samtidigt?
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 08 okt 2010, 12:25 »
Okej, då kan jag beställa de nu direkt. Tack. Förresten, kan de rosa hanarna komma tillbaka när de blå bildat revir eller är det kört för dem så att säga?

Utloggad Medion

• Medlem
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 08 okt 2010, 12:42 »
Ska du ha både rosa och blå hanar?
Isf hade jag köpt dom samtidigt eller som i ditt fall nu:

Köp rosa hanar och ett antal honor. När du sedan får dina blå hanar så köp yterligare några honor.
Möblera om i akvariet och se till att det finns gott om gömställen.

Efter många år utan akvarium har jag nu fått återfall

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 okt 2010, 14:11 »
Idag har jag beställt 8 honor och 2 hanar, röda allihopa. De kommer om 1-3 veckor. Har en kvarliggande beställning på 3 blå hanar när han får tag i dem. Ska jag köpa några honor till de blå hanarna också menar du?

Gott om gömställen har jag, därför vet jag inte säkert hur många demasoni som är kvar. De är för skygga. Någon tipsade om större grus/små stenar som ett rös för att yngel ska gömma sig, så det blir nåt sånt snart också.

Utloggad Medion

• Medlem
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 08 okt 2010, 18:43 »
Ja jag hade utökat gruppen med några fler honor samtidigt som du skaffar dom blå hanarna.
Efter många år utan akvarium har jag nu fått återfall

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 09 okt 2010, 17:24 »
Då gör jag det. Tack för hjälpen!