Ciklider.se

Författare Ämne:  Bra Malawiakvarium? Bra filter?  (läst 6253 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ellam71

• Medlem
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Bra Malawiakvarium? Bra filter?
« Svar #15 skrivet: 23 jul 2007, 17:19 »
Förresten har några till frågor...

Måste man ha levande växter? I det ärvda har jag bara plastväxter.

Hur många timmar om dagen ska lyset vara på? Viktigt med samma tider eller?
Är alla ciklider "kvällsfiskar" Kan man men lysets hjälp få de lite mer igång lite tidigare på kvällen? Mina är som roligast när jag ska sova...  :evil:

Malin
Det som inte dödar härdar. Eller?

Malin

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #16 skrivet: 23 jul 2007, 20:01 »
Ett bra sätt att få igång bakterian är att använda filtermedia från ett filter som redan är etablerat. Om du har ett annat kar kan du plocka ur en tredjedel av median och stoppa i det i filtret. Du kan också låna litet media av någon du känner.

En myt är att använda "gammalt" vatten men det hjälper inte eftersom det finns väldigt litet bakteria i vattnet.

Du har dock inte så mycket fisk, så det ska nog gå bra. Håll bara koll på ammonian i början och stiger det till över 25ppm så byt 25% av vattnet.

En enkel förklaring om det här med ammonia, nitrit och nitrat.

Först när du startar upp ett nytt kar så kommer du att få ammonia. Efter ett tag byggs ammonia bakterier upp och bryter ner ammonian. Ammonia är mycket giftigt, och giftigare ju högre PH värde du har.

När ammonian bryts ner får du nitrit. Samma sak här, nitrit bakterier byggs upp och dom bryter ner nitriten. Nitrit är också mycket giftigt.

Slutprodukten är Nitrat. Nitrat är inte lika giftigt och det är normalt med nivåer mellan 5-50 ppm, där 50ppm nog är lite väl mycket enligt min mening. Bästa sättet att göra sig av med Nitrat är regelbundna vattenbyten. Växter hjälper också till med att bryta ner Nitrat.

Anledningen att man bara har ett par fiskar i början är att hålla nivåerna nere så mycket som möjligt tills man har en fungerande bakterie kultur.

Det går att fuska med bakterier på flaska också.

Det går också att köra in ett kar helt utan fisk genom att "mata" bakterierna med ren ammonia. På det viset kan man bygga upp en mycket stark bakterie kultur och stoppa i fullt med fisk på en gång. Det tar dock runt en månad.

Man måste inte ha levande växter, med det ser ju trevligt ut  :)

Jag har en timer till alla kar som vi har i källaren (15 stycken) och lyset går på klockan 12 på dagen och stängs av klockan 10 på kvällen.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad ellam71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 23 jul 2007, 20:48 »
Patrick:
Tack snälla för utförligt svar!!!

Till nästa dumma fråga då... vad är media.. (jag menar att jag är totalt NY på detta) Om pumpen redan är använd finns det ehh media med bakterier i den då?

Det är ju massa luftbubblor på rutan nu, har det nåt med ammonia att göra eller kommer det lägga sig sen? Asså filtret pumpar ju ut hur mycket luft som helst och jag kan inte hitta nån typ minskningsknapp. Det minskar när jag håller för luftslangen, och verkar komma luft ändå. Men det räcker kanske inte utan det ska vara luftintag??

Jag är inte känd för att vara bra på att vänta.... fiskarna är redan på plats..  :embarrassed:

De verkar trivas.. mycket plats och måååånga gömställen jämfört med det andra pytteakvariet. Cikliderna som var så osams förut simmar nu i... ja... i stim... jag fattar inget. De hatar ju varann!! Iaf Sigvard har hatat alla andra (de elaka får namn  :cool:)

Barberna var först i o de ser så kära ut!! Hoppas det är en av varje.. mitt gamla akvarium ska ju bli bebuiverkstad  :kiss:

Sen kom mina malar. De två små var relativt enkla att fånga men den stora (tycker jag iaf) på typ 15-20 cm var skiiiiitsvår att fånga. Svetten bara rann! Hahaha men jag är inte bara dålig på att vänta... jag är jävligt envis oxå...  :tongue:

Till sist fick cikliderna resa till större äventyr, även de var jävligt snabba när de skulle fångas. Många fula ord hoppade ur min mun! Sigvard fick jag hota med toalettäventyr innan han snällt simma in i håven... *fnissar högt*

Så nu håller jag tummarna för att de ska överleva. Mina ciklider som hade så tråkiga färger förut har i detta akvarium fått så himla fina färger... väldigt oranga! Ljuset i detta är mer ljust (ett rör var visst bra för växter) än det gamla som var mer gult.

ska fixa kort....

Malin

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #18 skrivet: 23 jul 2007, 21:22 »
Det finns inga dumma frågor!

Med media menar jag filter material. Om pumpen var använd, så gjorde du antagligen ren den och då är bakterierna borta. Om man tar ett etablerat filter och flyttar det till ett nytt kar så är karet så gott som inkört på en gång, men man måste vara snabb eftersom bakterierna dör av syrebrist ganska snabbt när filtret är avstängt.

Bubblorna på rutan har inget med ammonia att göra och dom brukar försvinna ganska snabbt. Kranvatten brukar vara väldigt syrerikt plus att det kan finnas en del gaser i det som formar bubblor.

Filtret du nämner, jag förmodar att det är inne filtret. Jag har aldrig haft det filtret men luften kommer nog att minska där med efter ett tag. Du kan ju alltid plugga igen slangen. Har du tillräcklig cirkulation vid vatten ytan så behövs ingen extra syretillsättning.

Det är inte lätt att vänta.... jag brukar fuska litet och tillsätta bakterier på flaska...
men jag stoppar aldrig i fisk förrän ammonia och nitrit är helt borta och jag börjar få nitrat. Att man har nitrat är ett tecken på att allt funkar och cykeln är fulländad. Jag är dock väldigt petig och ibland är jag nog litet överdrivet försiktig.

Är det gamla akvariet tomt nu? Du skulle kunna plocka ur filter materialet därifrån och stoppa i det nya filtret.

Lycka till, det låter som om du har väldigt kul  ;D
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad ellam71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 23 jul 2007, 22:07 »
Ja det gamla är tomt... vet inte riktigt det där med att flytta filtermedie... så jag gjorde såhär... stängde luftintaget i det nya filtret och satte i det gamla filtret och kör det nu... funkar väl samma som om jag flyttar filter eller?? Eftersom jag precis haft i kranvatten (tillsatte når som man skulle typ antistress och bra i kranvatten tjofräs) så är det väl rikligt med syre så även om den gamla pumpen egentligen är lite liten kanske, jag vet inte,,,, så borde det ju funka. Den andra är ju oxå igång men utan luftintag. Kan den gamla stå igång över natten? Funkar det eller är det till ingen nytta???

Malin

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #20 skrivet: 23 jul 2007, 22:12 »
Det ska nog gå bra. Det du tillsatte var väl ett medel för nystartade akvarium antar jag och det är bra eftersom det tar bort chlorine ur vattnet (det är ju bakteriedödande). Tänkte inte på det först eftersom jag har brunn...

Bakterierna i det gamla filtret kommer med tiden att sprida sig till det nya  :)
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad ellam71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 24 jul 2007, 17:08 »
Idag var jag och köpte en riktig växt!! Och så kunde jag inte motstå... så jag köpte 2st guldbarber till. De andra var ju sååå ensamma  :tongue: Jag tänkte oxå att det kanske är bättre att ha lite fler eftersom jag vill de ska kela lite med varandra så det bli bäbisar.. nåt man ska tänka på då? Vill även ha malawibäbisar, men har säkert bara hanar,,,

Malin

Utloggad emman

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 21 sep 2007, 11:23 »
Ett bra sätt att få igång bakterian är att använda filtermedia från ett filter som redan är etablerat. Om du har ett annat kar kan du plocka ur en tredjedel av median och stoppa i det i filtret. Du kan också låna litet media av någon du känner.

En myt är att använda "gammalt" vatten men det hjälper inte eftersom det finns väldigt litet bakteria i vattnet.

Du har dock inte så mycket fisk, så det ska nog gå bra. Håll bara koll på ammonian i början och stiger det till över 25ppm så byt 25% av vattnet.

En enkel förklaring om det här med ammonia, nitrit och nitrat.

Först när du startar upp ett nytt kar så kommer du att få ammonia. Efter ett tag byggs ammonia bakterier upp och bryter ner ammonian. Ammonia är mycket giftigt, och giftigare ju högre PH värde du har.

När ammonian bryts ner får du nitrit. Samma sak här, nitrit bakterier byggs upp och dom bryter ner nitriten. Nitrit är också mycket giftigt.

Slutprodukten är Nitrat. Nitrat är inte lika giftigt och det är normalt med nivåer mellan 5-50 ppm, där 50ppm nog är lite väl mycket enligt min mening. Bästa sättet att göra sig av med Nitrat är regelbundna vattenbyten. Växter hjälper också till med att bryta ner Nitrat.

Anledningen att man bara har ett par fiskar i början är att hålla nivåerna nere så mycket som möjligt tills man har en fungerande bakterie kultur.

Det går att fuska med bakterier på flaska också.

Det går också att köra in ett kar helt utan fisk genom att "mata" bakterierna med ren ammonia. På det viset kan man bygga upp en mycket stark bakterie kultur och stoppa i fullt med fisk på en gång. Det tar dock runt en månad.

Man måste inte ha levande växter, med det ser ju trevligt ut  :)

Jag har en timer till alla kar som vi har i källaren (15 stycken) och lyset går på klockan 12 på dagen och stängs av klockan 10 på kvällen.

Appropå de olika kvävefraktionerna. Jag är helt och hållet nybörjare på akvarier men som miljöingenjör och doktorand i vattenreningsteknik kan jag kanske förklara en del om kväveprocesserna.

Ammonia heter ammonium på svenska och är en naturlig kväveform och ett vanligt miljöproblem (övergödningsproblem). Ammonium uppstår på grund av att kväve finns i det organiska materialet som fiskar "skiter". Om det finns tillräckligt med syre och kulturen med så kallade "nitrifierare" som är bakterier i vattnet, oxideras ammonium i två steg från nitrit (NO2) till nitrat (NO3). Processen är syrekrävande och kommer så även att vara i organismen (i det här fallet fisken), hos människor kallas det "blue baby syndrome" eftersom det lättare drabbar små barn med mindre system.

Enligt min teoritiska bild av akvariestart gäller det altså att ha ett bra förhållande med syre, aldrig övergöda akvariet och att ha växter (eftersom det är det mest effektiva sättet att "göra av med" näringsämnen). Ammonium ackumuleras lätt i sediment och kan heller inte nitrifieras i den miljön så det gäller att ha koll på bottenmaterialet, speciellt om det är sand.