Ciklider.se

Författare Ämne:  Bra Malawiakvarium? Bra filter?  (läst 6254 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ellam71

• Medlem
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
Bra Malawiakvarium? Bra filter?
« skrivet: 20 jul 2007, 13:38 »
Har hittat ett akvarium som jag vill köpa, tror jag. Vill gärna höra från nån som är bra på sånt här om detta är ett bra köp till Malawiciklider. Hur många kan man ha i ett sånt akvarium? Ska man ha både intern o extern filter? Unlight me please  ;)

375L akvarium 50*50*150cm, Eheim 2252 internfilter, Rena Filstar XP2 externfilter, grus, svarta stenar, ljusramp med dubbla lysrör + diverse tillbehör såsom mat, vattenmedel, slangar och rengöringsanordningar, matautomat. Underskåp som smart förvaringsutrymme ingår. 

Malin
Det som inte dödar härdar. Eller?

Malin

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8182
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Bra Malawiakvarium? Bra filter?
« Svar #1 skrivet: 20 jul 2007, 13:53 »
Ett akvarium på 375 liter räcker bra till de flesta malawicikliderna. Väljer du mbunas (arter som blir ca 10-12 cm) så kan du ha ungefär 20-25 st.

Man behöver inte ha både inner- och ytterfilter men det är en fördel eftersom de är bra på olika saker, innerfilter ger bra vattencirkulation men har ofta liten filtervolym och tvärtom för ytterfilter.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad KG

• Registrerad
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 21 jul 2007, 15:58 »
Detta är mina personliga åsikter: Ha alltid mer än en pump,skulle den ena lägga av eller om du skulle glömma sätta i kontakten så blir du snabbt av med alla dina fiskar.
Som Micke skriver tycker jag det är bra att blanda ytter med inner ,men detta gäller om du kommer över ett bra beg ytterfilter,de är nämligen omotiverat dyra.
Ytterfilter tycker jag bara fungerar som biologiska rengörare, för cirkulation och mekanisk rengöring tycker jag de är helt värdelösa, så vida du inte har 10X vattenvolymen,då funkar de faktiskt även för detta, men då får du samma effekt med powerhead och innerfilter för en bråkdel av priset.
Så det mest ekonomiska är att använda innerfilter helst egenbyggt tillsammans med powerhead, filterna drar ner cirkulationen väldigt mycket, därför är det bra och ekonomiskt med powerhead som komplement.
Jag tycker inte du ska gå under 6X akvarievolym när du skaffar pumpar,och har du ytterfilter kan du i princip räkna bort de litrarna, så dåligt blåser de.
Jag har 10X vattenvolym i mina och märkte stor skillnad i fiskarnas trivsel när jag ökade från tidigare 6X

Utloggad ellam71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 21 jul 2007, 18:34 »
Med tanke på att jag är nybliven fiskägare måste jag tyvärr säga.... Jag fattar inte ett skit! Vadå 10X och 6X??? En enklare förklaring vore schysst.

Malin :huh:

Malin

Utloggad palleh

• Medlem
  • Antal inlägg: 415
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 jul 2007, 18:48 »
Att pumpen pumpar 10 eller 6 gånger akvarievolymen i timmen
Mvh Patrik

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #5 skrivet: 21 jul 2007, 20:18 »
Med andra ord så bör filtren som du har räcka. Filtrens sammanlagda kapacitet ligger på runt 2300 liter/timme vilket är tillräckligt  :)

Precis som KG sade så är det bra med två filter utifall ett går sönder. Stannar filtret så dör bakterian och ammonian kommer att stiga, och fisken dör av förgiftning inom ett par dagar (beror på hur många fiskar du har). Är du hemma så hinner du åka och köpa ett nytt filter men är du borta på ett par dagar så är det nog kört.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad ellam71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 jul 2007, 11:36 »
Med andra ord så bör filtren som du har räcka. Filtrens sammanlagda kapacitet ligger på runt 2300 liter/timme vilket är tillräckligt  :)

Precis som KG sade så är det bra med två filter utifall ett går sönder. Stannar filtret så dör bakterian och ammonian kommer att stiga, och fisken dör av förgiftning inom ett par dagar (beror på hur många fiskar du har). Är du hemma så hinner du åka och köpa ett nytt filter men är du borta på ett par dagar så är det nog kört.

Tack! Det enda jag behövde veta var ju om de som jag tänkte köpa, eller ja de som följer med akvariet som jag ka köpa idag räcker och är skapligt bra!

Kl 16 är jag ägare till akvarie nr 2  :laugh:
Jag är helt besatt!

Malin

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 22 jul 2007, 12:39 »
Kl 16 är jag ägare till akvarie nr 2  :laugh:
Jag är helt besatt!
Grattis, jag vet precis hur det känns :)
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #8 skrivet: 22 jul 2007, 18:01 »
He he, "African Fever". Vad jag har hört så går det inte att bota  :evil:
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Bumling

• Medlem
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
    • Jönköpings Akvarieförening
« Svar #9 skrivet: 22 jul 2007, 19:27 »
Tänk om hustrun kunde låta mig få in ett kar till........ efter det vill jag inte ha fler...... på några månader..... :cool:
www.jonkopingsakvarieforening.se 
     1300 liter Tanganyika

Utloggad ellam71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 22 jul 2007, 20:13 »
Tänk om hustrun kunde låta mig få in ett kar till........ efter det vill jag inte ha fler...... på några månader..... :cool:

Hehe...  :evil: Jag säger samma sak fast till mannen då... nevars, jag fick ju köpa ett idag så jag är nöjd.. just nu känns det som att det är alldeles tillräckligt!! Mitt nya stooora fina akvarium, o så mitt lilla till alla bebisar som jag vill skaffa!!!  :tongue: Men av någon anledning har jag fått för mig att jag bara har karlar i mitt akvarium...  :angry: Men nu har jag ju plats att köpa lite fler hihi. MEN eftersom jag inte riktigt vet vad jag har för sort... kan jag köpa vilken sort jag vill??? Eller finns det de som bara typ hatar varandra?

Nu har sambon o jag kånkat upp akvariet och skåpsunderredet... Fi Fan vad det var tungt!!!! *flåsar* Men nu står det iaf på plats... men jag fattar inte så jävla mkt av filtren... hmmm manualen är ej på svenska, men jag är ok på engelska så... fine... MEN det verkar som om slangarna inte räcker... hmm undrar hur han som hade det innan hade det kopplat... ska man inte ha in o ut på motsatta långsidor??

malin

Malin

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #11 skrivet: 22 jul 2007, 20:31 »
Citat från: ellam71
hmm undrar hur han som hade det innan hade det kopplat... ska man inte ha in o ut på motsatta långsidor??
malin

Det finns inget som säger att det måste vara så eller att det skulle fungera bättre, det är nog bara en estetisk grej som ligger kvar fån 70talet när man fick för sig att det var snyggt att ha det så =)

Utloggad ellam71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 23 jul 2007, 16:36 »
Kan jag köra igång med bara innerfiltret och ev komplettera senare med ytterfiltret?? Vill ju så gärna komma igång juhe....???

Malin

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 23 jul 2007, 16:40 »
Visst kan du göra det, ha inte för bråttom med fisk bara. Börja med några enstaka fiskar till de nyttiga filterbakterierna kommer igång.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad ellam71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 23 jul 2007, 17:14 »
Okej... Men jag har ju bara 5 Malawisar, 3 malar och 2 barber.... ska det ändå delas upp? Jag förtår inte riktigt det där med bakterier och hmm vad hette det... nitrin?

Malin