Ciklider.se

Författare Ämne:  Lita inte på en ny doppvärmare - prova utan fisk först  (läst 1553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
Jag köpte en sprillans ny doppvärmare i går och stoppade i den i ett nystartat 75 liters kar.
Den var inställd på medium vilket brukar dra upp temperaturen till runt 25 grader.
När jag kollade i morse så var termometern på max, och lampan på värmaren fortafarande på. Jag ställde ner värmaren på minimum, men den gick fortfarande för fullt.
Jag vet inte hur varmt vattnet var men det kändes ganska nära kroppstemperatur...

Tur att jag inte hade fisk i karet.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad battalionp

• Medlem
  • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
SV: Lita inte på en ny doppvärmare - prova utan fisk först
« Svar #1 skrivet: 17 jul 2007, 07:35 »
Har råkat ut för samma sak! köpte en jägervärmare som inte ville sluta värma.
Inte så kul! Som sagt, tur du inte hade fisk i!!

/Hans
Får ett eget yngel i december:)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #2 skrivet: 17 jul 2007, 07:58 »
Jag skulle väl inte ha snålat på en billig värmare. Jag lämnade tillbaka den och betalade 50kr extra för en kvalitetsvärmare.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8177
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #3 skrivet: 17 jul 2007, 08:55 »
Jag har inte varit med om att nya doppvärmare har krånglat, däremot har jag haft flera äldre doppvärmare som har hängt upp sig. Numera försöker jag klara mig helt utan doppvärmare för att minimera riskerna.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Tony

• Medlem
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 19 jul 2007, 20:52 »
Jag har minst 10 st jägervärmare som är nyare än 5 år. Utav dessa har fler än 5 skenat.

Slutsats, vad i hela friden är en kvalitetsvärmare? Jäger har ju fortfarande rykte om att vara kanonbra, men jag tycker de är odugliga. För att testa lite andra prylar har jag köpt ett par AquaEl som hittils vart mycket stabilare än Jäger, och då är ju AquaEl ansett som ett B-märke.

Slutsats två är precis som Micke säger: Finns det inget akut behov av värmare bör man aldrig ha dem i karen. Ett afrika-kar i normal rumstemperatur behöver i regel aldrig värmare. Behöver man ändå lite tillskottsvärme är det bättre att använda "energislukande" pumphuvuden och dra nytta av de extra watten de drar.

-
Tony Englund

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #5 skrivet: 19 jul 2007, 21:51 »
Ja, kunde jag klara mig utan värmare så vore det ju bra. Vi har alla akvarium i källaren och även nu när vi har runt 30 på dagarna och 20 på nätterna i ett par veckor så är det kyligt där nere, runt 20 grader. Alternativet i mitt fall vore väl kanske att installera ett elektriskt element för att få upp rumstemperaturen.

Marineland har en värmare som heter Visi-Term Stealth.

http://www.marineland.com/products/asi/visi-therm_stealth.asp

Det är den värmare som har bäst rykte här. Jag vet inte ett enda fall där den har pajat. Den har också inbyggt överhettnigs skydd. En bekant använder den i ett flertal kar och han brukar glömma att koppla ur dom när han byter vatten men dom funkar fortfarande. En annan bra sak med dom är att dom är matt svarta och syns knappt om man har mörk bakgrund. Den kostar ungfär lika mycket som Jäger.
Har ni dom i Sverige?
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Tony

• Medlem
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 20 jul 2007, 00:25 »
Jodå, Visi-Therm finns här, men inte de där svarta. Jag har ett par stycken som är svart/vinröda som fungerat utan problem. De har samma "överhettningsskydd" som skall klara vattenbyten utan att kopplas från om man råkar glömma.

Som bonus är de några kronor billigare än Jäger.
-
Tony Englund

Utloggad Smudji

• Registrerad
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 04 aug 2007, 09:51 »
Jag tror att märket på värmaren spelar mindre roll, för jag har testa jäger,tetra tec och någon mer variant som jag tyvärr inte kommer på namnet på för tillfället, tyvärr har alltid någon värmare oavsett märke hängt sig efter ett tag.

Som tur är har jag aldrig behövt värma upp mina akvarium mer än någon grad under vintern vilket har gjort att jag klarar det bra med svagare värmare, och dom brukar inte ställa till med katastrofer innan man upptäcker det.

Så många klenare värmare än en stark är mycket bättre.

Nästa gång blir det nog att testa Schego titanium värmare med temp kontroll, verkar väldigt bra dock lite dyrare också.

http://www.schego.de/regler.php?lang=en